Tätä mieltä: ”Voihan Varha – mikä harha!”

0

Kuluneen vuoden keväällä kävin terveyskeskuksessa kysymässä lääkärin soittoaikaa keskustellakseni lääkkeistäni. Asiani kirjattiin ylös ja laitettiin vireille. Kului lähes kuukauden päivät, mutta soittoa lääkäriltä ei kuulunut.

Suuntasin uudelleen terveyskeskukseen kysymään, miten pyyntöni soittoajastani etenee. Kovasti pahoiteltiin, että yhteydenottoa ei ole tullut. Asiani kirjattiin ylös ja laitettiin vireille. Lopputulema sama – aikaa kului, mutta lääkäristä ei pihaustakaan.

Poikkesinpa kerran vielä paikan päälle terveyskeskukseen kyselemään tilannetta. Vastaanoton ovessa oli lappu sairaanhoitajan olevan estynyt toimenpiteen vuoksi. Vartin istuin odotustilassa kuunnellen oven takaa kantautuvaa iloista naurua ja rupattelua. Tällä kertaa asiani ei edennyt millään tavoin, sillä henkilökuntaa ei näkynyt.

Vaan mitäs tuosta. Tulikin aika uusia lääkereseptejäni. Apteekin kautta uusiminen hoitui, mutta lääkäri oli uusinut vain osan resepteistä, ja annokset riittivät vain kahdeksi viikoksi.

Kokemani herättää kyllä ihmetystä: näinkö terveydenhuolto nykyään toimii? Kun on tarve saada yhteys lääkäriin, se ei onnistu. Kun pitäisi saada lääkkeet uusittua, sekään ei toimi.

Olen kuullut myös tuttavani joutuneen suorastaan kerjäämään itselleen määrätyn sydänlääkkeen reseptin uusintaa. Hänelle pillerit on määrätty Tyksissä ja ihan syystä. Nyt ongelma on, ettei kukaan ota vastuuta hänen lääkehoidostaan. Tyksissä hänelle vastataan nuivasti, ettei kyseinen laitos ole reseptien uusintafirma ja OmaKannan kautta uusimispyyntö tulee bumerangina takaisin; oma terveyskeskus kun ei kuulemma ole oikea paikka uusia kyseistä reseptiä. Pienen määrän tarpeellista troppia tuttavani on sitten saanut omakustanteisesti yksityiseltä lääkäriasemalta, kun muuta tahoa ei vastuunottajaksi löydy.

Kyllä tämä ihmetyttää. Kuka ottaa kopin kansalaisten hoidosta? Nykymalli ei ainakaan toimi. Ei voi kuin todeta: Voihan Varha – mikä harha!

Tosi pettynyt