Sähkön pätkimisestä haittaa ja laitevaurioita Yläneellä

0
Rintalan tilalla on sähköinen portti, jolla pidetään sudet pois laitumelta. Sähkökatkot aiheuttavat portin avautumisia.

PÖYTYÄ/Yläne. Yläneellä on ollut toistuvaa haittaa sähkökatkoksista. Tapio Rintala kertoo, että lyhyitä sähkökatkoksia on ollut 7. heinäkuuta alkaen jo yli 50. Määrä on selvillä, koska lammastilan sähköistettyjen susiaitojen järjestelmä tallentaa katkokset hälytysviesteinä. Katkokset aiheuttavat häiriötilan myös tilan tietokoneohjatuille ruokinta- ja ilmastointilaitteille.

–Katkokset ovat 1–4 sekunnin pituisia, mikä riittää toimintahäiriöihin.

Rintala sai mutkien kautta ja 40 minuutin jonottamisen jälkeen viime viikon perjantaina yhteyden Carunaan, jossa kehotettiin tekemään vikailmoitus ja korvausvaatimus netistä löytyvällä Carunan lomakkeella. Se tosin oli mahdotonta, koska Rintalan modeemi oli katkosten takia mykistynyt, eikä nettiin päässyt. Modeemia hän ei saanut omin toimin käynnistymään, tarvittiin Lounean apua, eikä ensi kertaa.

–Tämä on liiallista, Rintala sanoo.

Hän kertoo joutuvansa öisin hälytyksen tullessa tarkistamaan, onko sähköaita kiinni vai auki. Rintala kertoo olleensa loppukesän mittaan asiasta kolme kertaa yhteydessä Carunaan. Hän kertoo tietävänsä muutaman muunkin yläneläisen ottaneen sinne yhteyttä. Carunan asiakaspalvelussa on todettu, että asiaa tutkitaan ja vikaa korjataan, ja että korjaamisesta voi aiheutua katkoksia.

–Mutta kello neljä yölläkö siellä korjataan vikaa, Rintala kysyy.

Moninaisia haittoja

Sähköjen pätkiminen on herättänyt ärtymystä Facebookin Yläne-ryhmässä. Keskusteluun osallistuneet kertovat sähkökatkosten aiheuttaneen televisioiden ja modeemien hajoamisia. Maitotiloilla on tullut ongelmia lypsyraportoinnille, jonka toiminta perustuu jatkuvaan nettiyhteyteen. Ajastimien ja kellojen pysähtyminen teettää toistuvaa asetusten parissa askarointia, mikä ärsyttää, vaikka katkos ei olisi laitevahinkoja aiheuttanutkaan.

Harmit ovat moninaisia. Kaikkien kylmälaitteiden näyttöjä ei ole saanut katkosten jäljiltä nollattua ja televisio on kytkeytynyt katkoksen takia itsestään päälle. Uniapnean hoidossa keskeisen hengitystä tukevan CPAP-laitteen sammuminen yöllä aiheuttaa käyttäjälle tukehtumisen tunteen, mutta todella kriittisiä ovat vammaiselle lapselle elintärkeän happirikastimen katkokset, joita Yläneellä asuva Veijo Lehtonen pelkää.

Lehtosella on kotonaan kattava ja ajanmukainen hälytysjärjestelmä, jonka sähkökatkokset räpsäyttävät pois päältä. Järjestelmän tukena ovat paristot, mutta on toimintahäiriöitä tullut Lehtosen mukaan niihinkin.

Verkon suojaus räpsyy

Mistä toistuvat lyhyet katkokset johtuvat, Carunan käytönsuunnittelupäällikkö Jari Ahlstedt?

–Tällä hetkellä selvitämme syytä räpsyille, jotka ovat keskijänniteverkon suojauksesta johtuvia lyhyitä sähkökatkoja, joilla usein estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen.

Sähköpostitse antamassaan vastauksessa Ahlstedt kertoo, että verkon suojausjärjestelmä keskeyttää vian sattuessa sähkönjakelun automaattisesti ja pyrkii palauttamaan sähköt nopeasti. Järjestelmä yrittää palautusta alle sekunnissa, ja jos vika ei poistu, se yrittää muutaman minuutin kuluttua uudelleen. Vian tunnistamisen aikana saattaa esiintyä useita lyhyitä katkoksia.

Ahlstedt sanoo, että havaitut viat on korjattu, kun niitä on ilmennyt. Näin ei kuitenkaan Tapio Rintalan mukaan näytä tapahtuneen.

