Raimo Nikkanen 80 vuotta – Elämää Ilmassa ja pyörien päällä

0
Raimo Nikkanen aloitti kuljetusyrittäjänä vuonna 1966. Ensimäisessä autossa ei tehostimia ollut.

MARTTILA. Raimo Nikkasen elämänkulku on hyvä esimerkki siitä, miten valtavasti Suomi on kahdeksassa vuosikymmenessä muuttunut. Nikkanen on karjalalaisen isän ja eteläpohjanmaalaisen äidin liitosta syntyneistä yhdeksästä lapsista vanhin.

–Olen syntynyt vuonna 1944 Ylistarossa äidin kotipaikassa savusaunan lauteilla. Parin mutkan kautta meille osoitettiin paikka Marttilasta, tila oli lohkottu Laurilan Ylitalosta, Nikkanen kertoo.

Pieniä palasia

Sotien jälkeen leipä muodostui pienistä palasista. Ruuasta suuri osa viljeltiin itse, puusta tehtiin kaikkea muuta paitsi lapsia ja herkutkin kasvatettiin itse eli pidettiin mehiläisiä.

–Porkkanamaan kitkeminen oli pelottavaa hommaa, sillä porkkanapenkki sijaitsi aivan mehiläispesien vieressä, Nikkanen muistelee.

Suomessa on varjeltu ajatusta evakkojen hyvästä vastaanotosta, mutta ei se aina niin mennyt.

–Kyllähän meitä ryssiteltiin ja murretta pilkattiin, Nikkanen kertoo.

Nikkanen olisi halunnut koulutielle, mutta elämä vei tiellä ilman koulua. Polun menestykseen kuitenkin tarjosi yrittäjyys.

–Sain erikoisluvalla alaikäisenä ammattikortin ja aloitin kuljetusyrittäjänä 21–vuotiaana. LSO takasi lainan, mutta Marttilan pankeista en lainaa saanut koska minua pidettiin liian nuorenna. Turusta se kuitenkin järjestyi, kun toimeksiantajani LSO takasi sen.

39 vuoden yhteistyö

Nikkasen ja LSO:n eli Lounais-Suomen osuusteurastamon yhteistyö kesti 39 vuotta. Nikkanen ehti sen aikana työllistää itsensä lisäksi ison määrän kuskeja ja toimia jos jonkinlaisissa kuljetusalan luottamustehtävissä.

Hän muistelee silloista yrityselämää lämmöllä.

–LSO:lla oli vahva yhteisöllisyys. Asioita kehitettiin yhdessä, Nikkanen sanoo ja arvelee että osuustoiminnan isä Hannes Gebhard pyörii nykyisin haudassaan, kun osuustoiminnalliset palvelut kuten pankit lähtevät maaseudulta pois.

Nikkasella on asiasta myös omakohtaista kokemusta. Yhteistyö LSO:n kanssa loppui 2000-luvun alussa, kun kuljetukset keskitettiin. Yrittäjänura kuitenkin jatkui aktiivisena tämän vuoden alkuun saakka.

–Yrityksellä on edelleen yksi kuljettaja, mutta itse en juuri enää aja. Päivät ovat kuitenkin täysiä. Kai se on niin, että eläkkeellä on niin kiire ettei kerkiä mihinkään.

Nikkasen liike ei ole rajoittunut pyörien päällä kulkemiseen. Lentokärpänen puri purjelentokurssilla vuonna 1975. Tie vei lentokapteeniksi ja taitolentoryhmän vetäjäksi. Lentäminen jatkuu edelleen. Lentäjien pitää läpäistä tiukat kuntovaatimukset, mutta ikärajaa ei ole.

–Lentokoneiden reitti Turkuun kulki lapsuudessani Marttilan yli ja koneet lensivät matalalla. Sieltä se kiinnostus varmaan jo lähti, Nikkanen miettii.

Raimo Nikkanen juhlii tasavuosia syntymäpäiväkahvien merkeissä Marttilan Kuokantalolla 30.11. kello 13.

Raimo Nikkasen yrittäjänura on jatkunut 60 vuotta, mutta on aikaa olla ainakin osaksi eläkkeellä.

KUKA?

Nimi, paikkakunta: Raimo Nikkanen, Marttila.
Syntymäaika, syntymäpaikka: 27.11.1944 Ylistaro.
Ammatti: Kuljetusalan yrittäjä.
Tärkeimmät luottamustoimet: Kymmenittäin luottamustoimia Suomen kuorma-autoliitossa, Suomen Yrittäjien Keskusliitossa, Suomen Yrittäjissä sekä Marttilan kunnassa ja seurakunnassa.
Perhesuhteet: Naimisissa hallinto-oikeustuomari Ritva Laineen kanssa. Tytär meteorologi Terhi Nikkanen.
Harrastukset: Ilmailu.
Motto: Kyllä se tästä.

Raimo Nikkasen yhteistyö LSO:n kansa kesti 39 vuotta. Sen loputtua kyydissä oli useimmiten rautaa.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän