Tätä mieltä: ”Kuinka vaikeaa voikaan olla ajanvaraus Pöytyän terveyskeskuksesta”

0

Marraskuussa menin Pöytyän terveyskeskukseen varamaan aikaa ajokorttitodistuksen saamiseksi. Ajanvarauksessa sanottiin, että ”listat eivät ole vielä tulleet, jos tulisit joulukuussa uudelleen. Tässä on vielä hyvin aikaa.”

11.12. olin samalla asialla ajanvarauksessa. Virkailija sanoi, että hän ei anna aikoja. Osoitti seinällä olevaa lappua. Pitää soittaa hoitajalle. Soitin autosta saman tien hoitajalle. Soitto meni vastaajaan. Parin tunnin kuluttua hoitaja soitti. Kerroin, että varaisin aikaa lääkärille ajokorttitodistusta varten. Hoitaja sanoi, että hän ei anna aikoja. Pitää ottaa yhteys ajanvaraukseen. Ihmettelin, kun ajanvaraaja käski soittaa tähän numeroon. Vastaus oli: hän ei anna aikoja. ”Kannattaa ottaa uudelleen yhteys tammikuussa, kun nyt pyhiäkin tulossa. Silloin meillä jo uusi järjestelmä.”

13.1. taas ajanvarausluukulla. Virkailija osoitti, että pitää mennä viereiselle luukulle, kun hoitaja vapautuu.

Esitin jälleen asian ajanvarauksesta. Hoitaja sanoi, että tarkistetaan ensin ovatko tiedot ajan tasalla, kun on uusi järjestelmä käytössä. Tietojen tarkistuksen jälkeen kysyin milloin saisin sen ajan. Hoitaja alkoi kertoa, meillä on nyt tämä uusi järjestelmä. Tämä vie aikaa kun kaikki lääkäritkään eivät osaa sitä vielä käyttää. Kysyin jälleen aikaa, mutta hoitajan selitykset jatkuivat. Lopulta kysyin saako täältä sen ajan?

Hoitaja sanoi, että ensimmäinen vapaa aika on helmikuun lopussa. Varmistin koska aika tarkalleen olisi. Vastaus oli 26.2. Hämmennyin. Ajo-oikeus olisi menossa vanhaksi viikko ennen kyseistä aikaa 19.2.

Kannassa ei merkintää marras-joulukuulta ajokorttiajan varauksesta. Tammikuulta on hoitajan kirjaus Kannassa: ”ensimmäinen vapaa lvo helmikuun lopulla syntymäpäivän jälkeen. Täyttää 80v 29.2. Potilas ei halua tätä aikaa, poistuu terveyskeskuksesta.” (Virallinen syntymäaika on 19.2.)

Kirjauksessa syntymäpäivä karkauspäivänä on virheellinen. Helmikuun päivät loppuvat tänä vuonna 28. päivä, joten lääkäriaika hoitajan merkitsemän virheellisen syntymäajan (29.2.) jälkeen ei mahdollista.

On perin kummallista että asiakasta pompotellaan kuukaudesta toiseen. Ajanvaraajalta hoitajalle, hoitajalta ajanvaraajalle, eikä kumpikaan anna aikaa.

Asiakas ei voi vaikuttaa listojen tekoon, niiden ajan tasalla oloon, henkilökunnan työnjakoon saati tehtäviin. Kenellä on vastuu aikojen antamisesta?

Organisaatiossa pitäisi olla itsestään selvää kuka on ajanvarauksesta vastaava henkilö, kuten myös kenen vastuulla on uusien järjestelmien koulutus tai perehdytys. Asiakkaalle sisäisten ongelmien kertomisen sijaan tieto pitäisi välittää esimiehille.

Kantaan kirjattujen tietojen pitäisi perustua faktaan. Niin syntymäpäivä kuin lääkäriaikakin olivat virheelliset.

Jokaisella kerralla mukanani oli toinen henkilö, joka kuuli nämä selitykset. Selitykset tuntuivat nöyryyttäviltä.

Marraskuussa aloitetusta ajanvarauksesta tuli kuva, että kenenkään sanomisiin ei voinut luottaa. Annettiin ymmärtää että aina kuukauden päästä asia hoituisi. Sama kaava toistui kuukaudesta toiseen.

”Palveluun Pettynyt”

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän