Näin vältät juhannuksen liikenteen ruuhkahuiput: ennuste kertoo Turun seudun suosituimpien mökkiteiden pahimmat tunnit

0
Torstaina ja perjantaina tuhannet ja taas tuhannet autokunnat pyrkivät Varsinais-Suomessa mökkipaikkakunnille yhtä aikaa. Paluuliikenteessä ruuhkia on monilla teillä vähemmän kuin menoliikenteessä.

TS/Hanna Hyttinen
Juhannus – tuo kesän odotetuin juhla – on kirjoitettu suomalaisten dna:han yhtä vahvasti kuin salmiakki ja eukonkannon MM-kisat. Monille mökki on ainoa oikea paikka ottaa vastaan yötön yö. Valitettavasti juhannusruuhkat ovat yhtä erottamaton osa keskikesän juhlaa kuin saunojan kainalossa oleva koivuvihta. Torstaina ja perjantaina tuhannet ja taas tuhannet autokunnat pyrkivät mökkipaikkakunnille yhtä aikaa ja sunnuntaina sama on edessä toiseen suuntaan.

Esimerkiksi viime juhannuksen sunnuntain paluuliikenteessä Saaristotien autojono venyi jopa viiden kilometrin mittaiseksi. Olisiko ruuhkat mahdollista välttää, jos tietäisi milloin ja minne ne syntyvät? Toimitus laati lukijoidensa avuksi viime vuoden tuntikohtaisten liikennemäärien perusteella ennusteen siitä, mihin aikaan Turun seudun keskeisillä juhannusliikenteen reiteillä on ruuhkaa. Ennusteen avulla on mahdollista väistää pahimmat ruuhkatunnit.

Kirjalansalmen sillasta voi tulla tänä vuonna yksi juhannusliikenteen vaikeimmista solmukohdista. Viime vuonna sillalla nähtiin suurimmat liikennemäärät juhannusta edeltävänä torstaina kello 14–17 välisenä aikana. Sillalla oli tavallista enemmän liikennettä myös juhannusaattona, jolloin ruuhkaisimmat tunnit ajoittuvat puolenpäivän molemmin puolin.

Tänä vuonna Saaristotiellä liikkuvien kannattaa varautua siihen, että liikenne ei ole sillalla yhtä sujuvaa kuin vuosi sitten.

Tämä johtuu siitä, että sillalla otettiin keväällä käyttöön uudet liikennejärjestelyt sen heikon kunnon vuoksi.

–Ely-keskuksella ei ole suunnitteilla mitään erityisjärjestelyjä juhannusliikenteen osalta, Varsinais-Suomen Ely-keskuksen projektipäällikkö Aku Reini kertoo.

Kirjalansalmen sillalla henkilöautoliikenteeseen vaikuttaa raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuva liikennejärjestely. Reinin mukaan liikenne sillalla on alkuvaiheen jälkeen ollut pääasiassa sujuvaa.

Kesällä ja erityisesti juhannuksena liikennemäärät kuitenkin kasvavat.

–Saaristotien liikennemäärä on niin suuri, että pienetkin pysähdykset ruuhkauttavat helposti liikenteen, Reini kertoo.

Kirjalansalmen silta ei ole ainoa kunnostuksen alla oleva silta Saaristotiellä. Sen lisäksi myös Kuusistonsalmen ja Hessundinsalmen siltoja uusitaan.

Reinin mukaan tietyömaiden kohdalla on alennettu nopeusrajoitus, ja lisäksi on myös muita työmaanaikaisia liikennejärjestelyjä. Kesäsesonki tuo Saaristotielle enemmän myös sellaisia liikkujia, joille siltatyömaiden uudet liikennejärjestelyt eivät ole vielä tuttuja.

Osa henkilöautolla liikkuneista on Kirjalansalmen sillalla eksynyt raskaan liikenteen kaistalle.

–Jos henkilöautolla ajaa epähuomiossa raskaan liikenteen kaistalle, täytyy noudattaa raskaan liikenteen liikennevaloja ja palata niiden mukaisesti takaisin Saaristotielle, Reini muistuttaa.

Sujuva liikenne vaatii kaikilta tienkäyttäjiltä tarkkaavaisuutta.

–Jokainen voi lisätä liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta noudattamalla liikennesääntöjä ja pitämällä riittävän turvavälin edellä ajavaan ajoneuvoon, Reini lisää.

Matkaan on lisäksi syytä varata riittävästi aikaa.

