Vaarallinen mutka odottaa turhaan parannuksia Aurassa

0
Jenni Prokkola on asunut kriittisen mutkan vieressä vuosia. Viimeisin ojaanajo kävi ensin ojassa oikealla, vältti porttitolpan ja päätyi katon kautta pellolle vasemmalle.

AURA. Jenni Prokkola havahtui terävään kirskahdukseen viiden aikaan aamulla viime huhtikuussa. Ääni kuului raollaan olleesta ikkunasta selvästi. Alkoi kuulua huutoa ja Prokkola lähti ulos puolisonsa kanssa.
– Autosta tultiin omin voimin ulos ja hetken kuluttua saapui poliisi.

Henkilöauto oli suistunut tieltä ja kierinyt katon kautta ympäri pellolle. Taas tässä mutkassa Vanhalla Tampereentiellä. Edellinen sattui maaliskuussa, kaksi loukkaantui.

Vuoden sisällä ulosajoja on ollut neljä, vuosien varrella useita. Onnettomuudet ovat sattuneet Auran keskustan suunnasta tulleille. Pahin tapahtui vuonna 2015, kun moottoripyörän ulosajossa kuoli nuori mies. Tuolloin moottoripyörä päätyi jyrkän tienpientareen kautta ojaan. Seuraavana päivänä ohikulkija löysi kuljettajan pellolta menehtyneenä (AVL 10.8.15).

Mutka, mäki, kuusiaita

Tapaus järkytti, mutta ei yllättänyt kohdalla asuvaa Prokkolaa. Se ei ollut ensimmäinen onnettomuus samalla paikalla.

Perjantaisena iltapäivänä liikenne Vanhalla Tampereentiellä on vilkasta ja nopeudet kovia. Tien reunassa seisoessa toivoo vain, että tulee kuljettajien näkemäksi.

Kohdalla on S-mutka mäessä ja huono näkyväisyys. Varoitusmerkki on, mutta noin 400 metrin päässä. Prokkola sanoo, että tien varren asukkaat kyllä tietävät ja tuntevat tien, mutta muut eivät osaa varoa.
– Merkki on liian etäällä. Näyttää siltä, että autoilijat eivät ajattele merkin koskevan tätä kohtaa.

Pois pudonnut aloite

Kuolonkolaria seuraavana päivänä Jenni Prokkola otti yhteyttä ELY-keskukseen, siis vuonna 2015. ELYn Liikenteen asiakaspalvelusta tuli anonyymi vastaus viikon kuluttua. Siinä todetaan, että aloitteet arvioidaan, mutta budjetti hidastaa. Jopa tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimenpiteet voivat odottaa vuosia. AVL on nähnyt Prokkolan ja ELYn sähköpostit.

ELY:n liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang sanoo, että onnettomuudet Vanhalla Tampereentiellä johtuvat useimmiten liian kovista nopeuksista.

Klang toteaa puhelimessa, että Prokkolan aloitetta tieosuuden turvallisuuden parantamiseksi ei löydy. Netin aloitepalvelu kun on nykyään eri järjestelmässä, vanhat ovat ”jossain”. Aloite on siis käytännössä vanhentunut. Klang kehottaa Prokkolaa tekemään uuden aloitteen vayla.fi-sivuilla.

Klang sanoo katsovansa kohtaa netistä, Google Street View -katunäkymästä: hän toteaa, että Prokkolan anomuksen jälkeen tielle on laitettu mutkavaroitusmerkki. Kyllä, mutta liki puolen kilometrin päähän onnettomuusalttiista paikasta.

Kunta miettii kevytväyliä

Auran kunnan tekninen johtaja Kari Tuohi ei kommentoi Vanhan Tampereentien turvallisuutta, mutta kertoo, että kunta laatii tänä vuonna kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman. Ohjelman tarkoituksena on kannustaa kuntalaisia kävelemään ja pyöräilemään autoilun sijaan.

Siihen liittyen voidaan esimerkiksi asettaa asuinalueille nopeusrajoituksia 30 km/h. Ohjelmassa todetaan, että nopeuksien rauhoittaminen on tehokas turvallisuustoimi alueilla, joissa kävellään ja pyöräillään paljon. Vanha Tampereentietä ei näy ohjelmassa.

Vaarakriteerit ovat selkeät

ELYn kriteerit ovat selkeät. Kriteerit sanovat, että toimenpiteiden tärkeysjärjestys määräytyy tien liikennemäärän, onnettomuushistorian, alueen asukasmäärän ja mahdollisten erityiskohteiden kuten koulujen, päiväkotien, työpaikkojen tai asiointikohteiden perusteella. Vanhalla Tampereentiellä kriteerit ainakin maallikon silmin toteutuvat. Onnettomuusalttiista tienkohdasta on alle kilometrin päässä alakoulu, kohdassa on tapahtunut kuolonkolari ja jo tänä vuonna ainakin kaksi tieltä suistumista ja ojaanajoa. Tieosuudella ei ole kevyen liikenteen väylää. Perjantaina kello 14.30 ja 16 välillä liikenne tieosuudella on vilkasta ja vauhdit kovia. Yleisnopeus on 60 km/h.

Ratkaisuja odotellessa

Prokkolasta on hankalaa kääntyä tieltä oman pihaan, kun perässä ajaa muita autoja, koska portti on mutkassa ja näkyvyys huono. Hän sanoo, ettei tietä pysty ajamaan kuuttakymppiä normaalissa päiväajossa, ja että rajoitusta saisi laskea.
– Luulen että Aurajoen matkailutien markkinoijia kiinnostaa tämän tieosuuden turvallisuus.

– Tie on todella vaarallinen, sanoo koko ikänsä lähellä asunut Mikko Peippo. Hän sanoo, että tiellä ajetaan aika reippaasti, bussitkin menevät satasta.

Peiposta olisi syytä vähintään laittaa vaarallisen mutkan merkki. Tai jotain. Ja mikä tehoaisi?
– Mutta kukaan ei tunnu puuttuvan tähän.


Nettikartta voi harhauttaa

Tieosuus Auran ja Liedon välillä Vanhalla Tampereentiellä on kapea, paikoin mutkainen ja mäkinen. Hämmentävää on, että ajo-ohjeena suosittu Google Maps -karttapalvelu näyttää tien olevan melkoisen suora. Siinä eivät myöskään näy maastonmuodot.

Street View -valokuvanäkymässä mutkat ja näkemäesteet ovat sen sijaan näkyvissä.

Google Maps on Google-yhtiön ylläpitämä, karttoja ja reittiohjeita tarjoava palvelu. Google Mapsia voi käyttää sekä tietokoneella että mobiililaitteilla.


Kriteeristö on, mutta käytetäänkö sitä?

On totta, että liian suuri tilannenopeus on yleinen liikenneonnettomuuksien syy.

Mutta kun turvallisuutta lisääviä tekijöitä on olemassa ja niiden tehosta on näyttöä, kansalainen odottaa, että niitä saa vaarallisiksi koetuille paikoille: mm. liikennemerkkejä ja liikenteenseurantaa. ELY:llä on myös pätevä kriteeristö liikenneturvallisuuden vaaran paikkojen tunnistamiseksi.

Vastausta vaille jää montako kuolonkolaria on oltava, että tieosuuden turvallisuuden parantamisen tärkeysjärjestys nousee. ELYn vastuksessa todetaan, että aloitteiden toteutukseen johtava prosessi on pitkäkestoinen. Kuinka pitkä? Entä onko tieosuudella ollenkaan käyty tutustumassa, kuten selvittelyn järjestykseen heillä kuuluu?