Vaihdoin taannoin autoa. Autosta paljastui turvavyömuistutin ilkeästi piipittämällä. Hämmästyin, koska hälytin reagoi pieneen laukkuun penkillä. Toinen hämmästys: Pitääkö itsestään selvästä muistuttaa? Kaikki käyttävät turvavyötä.
Kun olin lapsi, turvavyötä ei käytetty. Vaikeaa se olisi ollutkin, koska takapenkillä ei niitä ollut. Laki turvavöiden käytöstä etupenkillä astui voimaan 1.1.1975. Osa kansalaisista vastusti tätä liikkumisen vapauden rajoitusta (joka oli yleisin argumentti) ankarasti. Hengenlähtöä pidettiin luonnollisena osana autoilun haittoja.
Kuljettajia alkoi jäädä kolareissa henkiin. Kun takapenkiltä tuulilasiin lentävien kallot edelleen murtuivat, sääntely laajeni. Turvavyöpakko tuli takapenkille vuonna 1987.
Kyllä me suomalaiset turvavyötä käytämmekin. Liikenneturvan selvityksen mukaan 97 prosentilla on turvavyö kiinnitettynä ajon aikana.
Vanhaan hyvää aikaan, jolloin siis olimme vapaita, sai myös halutessaan ajaa niin kovaa kuin pääsi. Ikäisistäni jokainen muistaa koulustaan teinin, joka tappoi itsensä mopolla tai moottoripyörällä. Kypärä tuli pakolliseksi myöhemmin.
Liikenneonnettomuuksissa kuoli 1970-luvun alussa yli 1100 ihmistä vuodessa; kolme raatoa päivässä. Presidentti piti tv-puheen karmeista luvuista, ja myös peruskoulun opettajat ottivat asian esille. Henkilöautoja oli miljoona.
Nyt henkilöautoja on 2,8 miljoonaa. Niissä kuoli viime vuonna 101 ihmistä, yksi joka kolmas päivä (Onnettomuustietoinstituutti, 2023). Heistä lähes puolella ei ollut turvavyötä. Tutkinnan mukaan puolet olisi jäänyt turvavyöllä henkiin. Mutta kun aina voi valita tyhmyyden.
Jos sääntelyä ja holhousta, turvavöitä ja nopeusrajoituksia ei olisi, kylmiöissä olisi ruuhkaa. Automäärään suhteutettuna kuolleita olisi tänä vuonna kuusi per päivä, yhteensä 2300 vuodessa. Vaan eipä ole.
Tilastotieto motivoi, samoin piippaava turvavyömuistutin. Loistava motivoija on kaverin hautajaiset. Ajokortti-ikäistyvillä turvavyömotivaation luulisi kasvavan, kun ikätoveri, mieluiten tuttu, lentää ulos ylinopeutta ajavasta, johonkin törmäävästä ja sen voimasta hajoavasta autosta, ja kuolee niskan murtuessa siihen paikkaan.
Yli 100 000 ei käytä turvavyötä. Poliisi on valvonut tällä viikolla turvavöiden ja turvaistuinten käyttöä. Miten sinä valitsit, autoilija?
toimittaja
Taina Saarinen
taina.saarinen@avl.fi