Valtatiellä 8:lla Nousiaisissa on tutkittu aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän toimintaa ja vaikutuksia hirvieläinonnettomuuksien ehkäisemisessä.
Hirvet ja kauriit ylittävät tien usein riista-aitojen aukkopaikkojen kohdalta. Siksi aukkokohta riista-aidassa pyritään sijoittamaan kohtaan, jossa on mahdollisimman hyvä näkyvyys. Hirviaitojen aukot ovat silti onnettomuusherkkiä paikkoja. Nousiaisissa valtatiellä 8 kokeillaan uudenlaista aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää, jossa hirvivaroitusmerkkien yhteyteen on asennettu huomiovaloja. Ne aktivoituvat ja varoittavat autoilijaa vain silloin, kun hirviä tai kauriita havaitaan ajoradan läheisyydessä. Järjestelmään sisältyy myös Mynämäentien pohjoiseen liittymään asennettu ihmispuhetta tuottava riistaäänimajakka, joka toimii pelottimena hirvieläimille ja siten ohjaa ne ylittämään tien suunnitellusta riista-aidan aukkokohdasta.
Ennen uutta aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää riista-aidan aukon kohdalla risteysalueella tapahtui vuosina 2022 ja 2023 yhteensä 12 eläinonnettomuutta, mutta aktiivisen varoitusjärjestelmän käyttöönoton jälkeen (16.6.2023 alkaen) ei ole tapahtunut yhtään. Jatkotutkimusta tarvitaan vielä muun muassa vuodenaikavaihtelujen osalta ja varoitusjärjestelmän toimivuudesta muissa kohteissa.
Aktiivinen varoitusjärjestelmä on hyvin kustannustehokas, koska se maksaa noin 50 000–60 000 euroa. Esimerkiksi riistasillat maksavat keskimäärin moninkertaisesti enemmän.
Yksi liikennekuolema maksaa yhteiskunnalle keskimäärin 2,77 miljoonaa euroa. Vakava loukkaantuminen maksaa 800 000 euroa ja lievä 34 000 euroa. Tähän peilattuna panostaminen hirvivaroitusjärjestelmään ja riista-aitoihin on ehdottomasti kannattavaa.
Jo nyt on selvää, että uusi aktiivinen varoitusjärjestelmä parantaa selvästi liikenneturvallisuutta ja on erittäin kustannustehokas tapa estää onnettomuuksia.
Ritva Elomaa
kansanedustaja (ps)