AURANMAA. Väyläviraston aikeet laskea nopeusrajoituksia ei ilahduta Auranmaan Viikkolehden kyselyyn vastanneita. Kyselyyn vastanneista valtaosa, 80,5 prosenttia ei pidä suunnitelmaa hyvänä. Vastaajista alle viidennes, 19,5 prosenttia kannattaa muutosta. Kyselyyn vastasi 87 lukijaa.
Nopeusrajoituksia aiotaan laskea liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Nopeusrajoitus ollaan laskemassa 80 kilometrin tuntinopeuteen yhteensä noin 1 800 kilometrillä.
Nopeusrajoituksia on tarkoitus muuttaa kapeilla vähäliikenteisillä teillä ja kohonneen kohtaamisonnettomuusriskin tiejaksoilla, joiden nopeusrajoitus on tällä hetkellä sata kilometriä tunnissa. Alustavien tietojen mukaan muutoksia olisi tulossa muun muassa valtatielle 9, valtatielle 10 ja kantatie 41:lle. Tarkemmin asiasta tiedotetaan loppuvuodesta ja muutokset astuvat voimaan aikaisintaan keväällä 2 025.
NOPEUSRAJOITUSTEN alentaminen ei ilahduta etenkään kyselyyn vastanneita ammattiautoilijoita. Ammattiliikenteen kannalta muutosta kommentoitiin muun muassa näin:
–Olen kuljetusalalla töissä, enimmäkseen näen köröttelyä alle sallitun nopeusrajoitusten. Isomman auton kuljettajalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä muiden perässä. Jos rajoituksia lasketaan, venyy työpäiväni entisestään.
–Talvirajoitusten aikaan henkilöautot ajavat 80km/h jolloin todellinen nopeus on 70+km/h, joka taas aiheuttaa sen, että rekat ajavat henkilöautot kiinni ja jäävät roikkumaan perään, kun ei ohikaan pääse. Väylävirasto haluaa laskea nopeuksia sen takia, jotta ei tarvitsisi huolehtia tien kunnosta niin paljoa.
–Ne ketkä paljon tietä käyttää, joutuisivat sakkorysään, kun päivässä pitää ehtiä.
Raskaalle liikenteelle ennakoidaan muutoksen myötä koituvan vaikeuksia esimerkiksi ylämäissä.
–Tuottavuus laskee, kun ihmiset istuvat autossa vuositasolla paljon pidempään. 80 rajoituksella ei nykyautoilla tarvitse keskittyä ajamiseen ja aletaan katsoa YouTubea ym. muuta ja turvallisuus vaan huononee, eräässä vastauksessa pohditaan.
Osa vastaajista muistuttaa, että liikenneturvallisuus paranisi, jos liikennesääntöjä noudatettaisiin.
–80 km/h rajoitus ei vaikuta auto-onnettomuuksiin, jossa ajetaan 150km/h kahden promillen humalassa rekan keulaan tai mopoauton perään.
Nopeusrajoitusten laskemisen ei myöskään uskota parantavan liikennekäyttäytymistä, vaan pikemminkin lisäävän ruuhkaa, turhautumista ja vaarallisia ohitustilanteita. Uusien rajoitusten valvonnan onnistumistakin epäillään.
–Autokoulu on se paikka, missä pitää opettaa ajamaan olosuhteiden ja tilanteen mukaan. Alhaisilla nopeuksilla saadaan aikaan vielä enemmän vaarallisia ohituksia.
–Nopeusrajoitusten lasku lisää jonossa ajamista, mikä taas aiheuttaa vaaratilanteita lisää. Monet autoilijat ajavat aina alinopeutta, mikä aiheuttaa jo nyt vaaratilanteita ohitusten takia.
–Jos valtion kassaan ainoastaan halutaan lisää rahaa, sitten nopeuksien lasku on hyvä keino. Pitkällä matkalla ajoaika pitenee ja ajajan huomiokyky herpaantuu herkemmin, kun ajaa puuduttavaa vauhtia.
LIIKENNETURVAN parantamiseksi kyselyn vastaajat huolehtisivat mieluummin tieverkon kunnossapidosta ja asentaisivat riista-aitoja.
–Jos nyt satsattaisiin nekin rahat, joita tämä älynväläys suunnitteluissaan vaatii ja liikennemerkkien vääntelyissään aiheuttaisi, näiden teiden korjauksiin, kunnossapitoon kaiken kaikkiaan! Olisi nimittäin paljon parempaa liikenneturvallisuuden kannalta.
