Jari Hamppula on uurastanut 20 vuotta Oripään Shellin ohjaksissa – Itse huoltoasema täyttää kohta 60 vuotta

0
Oripään Shellin yrittäjä Jari Hamppula on vapaa-ajallaan innokas autoharrastaja. Jokin aika sitten hän myi kunnostamansa Škoda Octavia Superin vuodelta 1963 ja hankki tilalle vuosimallin 1969 Plymouthin.
Oripään Shellin yrittäjä Jari Hamppula on vapaa-ajallaan innokas autoharrastaja. Jokin aika sitten hän myi kunnostamansa Škoda Octavia Superin vuodelta 1963 ja hankki tilalle vuosimallin 1969 Plymouthin.

ORIPÄÄ. Viime vuosi oli Oripään Shellille myynnillisesti erittäin hyvä, kun ihmiset alkoivat liikkua korona-aikaa edeltäneeseen tapaan.

– Kahviossa oli vilkasta, ruoan menekki ylitti odotukset, huoltopalvelua käytettiin runsaasti ja myös polttoaineita ostettiin paljon, yrittäjä Jari Hamppula luettelee.

Helmikuussa hänelle tulee 20 vuotta täyteen Oripään Shellin ohjaksissa ja itse huoltoasema täyttää joulukuussa 60 vuotta.

Hamppula arvelee juhlistavansa yrittäjäuraa kahvitellen. Huoltoasemakiinteistö sai jo syntymäpäivälahjan, kun upouusi vesi–ilmalämpöpumppu käynnistyi. Sen sanotaan olevan taloudellinen vaihtelevissa talvisäissä sekä varajärjestelmä, jos öljylämmitys lakkaa toimimasta.

Hamppula tuumaa olevansa onnekas, ettei huoltoasemakiinteistössä ole ilmennyt suuria rakennusteknisiä murheita. Rakennus on pysynyt kunnossa kohtuullisiksi jääneiden remonttikustannusten turvin. Suurimmat investoinnit ovat kohdistuneet mittarikenttään.

Huoltoasemalla työskentelyn parhaimpina puolina Hamppula pitää vaihtelevuutta ja sitä, että useimmat haasteet ovat ratkaistavissa maalaisjärjellä sekä työnteolla. Huonolle tuulelle Hamppula sanoo tulevansa lähinnä silloin, kun kassojen tai mittarikentän tietotekniikka reistailee. Niiden korjaamiseen on saatava ulkopuolista apua.

Kaiju Rautiaisen ja Ingrid Puolokaisen mukaan vilkkaimpia päiviä ovat perjantait, jolloin lounaalla tarjoillaan pihviä.
Kaiju Rautiaisen ja Ingrid Puolokaisen mukaan vilkkaimpia päiviä ovat perjantait, jolloin lounaalla tarjoillaan pihviä.

Kulutusosien vaihto työllistää

Oripään Shellin kaltaisten huoltoasemien pärjääminen perustuu Jari Hamppulan mukaan pitkälti siihen, että maaseudulla tarvitaan polkupyöristä ja moottorisahoista alkaen kaikenlaisia ajoneuvoja sekä koneita, joihin on vaihdettava kulutusosia.

Useimpien kulutusosien vaihtaminen onnistuu osaavalta huoltoaseman väeltä ja asiakkaalta säästyy aikaa, kun autoa ei tarvitse viedä kaupungissa olevaan merkkikorjaamoon.

Oripään erityispiirteeksi Hamppula mainitsee nuorehkot ja tarmokkaat yrittäjät. Heitä on kunnan asukaslukuun nähden huomattavan paljon ja he pyrkivät parhaansa mukaan käyttämään oripääläisiä palveluja.

– He ovat kovia poikia, Oripään kantava voima, Hamppula kehuu.

Sen sijaan Oripään Shellillä alkuajoista lähtien istuneen ”paikallisparlamentin” tulevaisuus mietityttää Hamppulaa. Se pienenee väestön ikääntyessä eikä nuorempaa polvea ilmesty joukosta poistuvien tilalle.

– Paikallisparlamentti on tuonut meille elämää iät ja ajat. Se kokoontuu aamukahdeksalta ja samat herrat tulevat toistamiseen iltapäivällä, Hamppula kertoo.

Oripään Shellillä avajaisista saakka asioinut Pertti Koski muistaa aseman perustajan Reijo Lehtisen palvelualttiina miehenä. Itse huoltoasema ja eloisa ilmapiiri ovat pysyneet Kosken mukaan melko samanlaisina vuosikymmenestä toiseen.
Oripään Shellillä avajaisista saakka asioinut Pertti Koski muistaa aseman perustajan Reijo Lehtisen palvelualttiina miehenä. Itse huoltoasema ja eloisa ilmapiiri ovat pysyneet Kosken mukaan melko samanlaisina vuosikymmenestä toiseen.

Brändi vaihtuu kesällä

Ennen vanhaan kukin huoltoasemaketju muodosti oman leirinsä ja Oripäässäkin asiakaskunta jakaantui Shellin sekä Esson kannattajiin.

