Toimivaa koneistoa ei pidä korjata, mutta Varhan uusi taksisopimus sotii tätä vanhaa sanontaa vastaan ainakin useimpien auranmaalaisten taksiyrittäjien mielestä. Vuoden 2025 alussa Varhan vammaispalvelun tai sosiaalihuollon asiakas ei saa enää tilata kyytiä oman kylän kuljettajalta, vaan tilaus on soitettava Lounais-Suomen Taxidatan keskukseen, jossa automaatti etsii lähimpänä olevan vapaan Taxidatan auton.
Taksipalvelun kilpailutuksen ja uuden sopimuksen taustalla ovat valtiovallan tiukat linjaukset, jotka pakottavat Varhan etsimään säästöjä kaikkialta. Lounais-Suomen Taxidata kuuluu uuden tilanteen myötä voittajiin, kun taas useimmat kylätaksiyrittäjät ovat häviäjiä. Toki auranmaalaiset taksiautoilijat ovat puntaroineet liittymistä Taxidataan, mutta tällä haavaa moni heistä kokee Taxidatan vaatimukset maaseutuympäristössä kohtuuttomiksi.
Kynnyskysymyksiä ovat ainakin kuljettajalta vaadittava ruotsin kielen taito sekä sanktiopykälä, joka voi pakottaa ottamaan tiettyjä ajovuoroja. Pahimmillaan se tietäisi niin sanottua tyhjän päivystämistä ja turhia kuluja. Osa yrittäjistä pitää Taxidatan perimää autokohtaista liittymismaksua korkeana. Epävarmuutta alalle luo myös uudistettava vammaispalvelulaki, joka astuu voimaan 1.1.2025. Auranmaalaiset autoilijat pelkäävät sen vähentävän kyytien määrää entisestään.
Varhan uusi taksisopimus on ikävä jatkumo vuonna 2018 tehdylle taksilain uudistukselle, joka poisti päivystysvelvoitteen ja vaikeutti taksin saamista syrjäseuduilla. Taksin ajaminen maaseudulla ei ole mikään kultakaivos ja todennäköistä onkin, että alalta hakeudutaan jatkossa entistä hanakammin tuottoisampiin töihin.