MARTTILA. Rallisprintin ja Crosskartien SM-sarjat käynnistyvät lauantaina ja sunnuntaina 25. ja 26. tammikuuta Marttilassa Erkka Korpiaho Racing Circuitilla.
– Päähänpinttymäni on aina ollut se, että tänne olisi saatava joskus SM-osakilpailu. Meillä on ympäristölupa toiminnalle ja tilaa, mutta sääolot ovat haasteelliset, Erkka Korpiaho miettii.
Turun Urheiluautoilijat järjestää kaksipäiväisen kisan ensi kertaa Prunkilassa, mutta ennen sitä on Korpiahon saatava rata valmiiksi kisaa varten, eikä siinä ole säästelty työtunteja.
Korpiahon mailla on järjestetty rallitapahtumia aiemminkin, mutta nyt tapahtuman järjestämiseen liittyy ehto, joka ei ihan ole isännän mieleen.
– En saa itse kilpailla. Järjestäjät katsovat, että olen saanut liikaa etua ajettuani rataa satoja kertoja läpi traktorilla. Saan kuitenkin ajaa radan kerran läpi kisan alussa VIP-autolla, nolla auton perässä.
Reitillä on soratietä, metsää ja peltoa
Erkka Korpiaho aloitti radan jäädyttämisen jo joulukuun puolivälissä, kun tuli ensimmäinen kunnon pakkaskausi. Seuraavaksi rataa pääsikin sitten tamppaamaan ja jäädyttämään vasta uudenvuoden päivänä.
Sen jälkeen plussakelit ovat taanneet sen, että rataa on päästy jäädyttämään vain kolme kertaa ennen kisaviikkoa.
– Kylmää jaksoa pitäisi olla pidempään, Korpiaho harmittelee.
Ennen radan jäädyttämistä on ajoreitille ajettu soraa. Pelto-osuus on 4,3 kilometriä, metsäosuus noin 500 metriä ja lisäksi kisassa on soratietä noin 1,4 kilometriä.
Lauantain crosskarteissa ajetaan reittiä, jonka pituus on pisimmillään 3900 metriä. Sunnuntain rallisprintissä reitti on 5700 metriä.
Korpiaho kuitenkin epäilee, että sunnuntain rataa joudutaan hieman lyhentemään, jotta radan pinta ei mene ihan mössöksi.
Kapeat renkaat ovat myrkkyä radalle
Pari päivää ennen kisoja radalle on saatu muodostettua noin kymmenen sentin jääkerros.
Jäädyttämiseen Erkka Korpiaho on käyttänyt arviolta kolmisen sataa konetyötuntia omalla traktorillaan ja sen perässä vedettävällä vesitankilla, johon mahtuu kerrallaan noin kuusi kuutiota vettä.
– Pakkasella työ on tehtävä nonstoppina, edes kahville ei voi välillä lähteä, koska silloin venttiilit jäätyy ja niitä täytyy taas välillä sulattaa, mies tuskailee.
Hän harmittelee hieman sitä, että nykyisin muotia ovat entistä nopeammat, kapeat renkaat, jotka kuluttavat rataa aiempaa pahemmin.
– Eka veto on varmaan kovin, kun rata on vielä hyvässä kunnossa, sääennusteita selaava maanviljelijä toteaa.
OP Vakka-Auranmaa SM Sprint lauantaina ja sunnuntaina 25.–26.1. Erkka Korpiaho Racing Circuitilla Marttilassa.
Rallisprintin ja Crosskartien SM-sarjojen lähdöt molempina päivinä klo 11 alkaen.
HUOM! Sunnuntaina Niittysuontie on suljettu klo 10–16 välisenä aikana kisavarikon kohdalta. Liikenteenohjaus paikalla.