Digittävä virhearvio

0

Hotellista lähetettiin sähköpostia, jossa kannustettiin välttämään kaikkien vihaamia paperitöitä ja hoitamaan hotelliin kirjautumisen kätevästi ennakkoon sähköisesti. Ihan heti en lämmennyt ehdotukselle, vaan hotelli joutui ehdottelemaan samaa uudelleen ennen kuin annoin periksi. Ryhdyin täyttämään sähköistä lomaketta, vaikka ihmettelin, mitä hyötyä tästä on, kun joka tapauksessa hotellin vastaanotossa joutuu asioimaan saadakseen avaimen.

En ole koskaan kokenut hotelliin kirjautumista mitenkään epämiellyttävänä toimenpiteenä. Ja nyt päädyin heiluvassa autossa kännykän pienellä näytöllä täyttämään lomaketta, joka vaati tunnollisen tarkkaa täyttämistä ennen kuin päästi eteenpäin seuraavaan vaiheeseen. Lomakkeeseen vaadittiin muun muassa passin tai ajokortin numero. Ei minulla tietenkään mitään passia mukana ollut, joten ajokortista sitten tihrustin numerosarjaa, jota en tähän mennessä vielä kertaakaan ole kotimaisessa hotellissa yöpyessäni tarvinnut mihinkään.

SAUHU alkoi nousta päästä viimeistään, kun matkaseuralaisenkin ajokorttinumero olisi pitänyt täyttää. Tämän kohdan sentään sai ohitettua, mutta sisäänkirjautumisen viimeistely olisi vaatinut vielä maksamisenkin. Sellaista vaihtoehtoa ei ollut tarjolla, että yöpymisen olisi voinut maksaa vasta vastaanottotiskillä, jolla siis joka tapauksessa joutuisimme asioimaan. Eipä sillä, maksettava hotelliyö kuitenkin on, mutta siinä kohtaa en jaksanut enää yhdenkään numeron näpyttelyä kännykällä.

Että oliko kätevämpää ja mukavampaa tai säästikö sähköinen kirjautuminen hermojani? EI todellakaan! Vihattuja paperitöitä vältellessä ja kännykkää näpytellessä maisemat vain vilahtivat ohi ja tuli paha olo ja tuuli.

MEILLE julistetaan digitaalisuuden ilosanomaa. Itse kuulun siihen henkilökohtaista palvelua kannattavien jäärien joukkoon, etten kovinkaan monesta sovelluksesta tai sähköisestä palvelusta koe helpotusta elämääni löytäneeni, pikemminkin päinvastoin.

Teemme virhearvion, jos luotamme liikaa digitaalisuuteen ja hylkäämme niin paperin kuin henkilökohtaisen palvelun. Sehän nähtiin jo kesällä, miten haavoittuvaa sähköinen tiedonsiirto on, kun muun muassa lentoliikenne sekosi tietoturvaohjelmiston epäonnistuneen päivityksen vuoksi. Ja vaikka mikään muu ei sekoaisikaan, ainakin nämä digipalvelut sähköistävät tunnelmaa. Kärttyisät ämmät eivät ehkä ryöstä kenenkään tunnuksia, rahoja tai identiteettiä, mutta hyvät digiuskovaiset, uskokaa pois, ette oikeasti halua pakottaa heitä digittämään!

toimittaja

Marika Timonen

marika.timonen@avl.fi