
JYVÄSKYLÄ, MARTTILA. Ilmavoimissa hävittäjälentäjänä ja lennonopettajana työskentelevä kapteeni Arttu Majuri on kotoisin Marttilasta.
Mies kirjoitti ylioppilaaksi Kosken lukiosta vuonna 2013 ja haki sen jälkeen varusmieheksi lentoreserviupseerikurssille. Sieltä tie jatkui kadettikouluun.
Vuonna 2017 Arttu Majuri aloitti upseerinvirassa, asemapaikkanaan Keski-Suomen Tikkakoski.
– Lentäjän ura on ollut minulle selkeä haave ihan koko ajan. Lisäksi heti kadettikoulun alussa ilmavoimissa hyväksytään sitoumus, jolla sitoudutaan pysymään työssä ainakin 13 vuotta, Majuri kertoo.

Aurinko paistaa aina
Arkisin Majuri lentää ilmavoimien Hawk -hävittäjiä ja opettaa uusia lentäjiä tarttumaan saman konetyypin ohjaimiin.
– Päivittäiset lentomääräni vaihtelevat, mutta käytännössä työpäivä alkaa kello 7.30, jolloin katsotaan aamubriiffissä kuka lentää mitäkin ja kenen kanssa. Hyvin pitkälti lennot asettuvat Keski-Suomeen. Välillä voi olla harjoituksia, joissa lennetään Rovanimeltä tai Pirkkalasta käsin, Majuri kertoo.
Hän opettaa nuorempia lentäjiä. Kolmannen vuosikurssin kadetit aloittavat lennot Hawkilla. Lentoharjoitukset jatkuvat vielä senkin jälkeen, kun kadetit ovat jo valmistuneet luutnanteiksi.
Työpäivät vaihtelevat myös sen mukaan, onko menossa harjoitus tai kenties työvuoro lentopalveluksen johtajana, henkilönä, joka suunnittelee pöydän ääressä työpaikan päivittäisen toiminnan.
– Työssäni lentäminen on parasta. On ihan hienoa kun nostaa koneen ilmaan kiitotieltä. Minulla on sanonta, että olipa päivä miten surkea tahansa, niin pilven päällä paistaa aina aurinko. Se pitää sitä paitsi paikkansa, Majuri vakuuttaa.
Taitolentoa
Arttu Majuri on myös osa ilmavoimien omaa taitolento-osasto Midnight Hawksia.
– Se on aivan mahtavaa työtä! Meillä Suomessa me lennämme ja opetamme virkatyönä. Taitolento tulee siinä sivussa. Mailmaalla taitolento-osastot tekevät työkseen vain sitä (taitolentoa).
Midnight Hawksien harjoituskausi alkaa keväällä, heti kun kelit paranevat. Kevätkaudella taitolento-osastolla on tiedossa 25-30 lentoa.
– Esiinnymme Suomessa muun muassa lennostojen avoimissa ovissa ja Ilmailuliiton päälentonäytöksessä. Ulkomailla esityksiä on 1-2 vuosittain. Viime vuonna oltiin Britanniassa.

Jyväskylä palvelee hyvin
Arttu Majuri on naimisissa ja kahden pienen pojan isä.
– Tapasimme vaimoni Siiri-Sofian kanssa jo lukiossa ja yhdessä ollaan edelleen. Meillä on kaksi lasta, 3-vuotias ja vajaan vuoden ikäinen vauva.
Esikoisen kanssa isä ehti jo olla isyyslomallakin, nuoremman kohdalla se on vielä edessä.
– Asumme Jyväskylässä. Tämä on ihan mahtava kaupunki, olemme tykänneet täällä asumisesta. Kaupunki on sopivan pieni ja luonto ihan mahtava.
Myös Siiri-Sofia Majuri on kotoisin Marttilasta, joten lentäjän perhe suuntaa ”kohtuu säännöllisesti” isovanhempia ja muita sukulaisia tervehtimään Varsinais-Suomeen.
”Rohkeasti vaan paperit sisään”
Koskella Arttu Majuri vieraili viimeksi talvella koulun alumni-päivässä kertomassa ammatistaan.
– Kerroin silloin oppilaille, että koulussa kannattaa menestyä. Fyysisestä kunnosta on hyötyä tässä ammatissa. Myös matemaattisista aineista jonkin verran hyötyä, ja englantia on yhä enenevissä määrin. Kansainvälinen yhteistyö on lisääntynyt paljon.
Majurin mukaan ammatin fyysinen kuormittavuus on silti sellainen, että normaali hyvä kunto riittää. Näköä voidaan korjata, eivätkä silmälasitkaan ole enää nykyään este lentäjän urasta haaveileville.
Uraa harkitseville nuorille Arttu Majurilla on yksi ohje:
– Kannustaisin rohkeasti vaan laittamaan paperit sisään. Ei kannata itse itseään karsia.
Juttu on osa Auranmaan Viikkolehden Mitä minusta tuli isona -sarjaa.