KOSKI, MARTTILA. Tammikuun alussa Kosken ja Marttilan koulujen yhteisenä koulunuorisotyöntekijänä aloittanut Noora Lindeberg-Kaukonen on varma, että korona on lisännyt nuorten pahoinvointia.
–On selvää, että kun keväällä ei pystynyt näkemään kavereitaan, käymään harrastuksissa tai saanut opettajan läsnä olevaa ohjausta, se on ollut vaikeaa ja ahdistavaa nuorille.
Tätä pahoinvointia vastaan kunnat ovat voineet hakea vuoden mittaista hankerahaa, jolla on mahdollistettu yläaste- ja lukioikäisille oma koulunuorisotyöntekijänsä. Koskella ja Marttilassa työntekijä työskentelee lisäksi 5. ja 6. luokkalaisten kanssa Marttilan ja Talolan kouluissa.
Lindeberg-Kaukonen sanoo hänen oleva se aikuinen, jonka kanssa voi mennä juttelemaan ilman ajanvarausta ja asiaa.
–Minä en opeta tai pidä kuria, vaan olen se läsnä oleva aikuinen. Minun luokseni voi tulla, vaikkei olisi edes murheita.
Tarkoitus on myös olla kopinottaja ennen kuin tilanne pääsee kehittymään vakavaksi.
–Toivonkin, että nuoret oppisivat itse tulemaan luokseni, sillä olen koulussa vain heitä varten.
Kaikkia Lindeberg-Kaukonen ei oleta tapaavansa kasvotusten, sillä nuorten maailmassa pyöritään entistä enemmän erilaisilla nettialustoilla.
–Virtuaalikohtaaminen lisääntyy tässä työssä koko ajan, ja jatkuvasti mietin, missä voisin tavata nuoria.
Hän sanookin luoneensa omat profiilinsa jo Facebookiin ja Instagramiin. Lisäksi hän suunnittelee menevänsä Snapchatiin, Tiktokiin ja Among Us -peliin.
–Among Us -pelissä voisin kohdata nuoria esimerkiksi aamuisin, kun he istuvat bussissa.
Yksinäisyys ja muut murheet painavat
Aiemmin Kaarinassa vastaavassa työssä toiminut Noora Lindeberg-Kaukonen tietää kokemuksesta, mitkä murheet nuoria usein painaa.
–Yksinäisyys korostuu varmasti entistä enemmän tänä aikana, koska kavereiden puute on ollut jo ennestään aiheena. Myös seurustelusuhteista puhutaan ja ystävien välisistä riitelyistä.
Ja vaikka Lindeberg-Kaukonen toivookin, ettei kiusaamisen parissa tarvitsisi kauheasti työskennellä, hän tietää, että sitäkin aina esiintyy.
–Siihen puutun joka kerta parhaani mukaan, hän vakuuttaa.
Haasteena uudessa työssään Lindeberg-Kaukonen näkee vuoden mittaisen toimintajakson, mikä on toiminnan jalkauttamisen kannalta melko lyhyt.
–Tapojen muuttaminen kouluissa ottaa kuitenkin oman aikansa, hän perustelee näkemystään, vaikka iloitsee kuitenkin siitä, että hänellä on mahdollisuus auttaa nuoria edes tämän ajan.
Toisaalta hän uskoo, että toimintamuoto saa jatkoa tulevaisuudessa, sillä korona on lisännyt tarvetta.
Mitä puolestaan tulee nuorten kykyyn selviytyä koronan kurimuksesta, Lindeberg-Kaukonen on luottavaisin mielin.
–Me kaikki puhallamme tässä yhteen hiileen nuorten, opettajien ja muiden aikuisten kanssa, hän painottaa.
KUKA?
Nimi, ikä, paikkakunta: Noora Lindeberg-Kaukonen, 35, Turku
Ammatti: Koulunuorisotyöntekijä
Koulutus: Yhteisöpedagogiopinnot kesken
Tärkeimmät työtehtävät: Kouluhyvinvoinnin lisääminen, läsnäolo, kohtaaminen
Perhesuhteet: Naimisissa, kaksi lasta
Harrastukset: Rugby, ulkoilu
Motto: Heikkoutesi on vahvuutesi