Kahdeksanprosenttisia juomia ostetaan maltillisesti

0
Pienemmästäkin lähimarketista saa nyt ruokaviinit. Teemu Tenkanen kertoo alun sujuneen hyvin. Valinnan avuksi esillä on tiivis ja selkeä kuvaus viinin valinnan avuksi.

AURANMAA. Kesäkuun alkupuolella voimaan tulleen uuden alkoholilain myötä ruokakaupoissa myytävien alkoholijuomien prosenttiraja nousi 5,5:stä kahdeksaan. Lakimuutos koski käymisteitse valmistettuja oluita, siidereitä ja viinejä sekä juomasekoituksia.

Vahvemmat juomat käyvät kaupaksi, mutta kauppiaitten mukaan myynti ei ole ollut erityisen suurta. Tarvasjoen K-Market Taatelin kauppias Jukka Peltonen kertoo, että myynti on yllättänyt hänet myönteisesti.

– Mitään räjähdysmäistä kasvua ei silti ole. Näkisin tässä vaiheessa tämän positiivisena lisäpalveluna niin asiakkaitten kuin kaupan kannalta.

Sen verran vaikutusta muutoksella on ollut, että 5,5-prosenttisten viinien myynti on Peltosen mukaan pudonnut niin, että ne ovat ainakin tässä vaiheessa karsiutumassa valikoimista.

Asiakkaat tyytyväisiä

Myös K-Market Orippään kauppias Jussi Uusitalo kertoo vahvempien juomien myynnin lähteneen tasaisena liikkeelle.

– Ei ehkä hittituote, mutta eivät ne jää hyllyyn vanhentumaankaan.

Kaupan arjessa ei lakimuutos tuo muutoksia, koska alkoholin myyntiä koskevat säädökset säilyvät entisellään. Uusitalo sanoo, että suurempi muutos oli 5,5-prosenttisten alkoholijuomien vapauttaminen ruokakauppamyyntiin vuonna 2018.

Uusitalo toteaa, että kun Oripäässä ollaan pitkän matkan päässä lähimmästä Alkosta, asiakkaat ovat laajentuneeseen tarjontaan palautteen mukaan tyytyväisiä.

– Annamme uudelle tuoteryhmälle mahdollisuuden ja seuraamme tilannetta.

Mietoja entisissä määrin

Teemu Tenkanen kertoo tilanteen olevan myös Kyrön K-Marketissa samansuuntainen. Vahvempien juomien myynti on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta minkäänlaista ryntäystä ei ole ollut.

Vahvemmista eniten ostetaan Tenkasen mukaan long drink -juomia ja vahvoja oluita.

– Mietoja menee kuten ennenkin.

Se on nähtävissä, että viikonloppuostosten yhteydessä vahvempia ostetaan hieman arkea enemmän, kun Alkoon ei niiden takia lähdetä, mutta vahvojen juomien myyntimäärä on kuitenkin melko pieni osuus kaikesta alkoholijuomien myynnistä.

Tenkanen kertoo lakimuutoksen voimaantulon ajankohdan aiheuttaneen etukäteen jonkinlaisia huolikuvia.

– Että muistetaanko helteellä juoda tarpeeksi vettä, tuleeko vahvojen juomien kanssa virhearviointeja. Mutta mitään ongelmia ei ole täällä kaupassa ollut havaittavissa.

Negatiivisia lieveilmiöitä ei kahdeksanprosenttisten alkoholijuomien tulosta ruokakauppoihin ole aiheutunut myöskään Oripään tai Tarvasjoen K-marketeissa.