PÖYTYÄ. Taksiautoilija Jyri Siukonen palkittiin alkuvuodesta Suomen taksiliiton Vuoden 2023 taksiammattilainen -kunniamaininnalla. Taksiliitto valitsee vuoden taksiammattilaisen vuosittain asiakaspalautteiden ja äänestyksen perusteella. Vuoden 2023 taksiammattilainen -titteli meni Saloon Jesse Hietamäelle, kunniamaininnalla palkittiin Siukosen lisäksi kuusi muuta taksiammattilaista. Ehdotuksia kisaan tuli ennätysmäärä, 696.
–Hyvältä tuntuu, jotain on tehty oikein, Siukonen sanoo huomionosoituksesta.
Alun perin laivakokiksi opiskellut Siukonen on toiminut taksialalla 23 vuotta. Kun töitä laivoilta ei löytynyt, Auran Shellillä työskennellyt Siukonen päätti vaihtaa kokonaan alaa ja hypätä taksin rattiin. Taksialalle hänellä oli sukuperintöäkin ja alaa oli tullut sivusta seurattua.
–Kaikki päivät ovat erilaisia, vauvasta vaariin kuskataan, Siukonen pohtii työnsä parhaita puolia.
SIUKONEN on laajentanut toimintaansa pikkuhiljaa. Tällä hetkellä hänellä on viisi palkattua kuskia ja kaksi toiminimellä ajavaa. Kalustoon kuuluu kaksi henkilöautoa, joista toinen sähköauto, neljä inva-autoa ja kaksi autoa koulukuljetuksiin.
–Kävelevät, pyörätuolia tai paarikuljetusta tarvitsevat, kaikki hoituu, Siukonen sanoo ja kertoo kouluajojen olevan isoin työllistäjä.
–Kela-kuljetukset on toiseksi suurin, taksiyrittäjä jatkaa ja mainitsee myös asiointimatkojen työllistävän.
Vapaa-ajan matkat sen sijaan ovat Siukosen mukaan vähentyneet selvästi alkuajoista. Väheneminen on hänen mukaansa jatkunut jo pitkään, eikä hänellä ole yhtä yksittäistä syytä ilmiöön. Osansa saattaa Siukosen arvion mukaan olla paikallisten kuppiloiden vähenemisellä.
Vapaa-ajan matkojen vähenemisen vuoksi Siukonen jätti päivystykset pois vuoden 2 018 taksiuudistuksen sen salliessa.
–Naapurikunnissa on onneksi innokkaita päivystäjiä, hän sanoo ja toteaa, että päivystykset olisivat mielekkäämpiä, jos hommaa olisi.
Bernerin uudistusta on pidetty epäonnistuneena ja nykyhallitus on luvannut lakimuutoksia luottamuksen palauttamiseksi taksialaan. Siukonen kuitenkin toteaa, etteivät uudistuksesta koituneet turvallisuuteen liittyvät ongelmat ole näkyneet maaseudulla. Hän näkee uudistuksessa hyvääkin, kuten sen, että nykyisin taksien määrää saa lisätä tarpeen mukaan.
Taksien määrän lisäämiselle voi tulla tarvetta, jos Varha vie läpi suunnitelmansa terveyskeskusten sulkemisesta.
–Ikävää, jos palvelut vähenevät, mutta meille se varmaan tietää, että saa hankkia lisäauton, Siukonen miettii.
Kela-kyytien kuljettajilta on vuoden alusta alkaen vaadittu erityisryhmien kuljettajan koulutusta. Siukonen uskoo, että lisäkoulutus tulee vielä pakolliseksi tai ainakin eduksi tarjousta jättäessä kaikkiin kilpailutettaviin ajoihin.
SIUKOSEN TAKSIT OY kuuluu taksikeskus Menevän rinkiin. Kela-ajojen tilanne on Siukosen mukaan jo tällä hetkellä hyvä ja asiakkaita paljon. Hän kiittelee Menevää siitä, ettei autoja ole otettu rinkiin liikaa, vaan tarpeen mukaan.
Koulukyytien kuljettajana Siukonen toivoisi, että sivutiet pidettäisiin paremmassa kunnossa. Renkaita ei toistaiseksi ole pikkuteillä rikkoutunut, mutta talviliukkailla myöhästymisiltä ei aina voi välttyä.
Siukosen omat työpäivät alkavat yleensä seitsemältä ja päättyvät neljän aikoihin, jolloin onkin jo kiire omia lapsia hakemaan ja kyytimään. Yrittäjyyden ja perhe-elämän yhdistämistä auttaa, kun on joustavat työntekijät. Siukonen kiitteleekin kuskejaan joustavuudesta.