
PÖYTYÄ. AddSecure Smart Care Oy voitti Varhan kilpailutuksen turvapalveluiden ja turva-auttajakäyntien tuottamisesta sopimuskaudella 1.12.2024–30.11.2026. Sittemmin sitä on mahdollista jatkaa kahdella erillisellä vuoden sopimuskaudella. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo sopimus- sekä optiokausilta on 6,6 miljoonaa euroa.
Pöytyän vanhus- ja vammaisneuvosto keskusteli viime kokouksessaan turvapalveluista ja samalla se merkitsi tiedokseen vastauksen, jonka Varhan tulosaluejohtaja Eeva-Sirkku Pöyhönen antoi neuvoston kannanottoon. Kannanotto koski ikäihmisten turvallisuutta turvahälytystilanteissa. Vanhus- ja vammaisneuvoston mukaan avun saapuminen kesti viime vuonna pisimmillään kolme tuntia ja palvelu koettiin kalliiksi.
Pöyhönen kertasi vastauksessaan turva-auttamiskäyntien pääperiaatteet, joiden mukaan avun pitäisi saapua yölläkin viimeistään 90 minuutin kuluttua hälytyksestä.
Pöytyän vanhus- ja vammaisneuvoston puheenjohtaja Timo Jytilä kertoo neuvoston seuraavan, millaisia kokemuksia Varhan kilpailutuksen voittaneesta turvapalveluyrityksestä kertyy. Hän kehottaa palvelun käyttäjiä raportoimaan mahdollisista ongelmista Varhalle sekä myös vanhus- ja vammaisneuvoston edustajille. AddSecure Smart Care Oy on sama yritys, joka on jo aiemmin tuottanut Varhan turvapalvelut Pöytyällä öiseen aikaan.
Mikäli turvapalvelun hankkii omalla kustannuksellaan, Jytilä kannustaa vertaamaan ja kilpailuttamaan. Hänen mukaansa palvelun hintahaitari on huomattavan laaja.
RKP valitti AVI:lle turvapuhelinpalvelusta
Varhan päätöksentekoon osallistuva Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen (RKP) valtuustoryhmä on jättänyt 7.2. aluehallintovirastolle valituksen ja pyytänyt sitä selvittämään Varhan hankkimia turvapuhelinpalveluita.
Valituksen allekirjoittajien mielestä turvapalveluiden hankintasopimuksessa on epäkohta, sillä sen mukaan auttajakäyntien tulee tavoittaa asiakas 30 minuutissa Turun alueella ja Turun ulkopuolella 90 minuutissa, mutta asiakkaat maksavat palvelusta saman hinnan.
RPK:n edustajat haluavat parantaa avun saantia etenkin saariston suunnalla. Heidän mukaansa avun saaminen esimerkiksi Korppooseen kestää pahimmillaan yli 2 tuntia. Ratkaisuksi RPK:n edustajat esittävät, että AddSecuren tulisi järjestää hälytyksistä huolehtiva palveluntuottaja saariston tuntumaan.