Maaseudussa on vetovoimaa

0

Viime kesänä alkanut Pöytyän kesäkoti-kampanja sai tänä kesänä jatkoa. Tosin hieman muunnellussa muodossa. Tänä vuonna maaseutuun pääsee tutustumaan vain kahden viikon ajan viime kesäisen kuukauden sijasta ja muutenkin kampanjan sisältö on kokenut muutoksia.

Perusajatus oli ja on edelleen mainio. Maaseutu on monelle kaupunkilaiselle sangen tuntematon. Mitä paremmin maaseutua tunnetaan, sitä todennäköisemmin myös harkitaan muuttoa maaseudulle. Auranmaan ja muun maaseudun tulevaisuudelle väkilukukehitys on kohtalon kysymys, joten kaikki keinot sen piristämiseksi ovat tervetulleita.

Kampanja on herättänyt myös kritiikkiä, mutta paras osoitus ajatuksen toimivuudesta on, että muissakin kunnissa on tänä kesänä polkaistu käyntiin vastaavia kampanjoita.

Kunnat ovat perinteisesti laiminlyöneet markkinointiaan. Jatkossa on ymmärrettävä entistä paremmin, ettei hyvä sijainti tai kohtuulliset palvelut ole enää riittävä houkutin. Pitää keksiä jotakin, mitä muut eivät ole vielä keksineet ja profiloitua sen avulla.

Kesäkotikampanja on siitäkin mainio keksintö, että muualta tänne vierailulle tulevat auttavat myös alueella jo asuvia näkemään, kuinka hienoa seutua Auranmaa oikein onkaan.