Turvapuhelinpalvelussa pahoja puutteita Yläneellä – Avun saapuminen on kestänyt yöllä kolmekin tuntia

0
Yläneellä asuva Pöytyän vanhus- ja vammaisneuvoston jäsen Simo Rantanen käy auttamassa pulaan joutuneita ikäihmisiä, joista osa välttelee turvapuhelimen käyttöä.
Yläneellä asuva Pöytyän vanhus- ja vammaisneuvoston jäsen Simo Rantanen käy auttamassa pulaan joutuneita ikäihmisiä, joista osa välttelee turvapuhelimen käyttöä.

PÖYTYÄ. Vanhus- ja vammaisneuvosto jätti Varhan aluehallitukselle kannanottonsa turvapuhelinongelmista. Siinä vaaditaan turva-auttajan saapumista paikalle inhimillisen ajan kuluessa, mielellään 30–40 minuutissa.

Neuvoston puheenjohtaja Timo Jytilä kertoo, että Varhan turvapuhelimen nappia painanut ikäihminen on yleensä joutunut odottamaan avun saapumista tunnin tai kaksi ja joskus kolmekin tuntia.

Jytilän mukaan jotkut välttelevät hälytysnappulan painamista, vaikka he ovat kaatuneet ja jääneet keskellä yötä lattialle. Syitä ovat palvelun hitaus ja raha.

Varha veloittaa turvapuhelinasiakkailtaan turva-auttajan käynnistä 22 euroa, joka on pienituloisille eläkeläisille merkittävä summa. Mikäli turva-auttaja hälytetään hätäkeskuksen ja sosiaalipäivystyksen kautta, käynti maksaa 82,50 euroa.

– Esimerkiksi aamuneljältä sänkynsä viereen kaatunut vanhus päätyi odottamaan, että tutut kotipalvelun työntekijät tulevat hänen luokseen kello 7, Jytilä kertoo.

Hälytyksiä tulee vapaaehtoisille

Pöytyällä turvapuhelinongelmat keskittyvät Yläneelle. Siellä asuva vanhus- ja vammaisneuvoston jäsen Simo Rantanen on alkanut saada hätäsoittoja kaatuneilta vanhuksilta, niiltäkin joilla on ranteessaan turvapuhelin.

Simo Rantanen ja vaimonsa Sirkka Rantanen tekevät kerran tai kaksi kuukaudessa tällaisia hätäkäyntejä SPR:n vapaaehtoisina. Tarvittaessa he ottavat mukaansa nostoliinan Kartanokodista.

Simo Rantanen ymmärtää hyvin, miksi he ovat tätä nykyä turvapuhelimen korvikkeita.

– Eräs yläneläinen ikäihminen putosi sängystä ja painoi hälytysnappia. Turva-auttaja tuli ja nosti hänet takaisin, mutta kohta hän putosi taas ja painoi nappia. Auttaja oli sillä välin ehtinyt Paattisille ja kääntyi sieltä takaisin Yläneelle. Perättäisistä putoamisista seurasi kahden käynnin lasku, Rantanen kertoo.

Hänen mielestään järjestelmä voisi toimia, jos Yläneellä päivystäisi hälytyksiin vastaava vartijapalvelu.

– Muuan yläneläinen turvapuhelimen käyttäjä kummasteli turva-auttajalta, miksi avun saapuminen kesti kauan ja sai vastaukseksi, että tämä oli lähtenyt matkaan Paraisilta, Rantanen lisää.

Hän muistuttaa kunnollisen turvapuhelinjärjestelmän mahdollistavan ikäihmisten asumisen kodeissaan mahdollisimman pitkään. Rantanen pitää järjestelmän heikentämistä yhteiskunnallisten tavoitteiden vastaisena. Hän arvioi Yläneellä olevan toistakymmentä turvapuhelimen käyttäjää.

