Autojen sähköistyminen muuttaa renkaiden vaihtoa

0
Sähkö- ja hybridiautot muuttavat hieman rengasvalintoja ja vaihtoja. Esimerkiksi nostamisessa saa olla tarkkana, ettei tule vahingoittaneeksi auton akkuja. Akusto myös lisää auton massaa, mikä Tero Hahkon mukaan vaikuttaa renkaiden ja vanteiden valintaan.

KOSKI. Sähkö- ja hybridiautojen renkaiden vaihto vaatii kokeneeltakin renkaanvaihtajalta uudenlaista huolellisuutta. Polttomoottoriautoihin verrattuna sähkö- ja hybridiautot ovat huomattavasti painavampia, mikä tulee huomioida autoa nostaessa. Tarkkana on myös oltava, jotta akusto säilyy autoa nostaessa ehjänä ja ettei tule vaaraa sähköiskusta.

KA-Rengas Oy:n toimitusjohtaja Kalle Ojalan mukaan sähkö- ja hybridiautojen akut lisäävät auton massaa helposti 500 kiloa.

–Perus halpamallin tunkit tai vanha luotettava varastotunkki eivät ylimääräistä massaa välttämättä kestä, hän sanoo.

Auton painon lisääntyessä on Ojalan mukaan otettava entistä huolellisemmin huomioon myös alusta, jossa renkaita vaihdetaan.

–Auton tulee olla pysäköitynä tasaiselle alustalle ja alustan tulee kestää tunkin alla.

Nostopaikat on sähkö- ja hybridiautoihin tarkkaan merkattu. Niitä kannattaa noudattaa, sillä akkupaketit on yleensä sijoitettu auton alle.

–Kun nostaa väärästä paikasta, voi osua akkuun, Ojala toteaa ja muistuttaa, että akusto on sähkö- ja hybridiautojen arvokkain osa.

–Osassa autoista päävirtakaapeli menee helmakotelossa, rengasasentaja Tero Hahko lisää ja varoittaa sähköiskun mahdollisuudesta.

Ojalan mukaan esimerkiksi Tesla Model 3 vaatii omanlaisensa nostopalikat, jotta auton nostaminen on turvallista.

Rengasvalinnalla vaikutusta toimintasäteeseen

Renkaiden vaihdon lisäksi renkaiden ja vanteiden valinta vaatii asiantuntijuutta.

–Akuston massa lisää renkaisiin kohdistuvaa painetta, joten renkaiden kantavuuden ilmaiseva kantavuusindeksi tulee olla oikea, Ojala sanoo ja Hahko huomauttaa, että myös vanteilta vaaditaan isompaa kantavuutta.

Rengas- ja vannevalinnalla on Ojalan ja rengasmyyjä Raimo Maunulan mukaan iso merkitys sähköautojen toimintasäteeseen. Renkaissa kannattaa heidän mukaansa panostaa matalan vierintävastuksen omaaviin renkaisiin ja vanteissa aerodynaamisuuteen, jotta auton toimintasäde pysyy lähellä valmistajan ilmoittamaa maksimia.

Matala vierintävastus kasvattaa renkaan kokoa. Sähköautojen rengaskoot ovatkin isompia kuin vastaavien polttomoottoriautojen, mikä puolestaan kasvattaa hankintahintoja. Polttomoottoriautoja painavampina sähköautot myös kuluttavat renkaita nopeammin ja kulutusta lisää sähköauton voimansiirron välittömyys.

–Renkaiden ilmanpaineet on hyvä tarkistaa kerran kuussa, Maunula neuvoo renkaiden huollossa.

Talvirenkaista saattaa tulla pulaa

Renkaiden saatavuudesta ja hinnoista on Ojalan mukaan ollut lähiaikoina paljon puhetta. Kesärenkaita on hänen mukaansa vielä saatavilla, mutta talvirenkaiden saatavuuteen hän ennustaa ongelmia.

–Melkein kaikkien päämerkkien tuotanto on Venäjällä ja välikomponentteja tuotetaan Venäjällä, Ukrainassa ja Valko-Venäjällä.

Ojala kehottaakin ennakoimaan syksyn mahdollisia saatavuusongelmia ja mahdollisuuksien mukaan hankkimaan talvirenkaat jo nyt. Ongelmallisimmaksi tilanne saattaa hänen mukaansa kehittyä isojen rengaskokojen osalta, sillä niissä toimittajia on vähemmän ja valikoima jo valmiiksi pienempi.


Sähkö- ja hybridiautojen määrä tuplaantui

AURANMAA. Sähkö- ja hybridiautojen määrä liki tuplaantui viime vuonna Auranmaalla. Sähkö- ja hybridiautojen osuus autokannasta oli Auranmaalla viime vuonna kuitenkin edelleen varsin pieni. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan Auranmaalla oli viime vuonna liikennekäytössä 10 948 henkilöautoa, joista 1,8 prosenttia sähkö- tai hybridiautoja. Edellisestä vuodesta liikennekäytössä olevien henkilöautojen kokonaismäärä väheni hieman.

Traficomin tilastojen mukaan Auranmaalla oli vuonna 2020 yhteensä 17 sähköautoa ja 90 hybridiautoa. Viime vuonna sähköautoja oli 39 ja hybridiautoja 162. Määrällisesti sähkö- ja hybridiautoja oli viime vuonna eniten Pöytyällä, 89. Väkilukuun suhteutettuna sähkö- ja hybridiautoja oli eniten Aurassa (53) ja Oripäässä (17).

Kaasu- ja etanoliautojen osuus Auranmaan autokannasta oli sekä viime että sitä edellisenä vuonna yhteensä noin 0,3 prosenttia.