
PÖYTYÄ/Riihikoski. Paimion radalla Toyotan MR2:n moottorista vuoti vähän öljyä ja konehuoneen alakerrasta kuului hentoa kalkatusta, mikä sai Janne ja Henri Pensikkalan tutkimaan tilannetta tarkemmin. Kun moottori purettiin kotona, ongelman aiheuttajaksi paljastui katkennut kampiakseli.
– Ajaminen näyttää kivalta, mutta suuren osan ajasta autot ovat levällään kotitallissa. Tällaista tämä harrastus on, Janne Pensikkala kiteyttää.
Mikäli uusia pulmia ei ilmene, eheän kampiakselin saanut MR2 on iskussa ensi lauantaina, jolloin Pensikkaloiden kotiseura Kyrön Seudun Urheiluautoilijat järjestää Alastaro Circuitilla kilpailut.
Toyota MR2 on ollut 24-vuotiaan Henrin kisapeli asfalttisprinttien junioriluokassa ja Jannella on vapaasti viritettävän F-ryhmän Volvo 242.
Isä ja poika kaavailevat kumpikin ajavansa tulevana kesänä Toyota MR2:lla SM-sarjan asfalttisprinttejä omissa luokissaan, mikäli kuljettajan penkkiin saadaan molemmille sopivat säädöt.
Janne täyttää seuraavaksi 50 vuotta, minkä myötä hän voi osallistua senioriluokkaan. Tulevan kesän tavoitteena Jannella ja veljellään Miko Pensikkalalla on ajaa Volvolla Rengas Turku -ralli Salossa ja syksyllä he aikovat osallistua Rantaralliin Mynämäellä.

Mitsubishin moottori varalla
Sekä Toyotan MR2:n että Volvo 242:n Pesikkalat ovat ostaneen valmiina ralliautoina.
MR2:ta he ovat rakentaneet uusimalla jarrujärjestelmää, iskunvaimentimia, vaihdelaatikon sekä purkamalla ja kokoamalla moottorin useaan otteeseen.
Jos Toyotan koneessa riittää vielä murheita, Pensikkalat kaavailevat vaihtavansa sen luotettavampana pidettyyn Mitsubishi Evolutionin 2-litraiseen moottoriin. Siitä irtoaa noin 250–300 hevosvoimaa, kun taas nykyisessä Toyotan 1,6-litraisessa on reilut 190 hevosvoimaa.
Moottorin ohella vaihtoon menisivät myös vaihdelaatikko, vetoakselit ja pakoputkisto, mutta vaihtotyötä suurempi ponnistus olisi siirtyminen kaksilitraisten luokaan.
– On opittava kesyttämään lisääntynyt voima, jotta homma pysyy hallinnassa, Janne Pensikkala selventää.
Voiman kesyttäminen kysyy itsehillintää ja kykyä unohtaa ratin takana kaikki muu paitsi ajaminen. Hyvä fyysinen kunto auttaa keskittymään. Sitä Pensikkalat vaalivat koko perhettä yhdistävässä salibandyharrastuksessa.

Hyvä muisti helpottaa ajoa
Janne Pensikkala pääsi lapsena autourheilun makuun kaasuttelemalla pikku-Fiateilla pitkin kotitilan peltoa. Varsinaisen ralliautoilun hän aloitti Ladalla 1990-luvun alussa Miko-veljensä kanssa. Sittemmin Miko on tukenut vahvasti myös Henri Pensikkalan ralliharrastusta.
Henri ajoi ensimmäiset jokamiesluokan kilpailunsa 2020 ja tammikuussa 2022 oli vuorossa ensimmäinen rallisprint Marttilassa.
Edelleen Pensikkalat ajavat 133 Fiateillaan jokamiesluokkaa tähdäten kesäkuun lopussa Tykkimäen moottoriradalla pidettäviin SM-kilpailuihin.
Jokamiesluokassa radalla vilisee autoja, mutta asfalttisprinteissä ajetaan yksin kelloa vastaan. Sprinttien pituus on kahdesta kuuteen kilometriä. Radasta riippuen aikaa kuluu noin minuutti per kilometri.
Henrillä on tapana tutustua sprinttipätkiin polkupyörällä ja samalla hän painaa yksityiskohdat mieleen.
– Jos haluaa mennä kovaa, rata täytyy muistaa ulkoa, Henri sanoo.
Mukava asfalttirata on hänen mielestään vaihteleva ja reitillä tulee olla isoa ja pientä tietä eli nopeaa ja vähän hitaampaa pätkää.
Nopeita autoja suosiva Alastaron rata on carting-henkiselle Toyota MR2:lle vähän liian suuri. Henrin mielestä sillä ei ole lopulta suurta merkitystä, kun muut ajavat samanlaisilla autoilla ja kuljettajien taidoilla on iso merkitys.

Volvolla sorapyöräluokkaan
Entäpä alussa mainittu Volvo 242, nähdäänkö se Alastarolla?
Volvo tuli Pensikkaloille tämän vuoden tammikuussa Toyota Starletin tilalle ja sillä on ehditty ajaa vasta Erkka Korpiahon mailla järjestetty rallisprint.
– Hienosti se kulki, mutta tuloksellisesti ei saavutettu parasta mahdollista, Janne kommentoi.
Ensi viikonloppuna hän aikoo osallistua Volvolla sorapyöräluokkaan, mikä on pitkälti Alastarolle saapuvan yleisön viihdyttämistä.
– Sorapyörän pito on asfaltilla heikko. Joka tapauksessa on jännä nähdä, miten Volvo käyttäytyy, Janne sanoo.
Kyrön Seudun Urheiluautoilijoiden järjestämä Paddoc Sprint -kilpailu Alastaro Circuitilla lauantaina 12.4.2025 Kilpailu alkaa kello 11.

