Uusi laki nostaa senioriskootterin kuluja – Raili Pajula pitää muutosta ikäihmisten kannalta älyttömänä

0
Yläneläinen Raili Pajula pitää senioriskootteria erinomaisena kulkuvälineenä esimerkiksi ikäihmisille, mutta kalliiksi käyvä vakuutusvelvoite on hänen mielestään kohtuuton.
Yläneläinen Raili Pajula pitää senioriskootteria erinomaisena kulkuvälineenä esimerkiksi ikäihmisille, mutta kalliiksi käyvä vakuutusvelvoite on hänen mielestään kohtuuton.

PÖYTYÄ / Yläne. Yläneen Kalikassa asuvalla Raili Pajulalla on pari vuotta vanha senioriskootteri, jolla hän on ajanut lyhyitä matkoja kotikulmillaan maisemista sekä luonnon äänistä nauttien. Pajula on liikuntarajoitteinen ja hänellä on virallisesti luokiteltu vammaisuusaste.

Hänellä on myös erikoisvarusteltu auto, muttei halua kulkea sillä joka paikkaan, kuten läheiselle uimarannalle. Sen sijaan senioriskootterilla pääsee vaivatta ihmisten keskelle, kummastusta herättämättä.

Tänä kesänä Pajula on pitänyt skootterinsa tallissa. Syynä on, että kesäkuun alusta alkaen sähköiset liikkumisvälineet sekä tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kiloa tai rakenteellinen nopeus yli 25 kilometriä tunnissa, on täytynyt vakuuttaa.

Pajula ymmärtää velvoitteen etenkin sähköpotkulautojen osalta, joiden kuljettajille on sattunut useita vakavia onnettomuuksia. Sen sijaan senioriskootterien kohdalla velvoite tuntuu hänestä yliampuvalta.

– Niillä ajetaan verkkaisesti, päiväsaikaan ja uskoakseni selvin päin, Pajula kiteyttää.

Hänen mielestään mummoilla ja papoilla on suurempi riski kaatua tai joutua onnettomuuteen kävellessään kuin tukevalla sähkökulkineella körötellessään.

Suositus voisi vapauttaa

Kolmisen vuotta sitten Raili Pajula kaatui kävellessään sillä seurauksella, että luita meni poikki ja hän joutui kolmeksi ja puoleksi kuukaudeksi pyörätuoliin. Tuolloin vakuutus korvasi tapaturman. Vakuutusrahat Pajula käytti senioriskootterin hankintaan.

Todennäköisesti hän olisi saanut vastaavan kolmi- tai nelipyöräisen laitteen lainaan apuvälinekeskuksesta, mutta sitä olisi pitänyt odottaa kauan. Pajula ajatteli, että ostamalla ajopelin hän ei kuormita keskusta.

Uutta liikennevakuutuslakia silmällä pitäen senioriskootteri olisi kannattanut pyytää apuvälinekeskuksesta, sillä liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sähköpyörätuolille tai muulle vastaavalle yksinomaan vammaisen käyttöön tarkoitetulle apuvälineelle, jota ei tarvitse rekisteröidä, ja jonka hyvinvointialue on luovuttanut hänen käyttöönsä.

Nyt Pajulaa mietityttää, pitäisikö hänen ostaa vakuutus, yrittää hakea lääkäriltä vakuutusvelvollisuudesta mahdollisesti vapauttava apuvälinesuositus tai kenties odottaa lainsäätäjän lisätoimia.

Vakuutusyhtiö muistutti

Liikennevakuutuslain uudistuksen myötä Raili Pajula sai viestin vakuutusyhtiöltään. Siinä kysytään, onko taloudessa vakuutusta vaativia sähköisiä liikkumisvälineitä.

Pajula vastasi myöntävästi, täytti kyselyn ja sai tarjouksen liikennevakuutuksesta. Sen hinnaksi kerrottiin 171,62 euroa vuodessa ja osakaskolla 224,47 euroa vuodessa.

Ajettuihin matkoihin nähden Pajula pitää tarjousta kalliina. Skootterin matkamittariin kun on tähän mennessä kertynyt noin 50 kilometriä vuodessa.

– Pystyn tarvittaessa ostamaan vakuutuksen, mutta monille eläkeläisille se on suuri summa, Pajula huokaa.

Vakuutuksen maksamista hän kaavailee, jotta puolisokin saisi käyttää skootteria. Vakuutusvelvollisuudesta vapauttava apuvälinesuositus pyhittäisi kulkupelin ainoastaan hänen omaan käyttöönsä.

Pajulaa suututtaa, että apuvälinesuosituksen edellytyksenä on vamma.

– Vanhuus ei ole vamma, vaikka sekin vaikeuttaa liikkumista, hän puuskahtaa.

Harva uhmaa lakia

Viime vuosina senioriskootterit ovat yleistyneet Auranmaalla vauhdilla ja ainakin Raili Pajula pelkää kehityksen hiipuvan.

