Teatteridiplomiesitys rohkaisi nauttimaan elämästä

0
Eveliina Isotalon ja Emmi Martinin teatteridiplomiesitys yhdisti Puuvillatehdas-trilogian ja nykypäivän teemoja.

PÖYTYÄ/Kyrö. Mikä yhdistää 1920-luvulle sijoittuvan romaanin sankarittaria ja tämän päivän lukiolaistyttöjä? Muun muassa kysymykset naisen asemasta, ulkonäöstä ja rakkaudesta. Näihin teemoihin tartutaan sekä Ann-Christin Antellin Puuvillatehdas-sarjan romaaneissa että Eveliina Isotalon ja Emmi Martinin työstämässä teatterin lukiodiplomissa.

Elisenvaaran lukion abiturienttien Eveliinan ja Emmin käsikirjoittama ja näyttelemä ”Ole nyt vain rohkea ja nauti elämästä” -teatteridiplomiesitys nähtiin vapun alla. Teatteridiplomin suorittamiseen on Elisenvaarassa ollut mahdollisuus jo pidempään, mutta Eveliina ja Emmi olivat vasta toisia, jotka tähän mahdollisuuteen rohkenivat tarttua ja joiden tarmo riitti diplomin läpiviemiseen asti.

–Oli aika työlästä ja raskasta, kun oli niin monta osa-aluetta, jotka kaikki halusimme toteuttaa, tytöt totesivat.

Heidän onnistumisensa salaisuus oli aikatauluttamisessa. Tytöt tekivät taustatyöt jo ennen kirjoituksia ja kirjoitusten jälkeen aloittivat käsikirjoittamisen ja harjoittelun. Ilman tarkkaa aikataulutusta diplomin suorittamisesta olisi tyttöjen mukaan saattanut tulla iso stressi.

Itsenäistä työskentelyä vaativan diplomin suorittamiseen Eveliinaa ja Emmiä innosti lukioaikana käyty teatteri-ilmaisun kurssi. Elisenvaaran lukion ensimmäinen teatteridiplomi suoritettiin viime vuonna. Osaltaan sekin oli Eveliinaa ja Emmiä omaan suoritukseen kannustamassa.

–Olen monta vuotta odottanut, että joku saisi diplomin tehtyä, tyttöjen suorituksesta iloinnut opettaja Anu Virpi kertoi ja toivoi heidän esityksensä ruokkivan intoa ja antavan muillekin mallia lähteä yrittämään.

ETSIESSÄÄN aihetta teatteridiplomiin tytöt tarttuivat Virpin vinkistä Ann-Christin Antellin teoksiin, olivathan he jo aiemmin päässeet kirjailijaa kirjamessuilla haastattelemaankin ja hänen teoksistaan innostuneet. Lopputuloksena syntyi Puuvillatehdas-sarjan ja sen teemojen innoittama itsenäinen 20 minuutin mittainen esitys, jossa tytöt eläytyivät kirjasarjan viimeisen teoksen sankarittarien rooleihin. Yksi yhteen teoksen tekstin kanssa esitys ei ollut, vaan Eveliina ja Emmi toivat esitykseen nykyajan nuorten naisten näkökulmaa.

Lopputulokseen tytöt olivat tyytyväisiä ja he saivat rohkaisua myös teatteridiplomin arvioitsijaksi saapuneelta Viivi Virangolta . Vaikka lukiodiplomi ei lukion pakollisiin suorituksiin sisällykään, se antaa opiskelijoille mahdollisuuden osoittaa erityistä osaamistaan ja harrastuneisuuttaan näytön avulla ja siten täydentää lukion päättötodistuksen ja ylioppilastutkintotodistuksen osoittamaa osaamista. Viranko ja Virpi totesivatkin lukiodiplomin suorittamisen kaikkinensa opettavaiseksi ja hyödylliseksi.

KIRJAILIJA Antell oli esityksestä yhtä innoissaan kuin Eveliina ja Emmi ja heidän opettajansakin. Pienoisnäytelmä oli ensimmäinen Antellin teoksista dramatisoitu, siksipä hän myös koki sen itselleen tärkeäksi.

–Suurin osa lukijoistani on iäkkäämpiä naisia, joten on hienoa, että nuoret naiset ovat innostuneet, Antell iloitsi ja toivoi myös muiden nuorten kiinnostuvan lukemisesta.

–Lukutaidosta on älyttömästi hyötyä, Antell huomautti.

Antellista oli mukavaa, että esityksessä oli yhdistetty kirjan teemoja ja nykypäivää.

–Vanhoja klassikkojakin on nyt tuotu nykypäivään. Hauskaa, että he noudattivat tätä ideaa, Antell mietti.

Antell itse pysyttelee jatkossakin historiallisen romantiikan parissa. Syksyllä häneltä ilmestyy kovakantisena yhteispainoksena aiemmin ääni- ja e-kirjana julkaistut Puuvillatehtaan joulutarinat. Ensi vuoden keväällä puolestaan alkaa uusi trilogia, jossa paneudutaan 1900-luvun alkuun ja naantalilaisten siskosten elämään.


Teatterin lukiodiplomi

Teatterin lukiodiplomi on esityksen ja portfolion muodostama kokonaisuus.

Suorittamisen edellytyksenä on kuuden opintopisteen laajuiset pohjaopinnot.

Esityksen osat ovat opiskelijan valmistama enintään 30 minuutin mittainen esitys sekä suullinen ja kirjallinen arviointi.

Portfolio voi työsuunnitelman lisäksi sisältää muun muassa harjoitusten ja esitysten dokumentointia sekä koota yhteen esityksen

valmistamisessa käytetyn materiaalin käsikirjoituksineen.

Esityksestä arvioidaan näyttelijän ilmaisulliset, dramaturgiset sekä esteettiset taidot ja vuorovaikutustaidot.

Teatterin lukiodiplomiin sisältyy myös itsearviointi, jossa arvioidaan muun muassa omaa oppimista ja tavoitteiden asettamista.