Tarjolla on muitakin vaihtoehtoja

Vanhus- ja vammaisneuvoston puheenjohtaja Timo Jytilä sanoo ymmärtävänsä Varhan pyrkimyksen tarjota turvapuhelinpalvelua yhtenäisin kriteerein koko Varsinais-Suomeen. Hän toivoo Varhan huomaavan, ettei palvelu toimi kunnolla hyvinvointialueen reunamilla kuten Yläneellä.

– Neuvostossa haluamme Varhan selvittävän, voisiko se tehdä turvapuhelinasiassa sopimuksen paikallisen palokunnan kanssa. Pelastustoimi on kuitenkin osa Varhaa, Jytilä esittää.

Hän ja Simo Rantanen kaipaavat keskustelua, voisivatko turvapuhelinhälytykset mennä suoraan paikalliselle palokunnalle tai voisiko turvapuhelinpalvelua pyörittävä yksityinen taho välittää ne sille tai jollekin asiaan sitoutuvalle kolmannen sektorin toimijalle.

Turvapuhelinhälytysten pitkät vasteajat sekä Varhan turvapuhelinehtojen tiukkeneminen ovat Timo Jytilän mukaan kasvattaneen Pöytyällä yritysten tarjoamien turvalaitteiden kysyntää.

Sekä ikäihmiset että heidän omaisensa ovat hankkineet omalla kustannuksellaan rannekkeita, jotka lähettävät hälytyksen haluttuihin puhelinnumeroihin tai turvapuhelinkeskukseen. Yksinkertaisimpien laitteistojen kuukausimaksu on vain vähän kalliimpi kuin Varhan hinnastossa.

Jytilä kertoo turvapuhelinongelmien olleen Pöytyän vanhus- ja vammaisneuvostossa toistuva puheenaihe siitä lähtien, kun Varha aloitti toimintansa vuoden 2023 alussa. Sitä ennen turvapuhelinhälytyksiin vastasi Pöytyän kotipalvelu.


FAKTA

Varhan turvapuhelinpalvelua ei myönnetä, jos kotitalouden bruttokuukausitulot ovat yhden hengen taloudessa yli 1500 euroa/kk ja kahden tai useamman hengen taloudessa yli 2100 euroa/kk.

Tulorajat eivät koske vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen asiakkaita.

Varhan turvapalvelu ja turva-auttajakäynnit on kohdennettu säännöllisen kotihoidon tai omaishoidon asiakkaille sekä niille, joilla on päätös vammaispalvelulain mukaisesta palveluasumisesta kotiin.

Varhan turvapuhelimen asennus: 24,20 € / kerta ja vuokra 22 € / kk

Turva-auttajakäynti tukipalveluna: 22 € / kerta laskutetaan niiltä, joilla on Varhan turvapuhelin.

Turva-auttajakäynti, kertaluonteinen: 82,50 € / kerta laskutetaan silloin, jos soitetaan sosiaalipäivystyksen kautta auttaja paikalle.

Turvapalvelut ja turva-auttamiskäynnit eivät ole lakisääteistä toimintaa.

Varhan aluehallitus päätti turvapalvelun ja turva-auttamiskäyntien myöntämisperusteet 19.12.2023.


Varhan mukaan vasteaika saa olla 90 minuuttia

Varhassa ikääntyneiden asiakasohjaus- ja ostopalveluyksikkössä sekä omaishoidossa palveluohjauspäällikkönä työskentelevä Maria Vesala kertoo, että turva-auttamiskäyntien vasteaika saa olla enintään 90 minuuttia. Hänen mukaansa Varhalle ei ole tullut tietoa, että vasteajoissa olisi ollut poikkeamia. Tällä hetkellä Varhan turvapalvelun auttamiskäynnit ovat Pöytyällä päiväsaikaan kotihoidon työntekijöiden vastuulla. Öisin niistä vastaa yksityinen palveluntuottaja. Varha on parhaillaan kilpailuttamassa turvapalvelua koko Varsinais-Suomen alueelle.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän