Opetushallituksen tilaston mukaan erityistä tukea tarvitsevien osuus Auran koulujen oppilaista on reilussa kymmenessä vuodessa noussut 1,2 prosentista 15,5 prosenttiin. Aura ei ole ongelman kanssa yksin, sillä suuntaus on valtakunnallinen. Nuorten ongelmat tunnistetaan varmasti paremmin kuin ennen, mutta sillä ei voi yksin selittää nousua. Pulmia on aiempaa enemmän ja ne ovat hyvin monenlaisia.
Ongelmat on tiedostettu ja niihin on valtakunnan tasollakin tartuttu. Tervetullut muutos on, että jatkossa kouluissa keskitytään enemmän opetukseen ja vähemmän kännyköihin. Syitä esimerkiksi keskittymisvaikeuksien lisääntymiseen ei ole aivan helppo osoittaa. Sosiaalisella medialla ja älykännykän suurella roolilla niin nuorten kuin aikuistenkin elämässä on varmasti oma merkittävä osuutensa, mutta ei ongelmia voi pelkällä kännykällä selittää.
Kunnilla on siinä mielessä epäkiitollinen tehtävä, että monet ongelmat jäävät niiden ratkaistaviksi, mutta kunnilla on vain rajallisesti mahdollisuuksia vaikuttaa syihin. Monet ongelmien aiheuttajista kuten teknologian liian nopea ja hallitsematon kehittyminen eivät ole millään lailla poliittisten päättäjien hallittavissa.
Paljon voidaan kuitenkin tehdä. Kunnalla on mahdollisuus pitää huoli siitä, että nuorella on koulussa tukenaan riittävä määrä päteviä aikuisia ja ympärillään toimiva oppimisympäristö. Tämä kannattaa Aurassakin pitää mielessä, kun tehdään ratkaisuja koulun tulevista tiloista.