MARTTILA. Marttilalaisia kummeksuttaa, miksi Härkätielle rakennettu liikennehidaste on taas poistettu. Hidaste sijaitsi Marttilan suunnasta tultaessa ennen Lammiontien risteystä.
Kyseessä on jo kolmas kerta, kun samainen hidaste vedetään sileäksi.
–Viimeisin purkamisen syy oli tärinä. Sen hidasteen kanssa on ollut ongelmia ja nyt mietimme vaihtoehtoja, Marttilan tekninen johtaja Kirsi Halkola kertoo.
ELY-keskus vastaa maakunnan maanteistä, joihin myös Marttilan läpi kulkeva Härkätie lukeutuu.
Liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang ELY-keskuksesta kommentoi, että heidän toimestaan kyseiseen kohtaan ei ole tulossa ainakaan lähiaikoina uutta hidastetta.
Hidasteen historian lyhyt versio
Klang kertoo, että kyseisessä kohdassa ajettiin usein ylinopeutta ja hidasteen rakentamisesta tehtiin aikanaan myös kuntalaisaloitteita.
Korotettu suojatie todettiin liian kalliiksi, joten tielle rakennettiin hidasteet molemmin puolin tavallista suojatietä.
–Ennen rakentamista tehtiin tärinämittaukset naapuruston taloissa ja todettiin, että yhteen taloon voi tulla tärinähaittaa.
Autoilijoilta saatiin kuitenkin pian palautetta hidasteiden liiasta korkeudesta. Syynä oli Klangin mukaan se, että tiessä oli uria.
–Sallittu hidasteen korkeus on seitsemän senttiä, mutta tiessä olevien kulumaurien vuoksi hidasteen kohdalla korkeus oli yhdeksän senttiä, Klang muistelee.
Ongelma ratkaistiin jyrsimällä kumpaankin suuntaan menevät kaistat hidasteen edestä, jolloin urat saatiin poistettua.
Jyrsintää ja tärinää
–Seuraavaksi saatiin palautetta, että raskas liikenne ajaa yli jyrsitystä kohdasta ja hidasteista hiljentämättä, ja se aiheuttaa tärinähaittaa lähitaloissa. Teetimme uudet tärinäselvitykset, joiden jälkeen hidasteita sitten loivennettiin, Klang kertoo.
Toimenpiteen jälkeen Klangille tuli entistä enemmän valituksia tärinähaitoista, sillä nyt hidasteet olivat niin loivia, että kaikki autot ajoivat niistä yli hiljentämättä.
Tässä vaiheessa tehtiin vielä kerran perusteellinen tärinätarkastelu, jossa selvisi, että tärinä ei aiheuta haittaa lähimmän talon rakenteille, mutta haittaa asumismukavuutta. Tuolloin vaiheessa ELY:ssä päätettiin, että koko hidaste poistetaan. Härkätien hidasteen hintalappu ehti joka tapauksessa kohota useisiin tuhansiin euroihin.
–Ainakin tämä on nostanut keskustelua aiheesta, joten voisiko siinä kohdalla kenties jatkossa ajaa hiljemmin, Klang toivoo.
Kaikki hidastetöyssyt pitäisi poistaa ihan jo pakokaasupäästöjen vähentämiseksi. Vaikka ei oman auton kulutusmittaria seuraisikaan, niin ajaessaan rekka-auton perässä näkee kyllä, mitä pakoputkesta alkaa tulla hidastetöyssyn jälkeen! Ihmettelen kun eivät vihreätkään ole reagoineet tuohon! Ylinopeuden suitsemiseksi on kyllä olemassa tehokeinoja, joilla voisi saada jopa poliisin budjettialijäämää korjatuksi.
Ainakin ensimmäinen hidaste nyppäisi hyvin hiljaisessakin ajossa niin äkäisesti, että mietin monesti voiko sähköauton akku muksahtaa siihen. Myös tietä tuntemattomalle motoristille hidasteet saattavat olla hämärässä vaarallisia ellei niitä merkitä ennalta erittäin näkyvästi. Näillä perustein pidän hidasteiden poistoa viisaana päätöksenä. Hidastevaikutus saadaan aikaan tarvittaessa esimerkiksi suojateiden ylle asennettavilla kirkkailla valonheittimillä, kuten mm. Turussa on toteutettu. Raisiossa on jopa tien ylitystä odottavan jalankulkijan ylle piirtyvä punainen valokeila joka takuulla kiinnittää suojatietä lähestyvien autoilijoiden huomion.
Kommenttien lisääminen on estetty.