–Kymppitielle pitäisi ehdottomasti rakentaa ohituskaista, jossa pääsee turvallisesti hitaiden rekkajonojen ohi ainakin Marttilan tai Koski TL:n kohdalla, jossa lähimpiin virallisiin ohituspaikkoihin on yli kolmenkymmenen kilometrin matka. Ellei ohituskaistaa rakenneta niin ajallinen saavutettavuus kymppitien kuntien ja kaupunkien välillä heikkenee nopeusrajoituksia laskettaessa. Saavutettavuuden heikkeneminen hidastaa työmatkoja ja laskee asuntojen arvoa, mikä ei ole alueen kehityksen kannalta lainkaan hyvä asia.
Rahaa tieverkon kunnossapitoon otettaisiin esimerkiksi Länsiradan perumisesta.
–Nopeusrajoitusten lasku ei lisää turvallisuutta, vaan vain ainoastaan syitä olla pitämättä teitä kunnossa. Tieverkon kunnosta päättää Helsingin keskustan norsunluutorni, joka poistuu kaupungista vain lentäen. Rahat riittäisi, kun joku miettisi kokonaisuuden uusiksi, eräässä vastauksessa arvioidaan.
NOPEUSRAJOITUSTEN laskemista kannatettiin muun muassa peura- ja hirvivaaran, huonon liikennekurin ja polttoaineen kulutuksen vähenemisen vuoksi. Myös päällysteiden uusimista odottavien teiden nopeusrajoitusten väliaikaista muutosta kannatettiin ja kameravalvonnan lisäämistä leveäkaistatielle toivottiin.
–Hitaan 9-tien vuoksi Kantatie 41:stä on tullut oikotie Turusta Tampereelle. Nopeusrajoitusta tulisi alentaa koko matkalla, jotta isojen kaupunkien välinen liikenne palautuisi takaisin sille tarkoitetulle valtatielle 9.
–Kymppitien varrella on paljon teollisuutta ja maataloutta, jotka tuottavat rekka- ja traktoriliikennettä. Risteykset ja etenkin pienemmät sivuteiden liittymät ovat pieniä ja vanhanaikaisia. Nopeusrajoitusten alentaminen parantaisi liikenneturvallisuutta selvästi, koska liikenteen havainnointiin ja reagointiin jäisi tällöin enemmän aikaa.
–Valtatien 9 leveäkaistaosuudella on yleistynyt vaarallinen jonojen ohittelu, jossa ei väistetä edes vastaantulijoita. Nopeusrajoituksen alentaminen pienentäisi nokkakolarien riskiä.
Pääosin vastauksissa pidettiin nykyisiä rajoituksia sopivana, mutta muutamissa vastauksissa toivottiin niiden nostamista, esimerkiksi ysikympin rajoitusta talviaikaan.
–Nopeusrajoituksia pitäisi pikemminkin nostaa, mutta kun ei voi, se ”ylinopeudesta” sakottaminen on niin hyvä tulo valtion pohjattomaan kassaan. Koko nopeusvalvontasysteemi pitäisi järkeistää, ei tarttis muuta kun poliisiauton seisoa jollakin bussipysäkillä tms. niin johan liikenne kulkisi rauhallisesti, eikä kytätä puskissa tutka kourassa ja odottaa, että rike tapahtuu, eräässä vastauksessa sanailtiin.
Toimiva liikenne on elinehto kaikkialla Suomessa. Väyläviraston ehdottamasta nopeusrajoitusten alentamisesta 1800 kilometrillä satasesta 80:een tulee luopua. Rajoitusten alentaminen on perusteltua ainoastaan pistekohtaisesti erittäin vaarallisilla tai todella heikoilla tieosuuksilla, kunnes tiet on korjattu.
Lausuntopalvelussa 144 eri tahoa ja henkilöä kirjoitti lausunnon rajoitusten alentamisehdotuksesta ja käytännöllisesti katsoen kaikki lausujat vastustivat rajoitusten alentamista.
Itse ehdotan muutamia maltillisia rajoitusten nostoja Suomen teille. Hyville moottoriteille 130, isolle osalle nyt 80 maanteistä 100, ohituskaistateille ja kevytmoottoriteille 110. Talvirajoituksista tulee luopua. Niitä ei käytetä missään muuallakaan.
Tierahat tulee vähintään kaksinkertaistaa nykyisestä eikä täysin kannattamatonta ja järjetöntä Länsirataa pidä tehdä. Nämäkin miljardit tulee sijoittaa tiestön parantamiseen, koska 90% liikenteestä kulkee kumipyörillä.
Kommenttien lisääminen on estetty.