PÖYTYÄ/Karinainen. Suutarlan yksityistiellä käynnistynyt perusparannus on tämän kesän suurin yksityistielle tehtävä remontti Auranmaalla. Perusparannettavaa on kaikkiaan 2,4 kilometriä. Pari viikkoa sitten alkaneessa hankkeessa on jo kaivettu ojat ja uusittu tierummut sekä korjattu Mäenpäänraitin sillan päät ja oikaistu tie sillan jälkeen. Viimeksi 15 vuotta sitten korjatulle sillalle jäi sateilla vesi makaamaan. Nyt sillan profiili on kunnostettu niin, että vesi valuu pois.
Suutarlantien remontissa parannetaan tien kantavuutta. Aiemmin tehdyissä mittauksissa noin puolet tien pituudesta jäi alle tavoitekantavuuden.
Kantavuuden parantamiseksi tielle ajetaan 3 200 tonnia mursketta.
–Se on noin 150 nuppikuormaa, rakennustyöt tekevän Maanrakennus Lehtovaara Oy:n Petteri Lehtovaara selventää.
Murskeen päälle tulee kulutuskerros, toistatuhatta tonnia soraa. Lehtovaara laskee, että yhteensä tämä tarkoittaa yli 200 nuppikuormallista. Melkoinen rekkaralli on siis Suutarlantielle luvassa seuraavan noin kuukauden ajaksi.
VASTAAVANLAISTA remonttia ei Suutarlantielle ole aiemmin tehty. Tieisännöitsijä Ari Lindellin mukaan perusparannuksen yhteydessä tie saattaa kerrosten kasvaessa hieman kaventua, mutta vähintään viiden metrin leveys on tarkoitus säilyttää.
–Tie nousee keskimäärin lähes 30 senttiä, Lindell kertoo ja Lehtovaara arvioi, että tiestä pitäisi tulla lähes ”ikuinen”.
Lindellin mukaan perusparannuksesta on kaksi suurta hyötyä.
–Ensimmäinen etu on, että raskaalla kalustolla pystyy ajamaan ympäri vuoden, mistä on esimerkiksi metsänomistajille suuri etu. Toinen etu on, että tien varrella olevien kiinteistöjen arvo kasvaa.
Kaikki eivät ehkä Lindellin jälkimmäistä väitettä niine hyvineen niele, mutta Lindell perustelee kantansa.
–Jokainen ymmärtää, että kiinnostus kasvaa, jos on hieno ja hyvä tie perille asti, mutta kuoppainen tie vähentää kiinnostusta.
Myös tiehoitokunnan puheenjohtaja Kustaa Siikarla näkee peruskunnostushankkeen hyödyt.
–Tie pysyy paremmassa kunnossa eikä tule kuoppia. Tie on myös talvella helpompi pitää auki, Siikarla sanoo.
Lindell laskee, että perusparannuksen jälkeen tien käyttökulut laskevat useamman vuoden, kun muun muassa lanaustarve vähenee ja tien noston myötä lumenajo helpottuu.
LINDELL toteaa tiekunnista aina löytyvän niitä, jotka kavahtavat kustannuksia ja epäilevät kunnostuksen tarpeellisuutta. Yleensä nämäkin Lindellin mukaan kallistuvat remontin kannalle remontin hyötyjä funtsittuaan.
–Oleellista kuitenkin on, että asiat on tiekunnassa hoidettu avoimesti.
Lindell toimii yhteensä noin 40–50 yksityistien tieisännöitsijänä Aurassa ja Pöytyällä. Hänen mukaansa Auranmaalla pitäisi olla kymmenkunta Suutarlantien perusparannushanketta vastaavaa hanketta käynnissä, jotta korjausvelka ei kasvaisi.
Suutarlantien tiehoitokunnassa osakkaita on kolmisenkymmentä. Siikarlan mukaan kunnostushanke saatiin käynnistettyä ilman isompia soraääniä. Pari vuotta sitten alkaneen hankkeen valmistelu osui sopivaan saumaan, kun kunnostukseen tuli saataville reilu rahoitus. Siikarla kertookin tiehoitokunnassa päätetyn tarttua nopeasti tilaisuuteen ennen kuin tuki pienenee.
Suutarlantielle saatiin Ely:n myöntämä 70 prosentin rahoitus. Tiehoitokunnan maksettavaksi jää noin 100 000 euron kustannuksista 30 prosenttia.
Juuri tällä hetkellä valtion kirstusta ei enää ole rahoitusta saatavilla. Varsinais-Suomessa on Lindellin mukaan sikälikin haastava tilanne, että valtion rahoituksessa sillat ja lossit ajavat muiden hankkeiden ohi. Lindell kuitenkin kehottaa tiekuntia olemaan asian suhteen hereillä ja seuraamaan valtion tilannetta.
–Tärkein asia, mihin näissä perusparannushankkeissa kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomiota, on riittävät ojat, hän vielä neuvoo.