AURA. VR raivaa radanvieruksia Turun ja Loimaan välisellä rataosuudella. Väyläviraston Etelä-Suomen rataisännöitsijä Martti Uuttu kertoo, että meneillään on suoja-alueen puuston ja pensaiden raivaus. Suoja-alue on radan kummallakin sivulla 30 metriä kiskoista. Raivaukset tehdään metsurityönä.
Työnjohtaja Mikko Pääskynen väyläympäristöjen kunnossapitotöihin erikoistuneesta SMP-Infrasta kertoo, että raivaus tehdään koko maan rataverkossa nyt ensimmäistä kertaa. Turku–Loimaan rataosuuden jälkeen urakka alkaa olla valmis.
– Suunnitelmana on, että raivaus uusitaan 10–15 vuoden välein. Nopeakasvuiset pensaat pitää tietysti raivata vuosittain.
Paljaaksi ei radanvarsia kaadeta. Pääskynen kertoo, että maisema pyritään säilyttämään niin paljon kuin mahdollista jo viihtyisyyden takia. Piha-alueilla raivataan muuta aluetta vähemmän.
– Voi olla yllättävääkin miten paljon tätä työtä on suunniteltu etukäteen.
Metsätyökoneenkuljettaja Risto Mäenpää kertoo, että nyt on kaadettu kiskojen ylle taipuneita puita, samoin lahoja ja latvastaan katkenneita. Mäenpää sanoo, että on kuitenkin ymmärrettävää, jos isolla koneella tehtävät metsätyöt herättävät tunteita.
– Mutta ihmiset ovat kyllä ottaneet tämän hyvin.
Radanvarsien raivaukset ovat vuonna 2016 säädetyn ratalain mukaista työtä, jota tehdään koko maassa. Raivauksilla minimoimaan puiden kaatumiset radalle tai ajolankojen päälle sekä varaudutaan myrskytuhoihin. Katkennut ajolanka on pahimmillaan seisauttanut rataliikenteen tunneiksi.