– Ikäihmiset ovat kuuliaisia, eivätkä he lähde liikkumaan laittomasti. Jos heillä ei ole varaa ostaa vakuutusta, he jumittuvat entistä helpommin kotiin.

Pajula muistuttaa senioriskootterien mahdollistavan vaivattoman liikkumisen ja sosiaalisen kanssakäymisen niin ikäihmisille kuin vammaisillekin. Edullisimmillaan senioriskootterin on voinut ostaa 1 000 – 1 500 eurolla ja niitä on hankittu ikäihmisille esimerkiksi syntymäpäivälahjoiksi. Nyt hankintakynnys nousee.

Pajulan mielestä senioriskoottereilla on niin suuri merkitys liikuntarajoitteisten aktivoinnissa, että niiden ostaminen ja käyttö tulisi olla mahdollisimman edullista. Uutta liikennevakuutuslakia valmistelleen liikenne- ja viestintävaliokunnan olisi hänen mielestään pitänyt käyttää asiantuntijoina eri vammaisjärjestöjen edustajia. Nyt se tyytyi vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunnan antamaan lausuntoon sekä Invalidiliiton lausuntoon lääkinnällisten apuvälineiden vakuuttamisesta.

Senioriskootterien vakuutusasia harmittaa Pajulaa niin, että hän otti yhteyttä kahteen liikenne- ja viestintävaliokunnan kansanedustajaan. Toisen kansanedustajan mukaan päätöksentekijät saattavat palata senioriskoottereita koskeviin vakuutuskysymyksiin syksyllä.


Vakuuttaminen

Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kg tai rakenteellinen nopeus yli 25 km tunnissa on vakuutettava.

Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sähköpyörätuolille tai vastaavalle välineelle, jota ei tarvitse rekisteröidä ja joka on luovutettu yksinomaan vammaisen henkilön käyttöön hyvinvointialueelta.

Jos liikkumisrajoite johtuu henkilön ikääntymisestä, on liikkumisväline vakuutettava.

Vakuutuksesta vapautetun ajoneuvon käyttötarkoitus tulee olla osoitettavissa lääkärinlausunnolla.

Lausuntoa ei tarvitse toimittaa mihinkään, ellei sitä erikseen pyydetä.

Jos vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettu laite aiheuttaa vahingon, Liikennevakuutuskeskus maksaa korvaukset.

Mikäli vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajetaan luvatta, seurauksena on vakuuttamattomuusmaksu. Sen suuruus on moninkertainen verrattuna vakuutusyhtiöistä ostettavaan vakuutukseen.

Vakuuttamatolla ajoneuvolla ei saa ajaa edes kotipihalla.

Lähde: https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/usein-kysyttya/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/

Raili Pajulan JURO-senioriskootterin huippunopeus on 25 km/h.
Raili Pajulan JURO-senioriskootterin huippunopeus on 25 km/h.

Vapautus vaatii lääketieteellisen syyn

Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen kertoo, että senioriskootterin vakuutusmaksusta vapauttamisen taustalla on oltava selvityksin todettu lääketieteellinen syy, invaliditeetti. Mikäli tällainen syy todetaan, esimerkiksi itse hankittu senioriskootteri voi olla vakuutusyhtiön tekemän harkinnan mukaan mahdollista saada vapautuksen piiriin, joskaan pelkkä liikkumisen helpottuminen ei ole pätevä peruste.

Senioriskootterien vakuutuksia ei juurikaan valvota liikenteessä. Mikäli vahinko sattuu tai poliisi tarkastaa kulkupelin, vakuutus tai vakuutuksesta vapauttava peruste on pystyttävä esittämään. Viime kädessä vakuutusta tulee hakea vakuutusyhtiöltä, joka arvioi perusteet vakuutukselle tai vapautukselle.

– Vapautuksen saaneille pitäisi riittää, jos mukana on lääkärin kirjoittama todistus kyseisen apuvälineen tarpeellisuudesta, Jumppanen sanoo.

Invalidiliitossa sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntijana työskentelevän Riitta Saksasen mukaan liittoon tulee uutta liikennevakuutuslakia koskevia kysymyksiä lähes päivittäin.

– Osa tiedustelee vakuutusvelvoitetta ja jotkut harmittelevat sähköisestä liikkumisvälineestä aiheutuvaa vakuutusmaksua, Saksanen kertoo.

Hän muistuttaa, että vakuutuksen voi katkaista esimerkiksi talven ajaksi, jolloin liikkumisvälinettä ei käytetä. Keväällä vakuutuksen voi ottaa uudelleen.

– Toki kannattaa selvittää talviajan vakuutus erikseen muun muassa varkauksien varalta omasta vakuutusyhtiöstä, Saksanen neuvoo.

Senioriskootterien etuna Saksanen pitää sitä, että ne lisäävät lähiliikkumisen mahdollisuuksia ja samalla ne voivat säästää käyttäjänsä voimia arkisiin askareisiin.