Peliarvio: Lethal Companyssä kuljetaan jännityksen ja kauhun rajamailla

0
Lethal Companyssä seikkaillaan tummanpuhuvissa rakennuksissa.
Lethal Companyssä seikkaillaan tummanpuhuvissa rakennuksissa.

PELIARVIO. Lethal Company on lähes uunituore videopeli, joka ilmestyi viime lokakuussa ja on jo miltei valloittanut internetin. Tämä on suuri saavutus ennakkona julkaistulle, vielä hieman keskeneräiselle pelille.

Zeekerssin kehittämän Lethal Companyn perusidea on yksinkertainen: pelaaja ja yhdestä kolmeen muuta henkilöä kulkevat hylätyiltä kuilta toisille samanlaisille keräten niillä olevista rakennuksista roinaa. Kerätty tavara pitää palauttaa työpaikalle, jossa sen rahallinen arvo lasketaan.

Jos tavaroiden arvo ylittää sen hetkisen kiintiön alarajan, pelaajat saavat säilyttää työpaikkansa, ja seuraavalla erällä kiintiön alaraja nousee. Mutta jos he eivät palauta kiintiön vaatimaa määrää tavaraa deadlineen mennessä, he saavat potkut.

Harmi vaan, että nämä hylätyt kuut, eivät ole täysin elottomia. Kun pelaajat etsivät kauppakelpoista roskaa, heidän pitää vältellä kuilla haahuilevia olentoja, jotka voivat tappaa.

Äänet toimivat hienosti

Lethal Companyn tekee erinomaiseksi se, että sitä pelataan muiden ihmisten kanssa. Vaikka pelin tarkoitus on, että pelaajat tekevät yhteistyötä, mikään ei estä heitä toimimasta miten lystää. Tärkein elementti sille, miksi muiden kanssa pelaaminen tekee Lethal Companysta erinomaisen, on sen erinomainen äänikommunikaatiojärjestelmä.

Älä siis käytä Discordia, Skypeä tai mitä tahansa muuta kommunikaatiojärjestelmää puhuaksesi muille pelaajille. Äänen voimakkuus muuttuu dynaamisesti riippuen etäisyydestä äänen tuottajan ja kuulijan välillä.

Sisätiloissa äänen kaikuvuus perustuu huoneen kokoon, ja mitä kauempana sisätiloissa äänen tuottaja on sen kuulijasta, sitä voimakkaammin äänen korkeammat taajuudet leikkaantuvat pois.

Arvoituksellisia askeleita

Lethal Company on aika hiljainen peli. Rakennusten sisätilat ovat lähes täydellisen äänettömiä, ja äänilähteet ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aina pelaajat tai örkit. Pelaaja ei voi tietää, kuinka monta ihmistä on yhä jäljellä.

Kun seuraavan kerran kuulee askelia läheltä, ei voi tietää, onko se joku kaverisi vai jokin ihan muu. Lethal Company muuttaa muiden pelaajien kanssa kommunikoinnin pelin tärkeimmäksi mekanismiksi ja hiljaisuuden ratkaisuksi elämän ja kuoleman väliltä.

Lethal Companyssa on kolme yleistä tunnelmaa sitä pelatessa: passiivinen jännitys, kun kulkee rakennuksessa, kauhu, kun joku örkki ajaa takaa ja komedia, kun katsoo muita pelaajia. Ennen kaikkea on muistettava olla kunnollinen työntekijä, tai saa potkut.

Ville Remes