
AURA, PÖYTYÄ, LOIMAA. Varsinais-Suomen ELY-keskus pyrkii saamaan marraskuun loppuun mennessä valmiiksi tiesuunnitelman, joka koskee ysitien ohituskaistapareja Kuuskoski–Jalkala, Kumila–Mellilä ja Koskenranta–Rantalankulma. Tämän jälkeen suunnitelma asetetaan nähtäville ja lähetetään lausuntokierrokselle.
Mikäli suunnitelma etenee joutuisasti, ELY:n projektipäällikkö Aku Reinin mukaan se voi saada Traficomin hyväksynnän kesällä 2026.
Vielä ei ole tietoa, milloin ohituskaistaparit rakennetaan. Se riippuu poliittisista päätöksistä.
– Lainvoimainen tiesuunnitelma on kuitenkin ensimmäinen askel kohti toteutusta, Reini sanoo.
Tiesuunnitelma on voimassa 4 + 4 vuotta eli käytännössä 8 vuotta ja sinä aikana rakennustyöt olisi saatava käyntiin. Tämän jälkeen suunnitelma voi saada vielä 4 vuoden lisäajan erityisistä syistä.
Kiinteistöjen kulkuyhteydet tarkasteluun
Ohituskaistaparien rakentaminen tietää mittavia uudelleenjärjestelyjä ysitien rinnakkaisväylille. Tämä johtuu siitä, että ohituskaistaosuuksille tehdään ajosuuntien välinen keskikaide eikä sellaisen kohdalle sallita tasoliittymiä.
Useat Auran ja Loimaan välillä olevat tasoliittymät johtavat yksityisteille ja ne palvelevat muun muassa maatilojen liikennettä.
Aku Reini kertoo tiesuunnitelman laatijoiden käyvän läpi lähitienoon kiinteistöjen kulkuyhteydet.
– Tarkoituksena on varmistaa, että kulkeminen sujuu niille jatkossakin, hän täsmentää.
Maatalouskoneilla on ajettu valtatietä pitkin peltotöihin ja tämänhetkisen tiedon mukaan sitä ei oltaisi kieltämässä.
Reinin mukaan ohituskaistaosuuksille tehtäneen tasaisin välein levikkeet, joille hidas liikenne voi väistää.
Kulkuyhteyksien tarkastelu tulee olemaan keskeinen aihe ELY:n järjestämissä tiesuunnitelman yleisötilaisuuksissa. Näillä näkymin sellainen on luvassa huhtikuussa.
Kulkuyhteyksien tarkastelu tulee olemaan keskeinen aihe ELY:n järjestämissä tiesuunnitelman yleisötilaisuuksissa. Näillä näkymin sellainen on luvassa huhtikuussa.
Radanvarsitietä Auran keskustaan
Ysitien rinnakkaistieverkostoon vaaditut muutokset tehdään valtion kustannuksella. Niiden valmistuttua tiekunnat jatkavat täydennetyn rinnakkaistieverkoston hallintaa.
Esimerkiksi Kyrön ja Auran välistä Radanvarsitietä–Takalistontietä kaavaillaan muutettavaksi siten, että Takalistontie jatkuisi ysitien nykyistä linjausta pitkin ja sitä pääsi Auran keskustaan saakka ilman tarvetta poiketa valtatielle. Uutta valtatien linjausta suunnitellaan Takalistontien ja Kuuskosken liittymän välillä ysitien tämänhetkisen linjauksen viereen.
Myös Kumilan ja Mellilän välillä on valtatien rinnalla kulkevia pitkiä yksityisteitä. Niitä koskevat järjestelyt aiotaan ratkaista samalla tavalla kuin Kuuskoski–Jalkala-välillä. Jonkin verran lisähaastetta Kumila–Mellilä-osuudella aiheuttaa pohjavesialue ja sen vaatimat erityisratkaisut.
