AURA. Kevätaurinko alkaa pikkuhiljaa herätellä pyöräilijöitä talvikoloistaan. Talven jäljiltä pyörän selkään ei kuitenkaan kannata hypätä ilman, että vähintäänkin pesee ja tarkistaa sen kunnolla. Myös vuosihuolto on syytä suorittaa joko itse tai ammattilaisen avulla.
–Säännöllinen huolto pitää pyörän kunnossa eikä sitten tarvitse kerralla uusia niin paljon, jos on jotain korjattavaa. Toisaalta joskus huoltokustannukset ovat niin suuret, että uuden pyörän hankinta on järkevämpää, Aurassa sivutoimisena polkupyöriä myyvä ja niiden huoltoja tekevä, Pyöräkunnon omistaja Jarno Kuronen opastaa ja kehottaa ottamaan pyöränsä huoltamisesta samanlaisen tavan kuin autonhuollostakin.
–Jos auto vähänkin nitkuttaa, sen kanssa mennään heti pajalle. Samaa kehottaisin tekemään pyörälle, sillä jos pyörä kitisee, se on jotain vailla, Kuronen havainnollistaa.
Näppäriä ihmisiä hän kannustaa tekemään huollot itse, ja lupaa tarvittaessa jopa neuvoa kiperimmissä kysymyksissä.
Kuronen kuitenkin tietää, että monella esimerkiksi välineiden tai ajanpuute estää pyörien huoltamista, ja silloin hän kehottaa kääntymään ammattilaisen puoleen.
–Pyöränhuollossa on monia perusvälineitä, joita ei välttämättä omasta työkalupakista löydy. Se on myös pikkutarkkaa ja aikaa vievää, koska kaikki on manuaalityötä.
Turvallisuus ennen kaikkea
Kolmen vuoden pyöränkorjausuransa aikana Kuronen on huomannut, että useissa pyörissä turvallisuus on heikolla tasolla: jarrut ovat huonossa kunnossa ja näkyvyys olematonta.
–Erittäin usein jarrupalat ovat hyvin kuluneet. Myös jarruvaijerit saattavat olla niin hapettuneet, etteivät ne enää toimi, hän tietää ja sanoo myös vaihteiden säätöjen olevan monesti pielessä.
Tällä hetkellä hän sanookin varaosista menevän eniten vaijereita ja jarrupaloja.
Näkyvyyttä Kuronen parantaisi heijastimien ja valojen avulla. Myös värikkäät vaatteet tuovat pyöräilijän aivan eri tavalla tienreunasta esiin kuin tummat.
–Ihan vaikka huomioliivin lisääminen varustukseen herättää autoilijan huomion jo aivan eri tavalla, hän vinkkaa.
Myös kypärää Kuronen kehottaa käyttämään aina.
–Ei metriäkään ilman kypärää, sillä matalimmissa nopeuksissa tulee juuri ne pahimmat vammat, hän varoittaa.
Pumppaus, pesu ja rasvaus
Kun pyörä kaivetaan talven jäljiltä kellarin perukoilta taas esiin, ensimmäiseksi kannattaa Kurosen mukaan tarkistaa, onko renkaissa ilmaa.
–Suosittelen ostamaan kunnon jalkapumpun, sillä käsipumpulla renkaisiin ei saa niin paljon ilmaa kuin tarvitsisi.
Kun renkaat ovat kunnossa, tarkistetaan jarrut.
–Kannattaa ajaa normaalilla nopeudella ja jarruttaa sekä käsi- että jalkajarruilla ja tarkistaa näin, että molemmat toimivat.
Kumeista katse on hyvä siirtää pinnoihin, ja tarkistaa, ettei niissä ole katkenneita tai löysiä joukossa.
–Kun yksi pinna on poikki, sen jälkeen katkeaa helposti toinen ja kolmaskin. Sitten onkin kohta jo vanne vääntynyt, Kuronen tietää.
