AURA. Auraan on laadittu kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma, jonka kunnanvaltuusto hyväksyi maanantain (2.12.2024) kokouksessaan.
Ohjelmassa kerrotaan, että jokainen autolla ajettu kilometri maksaa yhteiskunnalle 0,11 euroa, mutta sen sijaan polkupyörällä kuljettu kilometri hyödyttää yhteiskuntaa 0,18 eurolla ja kävellen taitettu kilometri peräti 0,37 eurolla. Auralaisten liikkumattomuuden ja paikallaanolon väitetään aiheuttavan yhteiskunnalle noin 1,8 miljoonan euron vuotuiset kustannukset.
Kustannuksiin on huomioitu terveyspalvelujen ja lääkitysten käytön, sairauspossaolojen, työkyvyttömyyseläkkeiden ja ennenaikaisten kuolemien aiheuttamat kustannukset.
Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma tukeutuu alueellisiin linjauksiin, joita on lueteltu Länsi-Suomen yhteisessä liikennestrategiassa 2020, Varsinais-Suomen liikennejärjestämissuunnitelmassa, Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa 2020 ja Varsinais-Suomen taajamien maankäytön, palveluiden ja liikenteen vaihemaakuntakaavassa 2018.
Niissä kaikissa painotetaan, kuinka tärkeää on kehittää kävely- ja pyöräilymahdollisuuksia.
Kyselyn perusteella petrattavaa riittää
Edistämisohjelmaa varten tehtiin asukaskysely, jossa kartoitettiin kokemuksia ja ongelmapaikkoja. Kyselyyn vastasi 247 henkilöä, jotka antoivat Auran jalankulkuolosuhteiden arvosanaksi 3,2 ja pyöräilyolosuhteiden arvosanaksi 2,8 asteikolla 1–5.
Vastausten perusteella auralaisia motivoisi kävelemään reittien viihtyisyyden parantaminen, parempi talvikunnossapito sekä valaistuksen lisääminen. Pyöräilyyn taas innostaisi reittien turvallisuuden ja sujuvuuden kohentaminen. Sekä kävelijöille että pyöräilijöille toivottiin uusia kulkuväyliä.
Pyörän käyttöä ja jalankulkua rajoittaviksi asioiksi todettiin auton tarve päivän aikana, kuljetustarpeet sekä autolla liikkumisen nopeus ja helppous.
Turuntien vaarallisuus huolettaa
Auran keskustassa polkupyörällään liikkuva Ville-Veikko Tuominen tuumaa, että keskustaajamassa kelpaa pyöräillä, mutta sivummalla on toisin. Tuominen kannattaa edistämisohjelmassa kärkitoimenpiteiden joukkoon nostettua pyörätien rakentamista Simolankujan ja Lahdontien väliselle osuudelle Turuntielle.
Hänen mielestään pyörätie tulisi tehdä pidemmäksi, Auran keskustasta aina kirkolle saakka.
– Piennar on kapea ja moni ajaa Turuntiellä kohtuuttoman kovaa vauhtia. Todennäköisesti moni pyöräilisi keskustan ja kirkon väliä, jos tie olisi turvallisempi, Tuominen perustelee.
Valtatie 9:n turvallinen ylitys täytyisi Tuomisen mielestä turvata ja pyörätie Kuovin alueelle Auran ABC:n suuntaan olisi myös tarpeen.
Edistämisohjelman kärkitoimenpiteisiin kuuluu ysitien turvallinen ylitys Riihikoskentien kohdalla. Muita kärkitoimia ovat Aurajoen rannan kehittäminen jalankulkua ja pyöräilyä varten sekä koskiympäristön kohentaminen virkistyskäyttöä silmällä pitäen.
Kuovin alueella yli 20 vuotta asunut Veija Manni iloitsee, että kävely- ja pyöräilyolosuhteisiin kiinnitetään huomiota. Manni käy Auraamon jumpparyhmässä autollaan, sillä hän pelkää ylittää ysitietä kävellen tai jalan.
– Toivon kovasti, että ysitielle rakennettaisiin ylikulku, jotta pääsisin polkupyörällä vaikka kauppaan. Rekkaliikenteen määrälle emme voi mitään, mutta sen tulisi pysyä loitolla jalankulkijoista ja pyöräilijöistä, Manni tuumaa.
FAKTA
Auran kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma on strateginen asiakirja.
Se paikallistaa valtakunnallisia linjauksia ja tukee kunnan tavoitteiden toteutumista.
Edistämisohjelma tähtää ensisijaisesti 2025–2032 toteutettaviin kehittämistoimiin, mutta se sisältää myös pidemmän aikavälin toimia.
Ohjelmaa kokosi laajennettu liikenneturvallisuustyöryhmä, jossa oli edustajia Auran kunnasta, Liikenneturvasta, Valoniasta, Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta, Auran vammaisneuvostosta, ELY-keskuksesta ja Traficomista. Konsulttina toimi Ramboll Finland Oy.
Traficom myönsi valtionavustusta ohjelman laadintaan.