Jari Laurilan tallissa vanhat autot saavat uuden elämän

0
Jari Laurilaa puhuttelee eniten Volkswagenin sympaattinen olemus, vaikka tallista löytyy muitakin autoja.

KOSKI –Volkkarista tämä kaikki on lähtenyt. Kävin autotapahtumissa ja vanhemmat Volkkarit viehättivät. Junakeulavolkkari oli ensimmäinen mihin ihastuin. Sen sympaattisen muodot varmaan viehättävät, koskelainen Jari Laurila kertoo autoharrastuksestaan.

Tallista löytyy muitakin merkkejä, mutta Volkswagen viehättää eniten.

–Volkswageneiden harrastaminen on siinäkin mielessä kiitollista puuhaa, että niitä on tehty paljon, varaosat ovat edullisia ja niitä on helppo löytää.

Laurilan mainitsema ”junakeulavolkkari” on vuoden 1967-mallinen Volkswagen Sonder. Alunperin Huittisissa taksina palvellut auto oli päätynyt Ypäjälle ja muutti sieltä Laurilan talliin kunnostettavaksi vuonna 2005. Laurilan käsissä auto sai uuden elämän.

–Vanhojen autojen harrastaminen on aika kokonaisvaltaista. Siinä on oma viehätyksensä, kun etsii uutta projektia ja sitten löytää sopivan. Auton entisöiminen on hieno osa kokonaisuutta, vaikka on sekin hienoa, kun auto valmistuu ja pääsee ajamaan. Kokonaisuus viehättää, Laurila sanoo.

Nollasta lähdetään

Sonderiin on kertynyt uuden elämän aikana kiitettävästi kilometrejä. Mittari näyttää 20 000 kilometriä.

–Nollasin mittarin entisöinnin yhteydessä. Siitä minulla ei ole tietoa, paljonko autolla on kaiken kaikkiaan ajettu.

Kun auto on ajokunnossa, erilaisissa tapahtumissa käyminen on osa harrastusta. Laurila on käynyt autotapahtumissa Ruotsissa ja Saksassa saakka. Samanhenkisten ihmisten tapaamisen ja erilaisten autojen näkemisen lisäksi tapahtumiin tuo oman jännityksensä se, että vanhojen autojen kanssa liikkuessa joutuu usein jotain pientä laittamaan myös reissun päällä.

Reissaamista varten Laurilan tallista löytyy myös oikea asuntoauto. Volkswagen Karmann Gipsy on vuoden 1984-mallia – aikansa Volkkarin pakettiauton eli Transporterin alustan päälle tehty.

Tekemällä oppii

Maaseudulla yhdestä jos toisesta hallista löytyy entisöitäviä autoja. Mistä harrastuksen yleisyys mahtaa johtua ja mistä osaamine hankitaan?

–Maaseudulla varmasti vaikuttaa paljon se, että täällä on tiloja, joissa autoja on mahdollista kunnostaa. Omakin harrastus lähti käyntiin vuonna 2005 sen jälkeen, kun halli oli valmistunut edellisenä vuonna. Entisöinnin taas oppii tekemällä, Laurila kertoo.

Laurilan Volkkari-innostus ei ole jäänyt Sonderiin ja asuntoautoon. Tallista löytyy myös yhtä ehdassa kunnossa oleva Volkswagen Kupla vuodelta 1967, sekin alunperin Ypäjältä Koskelle kunnostettavaksi tullut.

Kunnostettavia autoja on eri vaiheissa. Itänaapurissa valmistunut Mosse ja saksalainen Hansa vielä odottavat uutta elämää.

Myös seuraava projekti on todennäköisesti Kupla.

–Haaveissa on vähän vanhempi Kupla. 1950–luvulla valmistunut voisi olla sellainen sopivan ikäinen, Laurila miettii.