Caruna tutkii syytä

Carunan käyttökeskuspäällikkö Kimmo Vainiola vastasi sähköpostin välityksellä maanantaina, että syy viime viikonlopun sähkökatkoksiin oli ukkosrintamissa ja salamoinnissa.

Mistä sitten johtuvat sitten jo vuoden ajan kestäneet lyhyet ja toistuvat katkokset?

Keskiviikkona puhelimitse tavoitettu Vainiola totesi, että ongelmat ovat Yläneen sähköaseman alueella, jossa on ollut toistuvia jälleenkytkentöjä eli lyhyitä sähkökatkoja, joita sanotaan myös räpsyiksi.

Yläneen sähköasema jakaa sähköä noin 3500 asiakkaalle. Vainiolan mukaan osalla alueen asiakkaista on ollut heinä–elokuussa 20–30 räpsyä kuukaudessa. Hän arvelee, että Yläneen asukkaat ovat havainneet myös lyhyinä katkoina näkyviä hetkellisiä jännitekuoppia. Ne syntyvät oikosuluista ja niitä aiheuttaa esimerkiksi salamanisku sähköverkkoon.

–Se ei ole varsinainen sähkökatkos.

Vainiola lisää, että kova ukonilma eteni perjantaina 30. elokuuta koko Lounais-Suomessa useammassa aallossa, mikä aiheutti useita räpsyjä.

–Lisäksi Fingridin kantaverkossa tapahtui muutamia jälleenkytkentöjä ukkosen vuoksi. Ne ovat näkyneet asiakkaille lyhyinä sähkökatkoina.

Korjaamista suunnitellaan

Veijo Lehtonen sanoo, että kyse ei ole yhden viikonlopun ongelmasta. Katkoksia on ollut vuoden tai puolentoista ajan, mutta viime viikonloppuna niitä oli erityisen paljon.

–Puhelimeen tuli seitsemän kertaa viesti, että nyt teiltä on sähköt pois. Kyllähän minä sen tiedän, mutta pitää alkaa jo tietää, mistä tämmöinen peli johtuu.

Vainiola kertoo, että Yläneen alueella käynnistettiin tämän viikon alussa johtolähtöjen maastopartiointi, jossa tarkastetaan muuntamoita ja ilmajohtoja.

–Jotain muutakin vikaa siellä verkossa on, salamoinnin lisäksi. Korjauksia tehdään, kun tulokset on analysoitu.

Korjausten tarkka aikataulu ei ole selvillä.

–Analysoimme tulokset ja teemme korjaustoimenpiteet. On tärkeää selvittää lyhyiden sähkökatkosten syy, Vainiola sanoo.

Korvauksia vahingoista

Caruna maksaa asiakkailleen automaattisesti vakiokorvauksen, kun sähkökatkos kestää yhtäjaksoisesti yli 12 tuntia. Jari Ahlstedt kertoo, että asiakkaille tiedotetaan suunnitelluista katkoista ja pidempikestoisista vioista, mutta lyhyemmistä räpsyistä asiakkaille ei tiedoteta. Hänen mukaansa ne kuitenkin huomioidaan kunnossapidon suunnittelussa.

Kimmo Vainiola sanoo, että lyhyt sähkökatkos ei ole sen kummempi kuin valojen sytyttäminen ja sammuttaminen, eikä se rasita sähkölaitteita.

Hän kertoo, että toisinaan laitteet voivat mennä jumiin sähkökatkon takia, jolloin ne vaativat uudelleenkäynnistyksen eli resetoinnin laitteen omasta kytkimestä.

–Kunnossa oleva sähkölaite yleensä kestää normaalit sähköverkon katkot. Jos verkon jakelujännite ei pysy standardissa ja jos siitä seuraa laitevaurioita tai ongelmia, Caruna korvaa ne. Asiakas voi silloin ottaa yhteyttä ja jättää reklamaation nettisivujen kautta, Vainiola sanoo.

Suomen vahinkovakuutus oy:n eli POP-vakuutuksen markkinointijohtaja Jasmina Mero kertoo, ettei heillä ole tietoa mahdollisista laitevahingoista Yläneen katkosten kaltaisissa tilanteissa.

Toistuva kiusa käy hermoille

Yläneen asukkailla on kärsivällisyys koetuksella.

–Ainoa mikä Carunalla pelaa, on, että laskut tulee ajallaan. Ja hinnat on kovat, Tapio Rintala puuskahtaa.

Veijo Lehtonen sanoo, että laskut ovat rajuja, mutta täyttä vastinetta ei katkosten aiheuttaman kiusan ja häiriöiden takia rahoille saa.

–Käsittämätöntä nykytekniikoilla, ettei tämmöistä vikaa saada selville ja korjattua.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän