Aura ja Pöytyä mukaan Turun hallinnoimaan Lähijuna Varsinais-Suomeen -projektiin

0
Kyrön entisen rautatieaseman tienoolle on varattu tilaa mahdolliselle seisakkeelle. Laitureita on näillä näkymin oltava kaksi, sillä Kyrö säilynee junien kohtauspaikkana.
Kyrön entisen rautatieaseman tienoolle on varattu tilaa mahdolliselle seisakkeelle. Laitureita on näillä näkymin oltava kaksi, sillä Kyrö säilynee junien kohtauspaikkana.

AURA, PÖYTYÄ. Aura ja Pöytyä aikovat osallistua Turun hallinnoimaan Lähijuna Varsinais-Suomeen -projektiin. Turku rekrytoi projektiin asiantuntijan tuottamaan kriittisesti arvioitua pohjatietoa päätöksentekoa varten ja laatimaan konkreettisen suunnitelman alueellisen junaliikenteen toteuttamiseksi.

Projektissa selvitetään ainakin asemapaikkojen kustannusarviot, luotettavat matkustajamääräarviot, liikennöintikustannukset, kustannusjaon oikeudenmukaiset periaatteet ja arvioidut subventioasteet, viranomaisten roolit, valtion rooli, vastuukuntamalli, lainsäädäntö ja EU-säädöstö, ratakapasiteetin riittävyys sekä kohtaamispaikkojen tarve.

Lisäksi asiantuntijan halutaan laativan junien alustavia aikatauluja ja tarkastelevan hankintamenettelyjä sekä kilpailutustarpeita ja liikennöinin käynnistämisen aikataulua. Valmistellun kustannusjakomallin mukaisesti Aura ja Pöytyä osallistuvat projektin kuluihin kumpikin 8 000 eurolla.

Myös valtio tutkii parhaillaan eri seutujen tarpeita alueelliselle junaliikenteelle. Se painottaa kuntien aktiivisuutta lähijunaliikenteen käynnistämiseksi ja edellyttää niiden taloudellista panosta, joka on alustavasti puolet liikennöinnin nettokustannuksista.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom järjesti kuluneena keväänä alueellisia keskustelutilaisuuksia, joiden pohjalta se muodostaa analyysia tavoitelluista liikennepalveluista. Traficomin tavoitteena on selvittää, millaisia ovat liikennöitävät yhteysvälit, palveltavat asemat, vuorotarjonta sekä kalusto ja kapasiteetti noin vuonna 2030.