Opintovalmentaja Johanna Uusitupa auttaa opintosolmujen aukaisemisessa

0
Kosken lukion opintovalmentaja Johanna Uusitupa auttaa opiskelijoita avaamaan opinnoissa eteen tulleita solmuja.

KOSKI. Kosken lukion opiskelijoiden oppimisen tukena on ollut syksystä alkaen opintovalmentaja Johanna Uusitupa. Opintovalmentajan tehtävänä on auttaa opiskelijoita opinnoissa eteenpäin, jos esimerkiksi poissaolon vuoksi on tullut tunne kärryiltä tipahtamisesta. Opintovalmentajan kanssa voi myös vaikkapa käydä koealuetta läpi tai tehdä oppimista tukevia lisätehtäviä.

–Parasta tässä työssä on, kun opiskelija tulee luokseni todeten, että ”mä en osaa sitten mitään”, ja kun asioita yhdessä läpikäydessä melkein näkee lampun syttyvän, Uusitupa sanoo.

Kun solmu rupeaa aukeamaan ja opiskelija saa juonesta kiinni, Uudentuvan mukaan asennekin usein muuttuu ja opiskelija saa itseluottamusta edetä askel kerrallaan.

Uudentuvan työ Kosken lukion opintovalmentajana alkoi osana korona-ajan hanketta. Nyt hän työskentelee Kosken, Elisenvaaran ja Someron lukioiden yhteishankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää oppimisen tukea lukioissa.

TUKEA hakevat ja kaipaavat Uudentuvan mukaan yhtäläisesti niin lukionsa syksyllä aloittaneet kuin kakkosvuosikurssilaiset ja abitkin. Alkuun yhteydenotot tulivat hänen mukaansa pääosin opettajilta, mutta nyt opiskelijat osaavat jo itsekin hakeutua opintovalmentajan luokse.

–Eniten tukea kaivataan englannissa ja matematiikassa, Uusitupa kertoo.

Uudentuvan pesti jatkuu ainakin lukuvuoden loppuun, mutta jatkoa saattaa hankeavustuksen myötä olla luvassa. Uudentuvan näkemyksen mukaan tarvetta tuelle olisi jatkossakin.

–Jokaisella on omat syynsä ja syitä tuen tarpeelle on monia, Uusitupa sanoo.

Rehtori Markus Niemi vahvistaa Uudentuvan tuntuman tuen tarpeesta. Kaikenlainen oppimisen tuen tarve on Niemen mukaan lisääntynyt, koska lukioon tulevien opiskeluvalmiudet ja pohjatiedot eri oppiaineissa vaihtelevat suuresti.

–Lukion aineenopettaja ei voi enää samalla tapaa kuin ennen olettaa tiettyjen perusasioiden hallintaa, vaikka ne tietysti lähtökohtaisesti tulisi hallita, Niemi sanoo ja toteaa, että kaiken tämän lisätuen antamiseen ei enää aineenopettajan aika riitä.

–Tämän takia erityisopettajan ja opintovalmentajan antama lisätuki on tärkeää.

Niemi pitää opintovalmentajan työpanosta hyvin tarpeellisena ja on tyytyväinen, että Uusitupa pystyy auttamaan opiskelijoita myös oppiaineiden sisältöihin liittyvissä haasteissa.

–Tätä ei tietysti voi opintovalmentajalta lähtökohtaisesti edellyttää, vaan opintovalmentaja ensisijaisesti auttaa opiskelijaa aikataulutuksessa ja tukee opiskelijaa tehtävien tekemisessä ja loppuunsaattamisessa.

UUSITUPA on huomannut, että nuoria saatetaan helposti moralisoida keskittymiskyvyn ja sinnikkyyden puutteesta. Hän kuitenkin huomauttaa nuorten elävän ihan erilaisessa ympäristössä kuin heidän vanhempiensa nuoruudessa vielä elettiin.

–Heillä on hirveän paljon enemmän ärsykkeitä ja vaatii enemmän, että esimerkiksi lukee kirjan tai katsoo pitkän elokuvan, Uusitupa sanoo ja huomauttaa elämän hektisyyden vaikuttavan aikuisiinkin.

Uusitupa toteaa opiskelun olleen hänen omassa nuoruudessaan nykyistä huolettomampaa. Nyt opinnoissa on hänen mukaansa läsnä vakavuus ja totisuus.

–Nuoret, jotka muutenkin ottavat hyvin vastuuta, suhtautuvat vakavasti ja ottavat opiskelun aika raskaastikin, Uusitupa mietti.

–Kun monesta suunnasta tulee viestiä, että tämä on tärkeä valinta, haluaisin sanoa nuorille, ettei maailma siihen kaadu, jos valitsee väärin.

Uusitupa huomauttaa, että elämä osaa yllättää, vaikka sen kuinka yrittäisi suunnitella.

–Jotain tulee aina, joskus hyviäkin asioita, hän sanoo ja valaa nuoriin uskoa, että elämä kantaa ja jokaiselle löytyy oma polku.


Yhteishankkeella kehitetään oppimisen tukea lukioissa

Elisenvaaran, Kosken ja Someron lukioilla käynnissä olevassa yhteishankkeessa kukin lukio pyrkii kehittämään oppimisen tukea omalla tavallaan.

–Osallistumme projektiin hieman erilaisilla tulokulmilla ja jaamme niihin liittyviä kokemuksia oppilaitosten kesken, Elisenvaaran lukion rehtori Ari Höyssä kertoo.

Koskella on päädytty jatkamaan syksyllä palkatun opintovalmentajan työtä, Elisenvaarassa hanketta käytetään Höyssän mukaan samanaikaisopetuksen vahvistamiseen. Elisenvaarassa kevät menee vielä hankkeen käynnistämisessä ja mahdollisesti koulutuksissa.

–Toiminta alkaa meillä vasta syyslukukauden alussa, Höyssä kertoo.

Kosken lukion osuus yhteensä 90 900 euron valtionavustuksesta on 36 829 euroa ja Elisenvaaran lukion 10 319 euroa.