Sorateistä kannattaa huolehtia

0

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen mukaan sorateiden osuus Lounais-Suomen tiestöstä on 25 prosenttia, mutta liikenteestä niillä ajetaan vain kaksi prosenttia ja tyypillisellä soratiellä kulkee alle sata ajoneuvoa päivässä. Tästä huolimatta sorateillä on oleellinen merkitys esimerkiksi Auranmaan maa- ja metsätaloudelle, asukkaille sekä huoltovarmuudelle.

Kuten Auran kunnan yhdyskuntatekniikan päällikkö Jari Nerjanto kertoo tämänkertaisessa Viikkolehdessä, suuri osa sorateistä on jo muinaisten kulkureittien päälle syntyneitä, vähitellen paranneltuja väyliä. Vaikka niistä useimmille on kertynyt runsaasti ikää, hyväkuntoisella soratiellä on huomattavasti parempi ajettavuus kuin pahasti vaurioituneella päällystetyllä tiellä.

Jokainen auranmaalainen kuljettaja tietänee sorateille tyypillisiä vauriokohtia, joiden korjaamiseen ELY-keskus viimeviikkoisella tiedotteellaan kannustaa. Se muistuttaa, kuinka sorateillä on taipumus leventyä, kun murskeita siirtyy ojan luiskaan ja ennen pitkää tie on hankalasti hoidettavissa mitoissa. Vaikeuksia ja vaaratilanteita syntyy, kun nopeudet tahtovat kasvaa samassa suhteessa tien leventyessä.

Ylileveät tiet vaikuttavat myös sorastuksen materiaalikulutukseen. Jos tie on ylileveä, jää kulutuskerros ohuemmaksi, sillä hoitourakoihin on määritelty tietty määrä soratonneja. Lisäksi on hyvä huomioida kestävä luonnonvarojen käyttö. Mitä enemmän materiaaleja tarvitaan, sitä enemmän kuluu kalliota. Syystäkin ELY evästää kaventamaan levinneitä teitä uuteen tavoiteleveyteen ja palauttamaan tien muodon tasaisen kaltevaksi. Kaiken kukkuraksi se edesauttaa kuoppaisuutta aiheuttavan veden valumista ojiin.