Aku Reinin mielestä on todennäköistä, ettei ysitien liikennettä tarvitse ohjata ohituskaistojen rakentamisen ajaksi kiertoteille. Työt etenisivät luultavasti siten kuin vt 8:lla. Siellä valtatie pidettiin käytössä ohituskaistojen rakentamisen ajan hetkellisiä rajoitteita lukuun ottamatta.
Viime kädessä poliittinen päätöksentekokoneisto ratkaisee, rakennetaanko ohituskaistaparit yksi kerrallaan vai yhtenä isona hankkeena. Reinin henkilökohtainen arvio on, että yksi kaistapari kerrallaan on todennäköinen vaihtoehto.
ELY aikoo pitää ohituskaistapareja koskevan avoimen yleisötilaisuuden huhtikuussa. Siitä ilmoitetaan kaksi viikkoa ennen tilaisuutta valtion liikenneväylien suunnittelupalvelussa osoitteessa https://www.vayliensuunnittelu.fi/

FAKTA
Vt 9:n liikenteen sujuvoittamiseksi suunnitellaan ohituskaistapareja Aurasta Loimaan pohjoispuolelle ulottuvalle tieosuudelle
Ne olisivat väleillä Kuuskoski–Jalkala, Kumila–Mellilä ja Koskenranta–Rantalankulma
Kunkin kaistaparin pituus on noin 5,5 km
Kuuskoski–Jalkala-osuuden suunnitteluun on vaikuttanut Auran yleiskaava, jota on sovitettu tiesuunnitelmaan
Tiesuunnitelman laadinta aloitettiin vuonna 2020

Poliisi pitää ohituskaistoja kannatettavina
Vt 9:n liikennettä pitkään työnsä puolesta seurannut vanhempi konstaapeli Asko Rautala näkee kaavailluissa ohituskaistapareissa paljon hyvää.
Hänen mielestään ne ovat parempia kuin Liedon ja Auran välinen leveäkaistatie, jossa näkyy tämän tästä vaarallisia ohituksia.
– Leveäkaistatiellä ohittajat päätyvät helposti vastaantulevien kaistalle ja onhan siellä ollut kaksi nokkakolaria, Rautala perustelee.
Kuluvan talven ilmiöksi hän toteaa poikkeuksellisen hyvät ajokelit.
Niistä aiheutuu valtateillä omat haasteensa, jonoja ja vaaratilanteitakin, kun osa ajaa 80 km/h nopeusrajoituksen alueella 70 km/h ja toiset pyrkivät ohi. Myös kesäisin liikennevirrassa on useita muita hitaammin liikkuvia ajoneuvoja. Nimenomaan tällaisiin tilanteisiin ohituskaistoista on Rautalan mukaan iso apu, sillä ne joustavat liikennevirtaa.
Kesäisin ysitien nopeusrajoitus on pääosin 100 km/h ja silloin liikenne sujuu yleensä jouhevammin kuin talvella.
Rautala kehuu ysitien kulkijoita fiksuiksi autoilijoiksi. Talvinopeusrajoituksia on viime aikoina noudatettu kuuliaisesti muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Auranmaalaisten toivomia riista-aitoja ei ole Auran ja Kyrön välille lähiaikoina luvassa. Näillä näkymin niitä saadaan, kun ohituskaistaparit valmistuvat ja ne varustetaan riista-aidoilla. Aidoille olisi tosin tarvetta jo nyt, sillä ELY:n liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klangin mukaan 1.6.–31.12.2024 Auran ja Pöytyän välisellä tieosuudella sattui yhteensä 72 hirvieläinkolaria.
Asko Rautala kertoo Loimaalle viime vuosina rakennettujen riista-aitojen tepsineen toivotulla tavalla, mutta uudeksi vaaranpaikaksi on muodostunut loimaalaisen Pemamek Oy:n edustalla oleva Ruopantien ja Lamminkadun välinen peltoaukea. Siinä jos missä olisi Rautalan mielestä tarvetta riista-aidoille.