Sitten vielä ennen pesua heilutellaan pyörää, etteivät renkaat ja sarvien kiinnitykset kolise. Pyörä pestään rasvaa irrottavalla pesuaineella tai edes mäntysuopavedellä harjalla puhtaaksi, minkä jälkeen se vielä rasvataan.
–Suosittelisin käyttämään polkupyörille tarkoitettua rasvaa ja jättämään ne moottorisahan teräketjuöljyt moottorisahoille, Kuronen naurahtaa ja kertoo aika ajoin törmäävänsä tapauksiin, joissa ketjuja on rasvattu jollain kunnon tykkirasvalla.
Kaiken puunaamisen ja tarkistelun jälkeen Kuronen kehottaa nauttimaan pyöräilystä:
–Kun pyörä on kunnossa, sitä on mukava käyttää ja hyötyliikunta lisääntyy.
FAKTA: Miksi pyörää kannattaa huoltaa?
* Pyörän turvallisuus paranee.
* Pyörää tulee käytettyä, kun se on huollettu.
* Hyötyliikunta lisääntyy.
* Huolletulla pyörällä on mukava ajaa niin lyhyitä kuin pitkiäkin matkoja.
* Pyöräily lisää perheen yhteistä aikaa ja tekemistä.
* Kun pyörää huoltaa säännöllisesti, välttyy suuremmilta remonteilta yhdellä kertaa.
JARNO KUROSEN REITTIVINKIT: Näillä teillä matka taittuu maisemia ihaillen
Lyhyempi reitti: Matkaa kertyy noin 20 kilometriä, ja aikaa kuluu noin tunti ilman taukoja.
Lähde liikkeelle Auran Koskipirtiltä Marttilantielle. Jatka sitä suoraan niin kauan, että tie vaihtuu Pitäjänvuorentieksi. Jatka edelleen Puhontietä, kunnes tulet Riihikoskelle Jalkalantielle ja käännyt oikealle. Jatka Jalkalantietä niin, että ylität valtatie 9:n ja jatka edelleen suoraan, kunnes tulet Hevossaarentielle. Käänny siitä oikealle ja jatka Hevossaarentielle, joka muuttuu jossain vaiheessa Kettukankaantieksi. Käänny jyrkästä mutkasta oikealle ja tulet Takalistontielle, jatka siitä vasempaan. Kun tulet Valtatie 9:lle, käänny vasemmalle ja jatka kunnes tulet Riihikoskentien risteykseen, joka jää oikealle. Aja siitä vielä takaisin Koskipirtin pihaan.
Pidempi reitti: Matkaa kertyy reilu 50 kilometriä, ja aikaa kuluu kolmisen tuntia ilman taukoja.
Lähde ajamaan Pöytyän hautausmaalta Kirkkotietä pitkin kohti Kyröä. Kun tulet Karhunojantie ja Niittykulmantien risteykseen, käänny oikealle Karhunojantielle. Jatka sitä, kunnes tule Valtatie 9:lle. Ylitä valtatie ja jatka suoraan Kyröntietä kohti Kyrön keskustaa. Jatka Kyrön ja Karinaisten keskustojen läpi aina Tarvasjoelle saakka. Pyörähdä Tarvasjoen hautausmaalla ja pidä pieni lepohetki. Palaa takaisin jonkun matkaa ja käänny vasemmalle kohti Liedonperäntietä. Jatka edelleen suoraan, vaikka tien nimi vaihtuu Prunkkalantieksi ja Tammentieksi, saavut Auran kirkolle. Pidä taas halutessasi pieni jaloittelutauko. Jatka sitten Turuntietä Auran keskustaan ja siitä Valtatie 9:lle. Käänny oikealle ja jatka noin kilometri ja käänny Riihikoskentielle vasempaan. Aja Riihikoskentietä/Turuntietä aina Pöytyän hautausmaalle saakka.
Pyöräilevä Auranmaa -Facebook-ryhmästä voi kysellä lenkkiseuraa, reittivinkkejä ynnä muuta pyöräilyyn liittyvää.