–Viivästykset kertautuvat helposti, jos on matkalla lauttayhteyksillä kauemmas saaristoon, Reini toteaa.

Toinen suosittu reitti saaristoon kulkee Kustavintien kautta. Myös se on juhannuksen alla usein tukossa. Fintrafficilla ei ole mittauspistettä Kustavintiellä, mutta sinne ohjautuvaa liikennettä on mahdollista arvioida Kasitiellä olevien mittausasemien datan avulla.

Tämän arvion mukaan liikenne alkaa ruuhkautua Kustavintiellä kello 15 jälkeen, ja eniten liikennettä on viime vuotisen datan perusteella odotettavissa kello 16 jälkeen. Kasitieltä tuleva liikennemäärä alkaa vähentyä kello 19 aikoihin.


Fakta

Etätyö on mahdollistanut sen, että juhannuksen menoliikenne jakautuu useammalle päivälle. Fintrafficin viime vuotisen datan perusteella liikenne on jo tiistaina ja keskiviikkona selvästi vilkkaampaa kuin kesäpäivänä keskimäärin. Myös edeltävän viikon perjantaina liikennemäärät ovat reilusti keskimääräistä suuremmat, joten moni vaikuttaa siirtyvän mökilleen jo hyvissä ajoin.

Juhannuksen paluuliikenteessä ruuhkia on monilla teillä vähemmän kuin menoliikenteessä. Tämä johtunee siitä, että osa aloittaa lomansa juhannuksesta.

Viime vuoden liikennemäärien perusteella Saaristotiellä liikkuvien kannattaa kuitenkin varautua ruuhkiin myös sunnuntaina, ja Kirjalansalmen sillan muuttuneet järjestelyt vaikuttavat varmasti myös paluuliikenteen sujuvuuteen.

Saaristotiellä oli viime vuonna juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina jopa 1,5-kertaisesti enemmän autoja kuin tavanomaisena vuorokautena kesällä.

Paluuliikenne saaristosta alkaa Simonkylän mittauspisteen lukemien perusteella vilkastua kello 11 aikoihin. Isoimmat ruuhkahuiput ajoittuvat Paraisten puolella olevalla mittauspisteellä alkuiltapäivään, ja liikenne jatkuu tavanomaista vilkkaampana myöhään yöhön asti.

Kirjalansalmen sillalla liikennemäärien voi viime vuoden lukujen perusteella odottaa vähenevän noin kello 22 aikoihin. Tosin siltatyömaiden liikennejärjestelyiden vaikutusta ruuhkahuippuihin on vaikea arvioida.

Kustavintiellä tai ylipäätään Turun pohjoispuolella sunnuntain liikennemäärät eivät olleet merkittävästi suuremmat kuin tavallisena kesäpäivänäkään. Kustavintiellä autoja oli noin viidennes enemmän kuin kesällä keskimäärin.

Kasitien Raision mittausaseman kohdalla oli viime vuonna eniten liikennettä kello 12–20 välillä. Edelleen on kuitenkin tärkeä muistaa, että Kustavintielle ohjautuu liikennettä muualtakin kuin Kasitieltä. Tästä syystä tehty arvio antaa vain suuntaa siitä, mihin aikoihin liikennemäärät ovat Kustavintiellä suurimmillaan.


Kustavintien liikennemäärät arvioitiin laskemalla

Toimitus vähensi Raision kohdalla olevan mittausaseman ohi kulkeneiden autojen määrästä Maskun mittausaseman ohi kulkeneiden autojen lukumäärän ja sai näin karkean arvion Kustavintielle ohjautuvasta liikenteestä ja etenkin siitä, milloin Kustavintiellä on eniten liikennettä.

Fintrafficin tietopalveluiden asiantuntija Mikko Tuomivirran mukaan menetelmällä saa riittävän tarkan arvion siitä, mihin aikaan Kustavintiellä on eniten liikennettä.

– Yleensä alemmalla tieverkolla tuntiliikenteen huiput osuvat samoihin tunteihin kuin läheisellä isommalla tiellä. Toki Kustavintielle tulee liikennettä runsaasti muualtakin kuin Maskusta, Tuomivirta kertoo.

Hän kuitenkin muistuttaa, että alemman tieverkon liikennemääriin vaikuttavat monet muutkin asiat kuten etäisyys kyseistä päätiestä, asutustiheys sekä asutuksen tyyppi eli onko kyseessä taajama-alue vai onko alueella vapaa-ajan asutusta.