Jari Hamppula sanoo tilanteen muuttuneen ja nykyään perinteisten huoltoasemien yksityisyrittäjät tukevat toisiaan siitä huolimatta, minkä ketjun kyltti aseman katolla loistaa.

Myös asiakaskunta on liikkuvaa.

– Riihikosken Nesteen asiakkaat käyvät kahvittelemassa meillä ja päin vastoin, Hamppula kertoo.

Ketjun nimestä puheen ollen Oripään huoltoasemalla tapahtuu ensi kesänä muutos, kun emokonserni St1 siirtää Oripäänkin aseman St1-brändin alle.

Hamppulan mukaan muutos ei vaikuta aseman arkeen niitä harvoja kesäpäivä lukuun ottamatta, jolloin aseman piha täyttyy Alastaron moottoriradalle matkaavista Ferrareista, Porscheista tai muista superautoista. Niiden omistajat haluavat tankata kulkupeliinsä nimenomaan Shellin V-Power-bensiiniä.

Sen tarjonta loppuu huoltoaseman nimen muuttuessa, joskin St1 on luvannut korvaavan tuotteen. Hamppula odottaa jännityksellä, todetaanko se yhtä hyväksi ja saako se harrastajien hyväksynnän.

Myymälässä on tarjolla perinteisiä autoilutarvikkeita.
Myymälässä on tarjolla perinteisiä autoilutarvikkeita.

FAKTA

Oripään Shell

Perustamisvuosi: 1965, avajaiset joulukuussa

Alkuperäinen nimi: Oripään Shell

Palvelut: kahvio, lounas, grillituotteet, polttoainemyynti, huollot ja pesut

Kahvilan suosituin myyntiartikkeli: pihvit pihviperjantaisin, kappalemäärällisesti mitattuna suosituimpia ovat kahvi sekä sämpylä

Paikallisparlamentin kokoontumisaika: arkiaamuisin kello 8


Oripään Shellin perustaja Reijo Lehtinen ja vaimonsa Raija Lehtinen olivat juhlatunnelmissa 1990-luvulla, kun tankkausalueen katos oli saatu valmiiksi. Kuva: Reijo Lehtisen kotialbumi.
Oripään Shellin perustaja Reijo Lehtinen ja vaimonsa Raija Lehtinen olivat juhlatunnelmissa 1990-luvulla, kun tankkausalueen katos oli saatu valmiiksi. Kuva: Reijo Lehtisen kotialbumi.

Ennen vanhaan Oripään Shellillä myytiin polkupyöriä ja ruohonleikkureita

Oripään Shellin perustaja Reijo Lehtinen työskenteli ennen Oripäähän tuloaan K-kauppiaana Marttilan Vähä-Ollilassa. Hän aavisti pienten kyläkauppojen kuihtuvan suurten markettien myötä ja ryhtyi haistelemaan uusia tuulia.

Reijo Lehtisen tytär Mervi Valtanen muistaa autourheilusta innostuneen isänsä tiedustelleen huoltoaseman perustamista öljy-yhtiöiltä, joista Shell osoittautui lupaavimmaksi kumppaniksi. Otollinen tontti löytyi Oripäästä, nykyisen kantatie 41:n varrelta.

Lehtisen perhe muutti Oripäähän elokuussa 1965 ja huoltoasema avattiin 7.12.1965. Etenkin alkuaikoina Oripään Shell oli sora-autojen kuljettajien suosiossa. Kymmenkunta vuotta asemalla oli Saabin merkkihuolto ja myös Reijo Lehtinen tiedettiin vannoutukeeksi Saab-mieheksi.

Mervi Valtasen mukaan hänen isänsä vakiinnutti asemansa Oripäässä sosiaalisen luonteensa turvin. Hän jutteli kaikille ja tarvittaessa toimitti ostokset kotiin saakka. K-kaupan ajoilta tutut asiakkaat tulivat asioimaan Oripäähän ostaen Lehtiseltä polkupyöriä, ruohonleikureita, autoilutarvikkeita ja monenmoista muuta.

Kun Reijo Lehtinen täytti 64 vuotta, hän myi huoltoasemansa Ari ja Riitta Saariselle vuonna 1998. Mervi Valtanen työskenteli isänsä huoltoasemalla kaikkiaan kymmenkunta vuotta. Hän oli hetken Saaristen palveluksessa auttaen heitä tarttumaan aseman ohjaksiin.

Aseman perustanut Reijo Lehtinen asuu edelleen Oripäässä.

Juha Mieto juttelee Reijo Lehtisen kanssa. Kuva on todennäköisesti päivältä, jolloin juhlittiin tankkausalueen katoksen valmistumista.
Juha Mieto juttelee Reijo Lehtisen kanssa. Kuva on todennäköisesti päivältä, jolloin juhlittiin tankkausalueen katoksen valmistumista. Kuva: Reijo Lehtisen kotialbumi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän