
PÖYTYÄ/Yläne. Yläneen koulun ja päiväkodin yhteistyö Intian Punjabin osavaltion opettajien kanssa jatkuu. Tiistaina Yläneellä vieraili joukko intialaisopettajia, joista osa jalkautui puoleksitoista tunniksi päiväkotiin, osa kouluun.
– Minä pidän tuosta vapaasta leikistä, jota heillä on pihalla. Pedagogiikka on täällä aivan mahtavaa. Sitä toteutetaan niin paljon kaikessa toiminnassa pihalla leikkiessä ja täällä sisällä, kun opitaan tekemällä, intialainen varhaiskasvattaja Baljit Kaur toteaa seuratessaan päiväkodin menoa.
Intialaisryhmän mukana paikalle saapuu ryhmän opas, Sofia Varjo Turun yliopiston koulutusvientitiimistä. Yläneen päiväkodissa vieraat vastaanottaa Pöytyän varhaiskasvatuspäällikkö Mia Mansikka.
Intialaisvieraita osattiin odottaa päiväkodissa, mutta heitä varten ei varattu mitään arjesta poikkeavaa toimintaa, sillä tarkoitus on päästää intialaisopettajat tarkkailemaan, millaista opetusta suomalaisissa päiväkodeissa annetaan.
Pihalle saapuessaan vieraat saavat ensin seurata, miten varhaiskasvatuksenopettaja Tarja Tuohesmaa-Riikonen leikkii pienempien lasten kanssa polttopalloa ja peili -leikkiä. Hän kertoo lasten odottaneen vieraita innoissaan ja paljastaa, että edellisenä päivänä lapset olivat saaneet katsella ennakkoon kuvia intialaisista ihmisistä.
Heti pihalla keskustelua herättää muun muassa se, miksi Suomessa ei ole käytössä koulupukuja, mitä vapaalla leikillä tavoitellaan ja kuka hankkii lasten ulkoiluvaatteet.
Tasa-arvoisuutta ja taputuksia
Sofia Varjo kertoo, että kaiken kaikkiaan Punjabista vierailee tällä viikolla Turussa 70 opettajan ryhmä, joka on jalkautunut eri puolille lähiseutua. Yläneellä vierailevat opettajat vastaavat kotimaassaan 3–11-vuotiaiden lasten opettamisesta.
Opettajien tehtävänä on valmistaa matkalta projektityö, jossa heidän on käsiteltävä joitain uusia, Suomessa kohtaamiaan opetusmenetelmiä.
Näistä menetelmistä tuskin on pulaa, sillä kaikki kahdeksan päiväkodissa vierailevaa intialaista kirjaavat kynät sauhuten kilvan muistiin havaintojaan.
Tutustumiskierros päiväkodin sisätiloissa katkeaa tämän tästäkin vieraiden kysymyksiin. Heitä kiinnostivat yhtä lailla seiniä koristavat askartelut kuin aamupiirissä olevien lasten leikki, jossa opetellaan sanojen tavuttamista taputtamalla ja laskemalla, miten monta tavua eri sanoissa on.
Vierailun suomalaisemännät saavat vastata muun muassa siihen, miten päiväkodin aikuisista erottaa, kuka on lastentarhanopettaja ja kuka lastenhoitaja. Kastijärjestelmään ja luokkajakoon tottuneita vieraita hämmentää se, ettei moisesta jaosta päiväkodin arjen toiminnoissa liiemmin välitetä.

Taikataikinan lumoissa
Perhosten esikouluikäiset lapset on jaettu kahteen ryhmään, joista toisessa leivotaan taikataikinalla ja toisessa opetellaan ruokailuun ja hampaiden harjaukseen liittyviä asioita laululeikkien avulla.
– Meillä on ruokaviikko, leikkejä vetävä lastenhoitaja Marjo Mäkilä kertoo.
Etenkin taikataikina kiinnosti vieraita ja he pääsivät kaikki itsekin kokeilemaan ihmeellistä keksintöä, tuota suolasta, jauhoista ja ruokaöljystä valmistettua askartelumassaa.
– Lapsilla on mielenkiintoista luovuutta. Taikinalla askartelu on myös hyväksi motorisille taidoille. Se on erinomaista silmän ja käden koordinaatiolle, ihasteli Amit Kumar lasten toimintaa tarkkaillessaan.
