Koulukuljetusoikeuden alarajan nosto suututtaa oppilaiden vanhempia Aurassa

0
Ekaluokkalaisen Laurin reilun kolmen kilometrin koulutiestä puolet on valaistua, puolet täysin valaisematonta. Minkäänlaisia leveämpiä tienpientareita, joita pitkin olisi turvallista tallustella, ei koulumatkan varrella ole.

AURA. Auran sivistyslautakunnan viime kokouksessa tekemä päätös, jossa koulukuljetuksen kolmen kilometrin raja nostettiin viiteen kilometriin elokuun 2025 alusta, ei kerää hurraa-huutoja lapsiperheiltä.

Hannele Laaksosen perhe asuu juuri kolmen kilometrin päässä Kirkonkulman koululta. Tällä hetkellä koulua käy perheen ekaluokalla oleva poika ja ensi vuonna Kirkonkulman koulussa aloittaa nyt esikoulua käyvä kuopus.

– Poikamme on reipas ja kävelee jo nyt aamuisin 420 metrin matkan hiekkatietä ison tien varteen, josta taksi ottaa hänet kyytiin. Itse olen tehnyt vajaata työpäivää ja hakenut hänet iltapäiväkerhosta. Syksyllä tarkoitukseni oli palata normaaliin työaikaan, jolloin kuvittelin pojan pääsevän kotiin taksilla, mutta nyt hänen pitäisikin sitten kävellä säässä kuin säässä.

Perheenäiti muistelee, miten hänen vuonna 2009 syntynyt esikoisensa käveli aikoinaan koulumatkoja erään maanviljelijän luvalla tämän maitten halki, jotta välttyi kävelemästä vaarallista tien vartta.

Vasta nyt, kun koulukuljetuksista heräsi keskustelua, Hannele Laaksonen kuuli, että vaarallisuuden perusteella voi anoa koulukyytiä, vaikka kilometrirajat eivät täyttyisikään.

– Toivoa siis on, mutta eihän tänne kukaan halua muuttaa, jos joutuu asumaan keskustassa. Siinä menee se maalle muuttamisen pointti. Minusta tuntuu, että Aurassa on panostettu kunnan markkinointiin, mutta kaikki kouluihin liittyvät asiat ovat olleet hankalia. Kuka tänne muuttaa, elleivät perusasiat toimi, Laaksonen kyselee.

Osa talouden tasapainottamista

– Ymmärrän hyvin huoltajien huolen, mutta muistuttaisin, että vielä tämän kevään ajan kaikki toimii aivan normaalisti, eikä vaarallisiin tien osuuksiin ole tulossa mitään muutoksia. Tämä on osa meidän talouden tasapainottamisohjelmaamme, Auran hyvinvointijohtaja Jaana Ranta-aho toteaa.

Kilometrirajan nostamisesta koituva laskennallinen säästö on vajaat 80 000 euroa. Summa ei sisällä tietoa oppilaista, jotka kuitenkin voivat olla oikeutettuja koulukuljetukseen sen perusteella, että koulumatka on vaarallinen. Lisäksi kunnan kaikki koulukuljetukset kilpailutetaan kevään aikana, joten tällä hetkellä päätöksen tarkkaa säästövaikutusta ei tiedä kukaan.

Vaarallisen tietoisuuden perusteella kunta voi harkinnanvaraisesti tehdä koulukuljetusasioissa poikkeuksia, mutta koulumatkan vaarallisuus ratkaistaan Aurassa Koululiitu -ohjelman kartan mukaan. Se on maksullinen ohjelma, johon huoltajilla ei ole pääsyä.

Oppilaan vanhemmilla on myös aina mahdollisuus hakea harkinnanvaraista kuljetusmahdollisuutta. Luvan tähän antaa rehtori.

Kannat kohdilleen

Facebook-keskusteluissa päätös koulukuljetusten kilometrirajan nostosta herättää tunteita, mutta sivistyslautakunnan puheenjohtaja Tommi Pasto (kok.) toteaa, ettei hänelle asti ole tullut asiasta mitään palautetta.

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Kalle Isotalo (kok.) sen sijaan kertoo saaneensa muutamia kyselyjä asiasta oppilaiden vanhemmilta.

– Kunnanhallituksessa ei ole asiaa edes käsitelty eikä käsitelläkään, koska kyseessä on sivistyslautakunnan asia, mutta minusta luottamushenkilöiden tehtävään kuuluu ottaa kantaa myös Facebookin kommentointiin, Isotalo toteaa reagoituaan muutamiin sosiaalisen median viesteihin.

Jaana Ranta-aho puolestaan toteaa, ettei ole seurannut Facebookia, mutta on kuitenkin kuullut, että asiasta käydyissä somekeskusteluissa on tulkittu jotakin vaarallisia teitä käsittelevää karttaa.

– Se ei ole ollut oikea kartta. Oikea karttaote löytyy ruutukaappauksesta, joka on ollut sivistyslautakunnan esityksen liitteenä. Kartta on kuitenkin sen verran epäselvä, että se on aiheuttanut turhia väärinymmärryksiä.

Jos jonkin tieyhteyden vaarallisuus askarruttaa, asia on parasta tarkistaa koululta, Ranta-aho opastaa.

– Joka tapauksessa sen voin sanoa, että ysitien ylitys Säästökallion kohdalla on vaarallinen ja Kuuskosken ylitys on merkitty vaaralliseksi alakoululaisille, Ranta-aho selvittää.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän