LIIKENNE. Väylävirastolla on varattuna tulevana kesänä tehtäviin Varsinais-Suomen ja Satakunnan maanteiden korjauksiin, päällystyksiin sekä tiemerkintöihin noin 44 miljoonaa euroa, mikä on noin 10 miljoonaa euroa vähemmän kuin viime vuonna, mutta kuitenkin aikaisempien vuosien keskimääräistä rahoitusta enemmän. Rahoituksessa on mukana hallitusohjelman mukaista korjausvelan taittamiseen osoitettua lisärahoitusta. Tällä tavoitellaan noin 400 kilometrin päällystysohjelmaa Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan.
Auranmaalla keskeisiä parannuskohteita on kantatie 41:n päällystäminen välillä Aura–Riihikoski. Toinen merkittävä Auraa ja Lietoa koskeva hanke on Turuntien–Vanhan Tampereentien eli seututie 222:n päällystäminen Liedon Hakulasta aina Auran keskustaan saakka. Pienehkö urakka Aurassa on Käyräntien päällystys puolen kilometrin matkalta.
Yläneellä aiotaan päällystää Turunväylää välillä Uusikartano–Yläneen keskusta ja Mynämäentietä Honkilahdentien liittymän kohdalta keskustaan saakka. Mynämäentietä–Yläneentietä päällystetään myös Isosuon kohdalta Mynämäen Tarvaisiin asti.
Väylävirasto on valinnut päällystysohjelman kohteet kuntotietojen ja asiakastarpeiden perusteella. Kaikkia kohteita ei ole vielä lyöty lukkoon, sillä osa valitaan vasta keväämmällä uusimpien kuntomittausten perusteella. Päällysteiden hintatason arvioidaan pysyttelevän parin edellisvuoden tasolla.
Vähäliikenteiseltä verkon osalta löytyy kohteita, joiden liikennemäärä on niin pieni, ettei raskaampiin rakenteenparantamistoimiin ole nykyisellä rahoitustasolla järkevä ryhtyä. Tällöin päällystetty vähäliikenteinen tie kannattaa kunnostaa soratieksi. Väylävirasto on keskustellut kuntien kanssa asfaltoitujen väylien muuttamisesta sorateiksi. Sitä on pidetty parempana vaihtoehtona, kuin että kehnon tien kunto säilyisi nykyisellään.
Auranmaalla soratieksi parannettava kohde on Kosken ja Someron välinen Vilukselantie.