LIETO/Tarvasjoki. Koiramoodi, campingmoodi, reittisuunnittelu, edullinen ajo, huoltovapaus, toimivat sovellukset ja käyttöjärjestelmät sekä yhteisöllisyys. Siinä muutamia syitä, joiden vuoksi tarvasjokelaiset Tanja ja Mikko Kummelus ja Olli Vähätalo ovat ”hurahtaneet” Tesloihin.
Kummeluksille ensimmäinen Tesla, Model 3 Performance, tuli viime vuoden elokuussa. Vähätalon Model S Performance on hänen kolmas Teslansa.
–Kun vanha auto tuli vaihtokuntoon, polttoaineen hinta vain nousi eikä ajo ollut vähentymässä, katselimme ensisijaisesti sähköautoja, Mikko Kummelus kertoo.
Hänellä Tesla oli jo ollut haaveissa ja valinta oli selvä, kun ilmeni, ettei käytetty Tesla maksa muita paljon enemmän.
–Muitakin hyviä merkkejä on, mutta vaikea olisi enää muuhun vaihtaa, Kummelus miettii ja toteaa ajon ja kokonaiskustannukset nyt edullisemmaksi kuin perheen aiemmalla, jatkuvasti remppaa vaatineella dieselautolla.
Myös Vähätalolle Tesla on ollut kustannuskysymys. Tanja Kummelus puolestaan sanoo, ettei auton merkillä ole hänelle niin väliä. Mutta hän myöntää, että herkemmin on tullut lähdettyä ajelemaan, kun ajo on mukavaa.
–Teslassa on superhyvä juttu se, että auto lämpenee ja viilenee nopeasti. 5–10 minuuttia riittää, että auto on lämmin, lumet sulanut ja ikkunat auki. Sama kesällä viilennyksen kanssa, Tanja Kummelus sanoo.
KUMMELUKSET ja Vähätalo ovat tehneet Tesloillaan myös pidempiä retkiä. Vähätalo on käynyt muun muassa Nordkappissa ja Mikko Kummelus Mio-pojan kanssa Lofooteilla. Molemmat reissut on tehty talvella, Kummelusten viime joulun tienoilla. Isä ja poika majoittuivat retken aikana autossa. Majoittumisen mahdollistaa Teslan Camp Mode, joka pitää auton yön yli sopivan lämpimänä niin talvella kuin kesälläkin.
–Pahimmillaan oli pakkasta 40 astetta ja yöpyessä enimmillään -35 astetta. Akuston virtaa yöpyminen kulutti 30 prosenttia, Kummelus kertoo.
Teslojen toimintasäde on noin 300–500 kilometriä ulkolämpötilasta riippuen. Vähätalon mukaan Pohjoiseen matkustaminen vaatii talviaikaan noin neljä pysähdystä. Vähintään sen verran pysähdyksiä vaaditaan jo ihmisiltäkin.
–Pojan kanssa kun reissussa oltiin, itsellä tuli tarve pysähtyä aiemmin kuin autolla. Eikä autoa tarvinnut kertaakaan odottaa, Kummelus sanoo ja kertoo lataamisessa kestävän noin 19 minuuttia.
Teslan reittisuunnittelu tekee reitin valinnan ja tauotuksen helpoksi. Auto kertoo, mitä kautta ajaa, missä pysähtyä ja kuinka pitkäksi aikaa lataamaan.
–Tuo ominaisuus puuttuu monista muista sähköautoista, Tanja Kummelus toteaa.
Telttailemaan tottuneille Kummeluksille Tesla on tuonut luksusta retkeilyyn. Perheen tytär Elea-Omena vie myös yövieraat mieluummin autoon nukkumaan kuin huoneeseensa. Yöpymistä varten Kummeluksilla on auton mittojen mukaiset patjat.
–Itse tykkään, kun Tesla on jo niin yleinen, että näihin saa älyttömän määrän lisätarvikkeita, Mikko Kummelus kehuu.
Matkatavaraakin mahtuu mukaan, sillä akut eivät vie tilaa tavaratilasta. Model 3 Performancessa tavaratilaa on lisäksi auton edessä ”konepellin” alla.
Kummeluksilla on koiranomistajina käyttöä myös Dog Modelle. Koiramoodi pitää lämpötilan autossa koiralle sopivana ja kertoo ohikulkijoille näyttötaululla, että autoon odottamaan jätetyllä koiralla on asiat kunnossa.
TESLOJEN myötä Kummelukset ja Vähätalo ovat löytäneet kokonaan uuden yhteisön. Toisensakin Kummelukset ja Vähätalo löysivät tavallaan Teslojen kautta. Mikko ja Olli tunsivat jo lapsuudesta, mutta Teslat toivat heidät uudelleen yhteen. Viime syksynä he olivat mukana rikkomassa Tesla valoshow’n maailmanennätystä Vermon raviradalla. Mukana oli kaikkiaan 687 autoa.
Kolmikko toteaa, ettei ole törmännyt vastaavanlaiseen yhteisöllisyyteen muissa autopiireissä. Tesla Club Finland on heidän mukaansa avoinna kaikille.
–Minulla oli ennakko-oletus, että yhteisöön kuuluu pukumiehiä, mutta siellä on porukkaa raksaäijistä johtajiin ja myös vanhempia ihmisiä, Mikko Kummelus sanoo ja kertoo yhteisöstä löytyvän aina apuja ja neuvoja erilaisiin pulmiin ja kysymyksiin.
Tanja Kummelusta ilahduttaa entisenä karavaanarina teslakuskien tapa morjestella toisilleen.