Näivettyykö valtatie 9 kinttupoluksi? Väylävirasto suunnittelee nopeusrajoitusten laskemista, ja suurimmat muutokset kohdistuisivat 100 km/h rajoitettuihin kapeisiin vähäliikenteisiin teihin ja tienpätkiin, joilla nokkakolarin riski on kasvanut. Näillä teillä nopeusrajoitus laskettaisiin 80 kilometrin tunnissa. Suurin osa Auranmaan Viikkolehden kyselyyn vastanneista tyrmäsi kaavailut täysin.
Ysitielle on vuosien varrella suunniteltu jos jonkinmoista parannusta. Auran ja Liedon aseman välinen leveäkaistatie on kahteen kertaan aiottu muuttaa nelikaistaiseksi. Ensimmäiset suunnitelmat pääsivät vanhenemaan vuoden 2016 lopussa ja toiset valmistuivat alkuvuodesta 2021. Auran ja Kyrön sekä Kyrön ja Mellilän väliin puolestaan suunniteltiin alkuvuodesta 2022 ohituskaistapareja. Rahoitusta liikenneturvallisuutta parantavalle hankkeelle ei ole herunut. Puolitoista vuotta sitten Auran ja Loimaan välille suunniteltiin lisää riista-aitaa. Aura ja Pöytyä odottivat kieli pitkällä saavansa oman osansa, mutta aita rakennettiinkin kokonaisuudessaan Loimaan puolelle.
Tälläkään kertaa Ysitie ei ole saamassa mitään, vaan sen varresta ollaan kenties viemässä 100 km/h -rajoitusmerkit pois. Ajatus siitä, että nopeusrajoituksen alentaminen vähentäisi merkittävästi onnettomuuksia, ei tunnu kovin uskottavalta. Selvää on, että ainakin vaaralliset ohitustilanteet tulisivat lisääntymään, sillä ohituskaistoja ei edelleenkään ole.
Vaikka Ysitielle on suunniteltu monenmoisia parannuksia, on yksi mahdollisuus jäänyt kokonaan huomiotta: sähköisesti toimivat vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit, jotka reagoivat niin säähän kuin liikennetilanteeseenkin. Niitä löytyy jo sadoittain Suomen pääteiden varsilta, vaan ei yhtäkään Auranmaan alueelta. Olisiko niissä enemmän ideaa?