PÖYTYÄ. Asumattomien rakennusten yli 20 autopaikan parkkipaikoille olisi lain mukaan pitänyt rakentaa viime vuoden loppuun mennessä sähköautojen latauspiste. Valtiovalta haluaa tukea tällä tavoin sähköautojen yleistymistä ja vähentää liikenteen päästöjä.
Pöytyän tekninen johtaja Tarmo Rantanen tuumaa lain edellyttävän merkittäviä investointeja pieniltä maaseutukunnilta, joilla on useita ehdot täyttäviä pysäköintialueita.
Pöytyän tekninen lautakunta päätti kokouksessaan 30.1.2025 tilata sähköautojen latauspisteiden rakentamisen Eltel Networks Oy:ltä ja niiden hallintajärjestelmän Wattery Oy:ltä. Eltel Networks on tehnyt samanlaisia latauspisteitä auranmaalaisten kauppojen parkkipaikoille.
Latauspisteet on tarkoitus asentaa lähinnä ensi kesän aikana Pöytyän yhtenäiskoulujen, Kisariihen sekä Riihikosken virastotalon luo. Itse latauslaitteistot maksavat yhteensä noin 35 000 euroa. Sen päälle tulevat asennustyöt, jotka vaihtelevat Riihikosken virastotalon noin 1 700 eurosta Elisenvaaran vajaaseen 4 000 euroon.
Kustannuksiin vaikuttaa kaapelointien pituus ja lisäksi jokainen kiinteistö on sähkökeskuksen sekä siihen vaadittujen muutostöiden osalta erilainen. Asennuksia jatkettaneen Pöytyällä vuonna 2026, jolloin vuorossa ovat todennäköisesti Kyrön kunnantalon, Kyrön päiväkodin ja Riihikosken sote-aseman parkkipaikat.
Parhaimmillaan 22 kilowattia tunnissa
Pöytyän kunnan parkkipaikoille hankittavat latauspisteet mahdollistavat kahden auton lataamisen samanaikaisesti.
Mikäli kiinteistön pääkeskus sallii, latauspiste syöttää parhaimmillaan 22 kilowattia energiaa yhdessä tunnissa. Jos pisteellä ladataan kahta autoa, teho puolittuu.
Latauspisteen tehoon vaikuttaa sekin, paljonko kiinteistön sähkökuormanohjaus antaa sille virtaa. Mikäli kiinteistössä käytetään runsaasti sähköä, lataustehoa lasketaan.
Kuntien julkiset latauspisteet ovat vaatimattomia verrattuna huoltoasemien suurteholatauspisteisiin, joiden latausteho voi olla 200–400 kilowattia. Joitakin sähköhenkilöautoja pystytään lataamaan enimmillään yli sadan kilowatin teholla. Pieniakkuisempia autoja ladataan yleensä noin 50 kilowatin teholla.
Huoltoasemaketjut mainostavat, että niiden latureilla saavutetaan sadan kilometrin toimintamatka nopeimmillaan alle viidessä minuutissa. 22 kilowatin latausteholla sama kestää noin tunnin.
Joka taajamaan latauspiste
Kunnallisten latauspisteiden hinnoittelu on Pöytyän omissa käsissä. Se tulee saamaan latauspalvelun tulot vähennettynä Watteryn provisiolla 0,03 euroa kilowattitunnilta.
Sähköautojen omistajat käyttävät järjestelmää rekisteröitymällä ja lisäämällä maksukorttinsa Watteryn palveluun, joka laskuttaa asiakkaitaan kerran kuukaudessa. Laskutus perustuu toteutuneisiin latauksiin ja lisäksi Wattery veloittaa yhden euron laskutuslisän.
Tarmo Rantanen arvelee tuoreen lainsäädännön ja kunnallisten latauspisteiden pohjustavan uudenlaista tankkausfilosofiaa.
– Ensin autoa ladataan kotona työmatkaa varten, sitä ladataan vähän työpäivän aikana ja ehtoolla taas kaupan pihalla tai harrastuspaikassa, Rantanen täsmentää.
Pöytyän kunnan osalta hän pitää alkuvaiheen tavoitteena sitä, että joka taajamasta löytyy latauspiste. Mikäli kehitys etenee valtiovallan toivomalla tavalla, latauspisteet ovat ennen pitkää yhtä yleisiä kuin nykyiset polttomoottoriautojen lämmitystolpat.
Rantasen mielestä sähköautoilun kehitystä kannattaa kuitenkin seurata herkällä korvalla. Se kun on riippuvaista esimerkiksi suurvaltapolitiikan muutoksista.
FAKTA
Pöytyälle kesällä 2025 tulevat sähköautojen latauspisteet
Elisenvaaran yhtenäiskoulu 2 kpl
Yläneen yhtenäiskoulu 1 kpl
Kisariihi 2 kpl
Riihikosken päiväkoti ja yhtenäiskoulu 1 kpl
Riihikosken virastotalo 1 kpl
Työväentalolla huokaistiin helpotuksesta
Mäkiäisten Työväentalolla ehdittiin jo jännittää, koskisiko sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoite myös seurantaloja. Mäkiäisten työväenyhdistyksen Tauno Mäen mukaan latauspisteiden rakentaminen olisi merkittävä investointi, johon työväentalon käyttöaste ei anna rahkeita. Työväentalon aktiivit huokaisivat helpotuksesta, kun Seurantaloasian neuvottelukunta sai Traficomin rinnastamaan seurantaloja ylläpitävät yleishyödylliset yhdistykset mikroyrityksiin, joita ei velvoiteta rakentamaan sähköautojen lautauspisteitä.
Mitä taas yrityksiin tulee, huomattava osa auranmaalaisista yrityksistä täyttää latausasemien rakentamisesta vapautettujen mikroyritysten tunnusmerkit. Mikroyrityksillä tarkoitetaan tahoa, jonka henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa.
Sen sijaan Pöytyän seurakunnan pitäisi hankkia latauspisteitä kirkkojen sekä seurakuntatalojen parkkipaikoille.
Talouspäällikkö Minna Stenroosin mukaan seurakunnassa on suunniteltu latauspisteitä ainoastaan Pöytyän kirkon parkkipaikalle kirkon sisätilahankkeen yhteydessä. Sisätilahankkeen toteutusajankohdasta ei ole vielä tietoa.