PÖYTYÄ / Kyrö. Volkswagen Transporter T5 ehti palvella Porin kihlakunnan poliisilaitosta kuutisen vuotta ja 337 000 kilometriä. Auton nykyisin omistavan pöytyäläisen Jarkko Eskelisen mukaan näyttää siltä, että virkavalta päätti luopua autosta, kun sen automaattivaihteisto rikkoutui vuonna 2013.
Pikkuvaihteella ajettaessa oli kuulunut kovaa rohinaa, joskin kuutosvaihteella meno oli ollut tasaista. Virkavalta päätti jättää korjaamatta vaivan, joka oli ilmennyt ensimmäisen kerran jo 180 000 kilometrin kohdalla.
Poliisi myi vaihteistovikaisen auton poistettavan kaluston huutokaupassa, josta Jarkko Eskelisen tuttava osti sen. Lähes ensitöikseen tuttava irroitti omin käsin vaihdelaatikon ja vei sen asiantuntijan hoiviin. Samassa kunnostusrupeamassa entinen maija muuntui matkailuautoksi. Se sai kaasulieden, uuden pöydän ja takapenkin sekä petipaikan.
Eskeliselle Transporter päätyi 2017, kun ruoste pakotti hänet luopumaan edellisestä luottoratsusta, Mercedes-Benz Vitosta.
Mersu oli Eskelisen mielestä mukavampi ajettava kuin Transporter, mutta viimeksi mainittu ei ole yhtä kova ruostumaan. Ikä tosin iskee Volkkariinkin ja tänä keväänä katsastusmies käski paikata pari helmaan ilmestynyttä reikää sekä asentaa uuden takajousen.
Valtiovalta piti hyvää huolta
Jos Jarkko Eskelisen Transporter osaisi puhua, sillä olisi kerrottavanaan vauhdikkaita tarinoita.
Tämän voi päätellä selaamalla 24-sivuista huoltokirjaa. Autoon on vaihdettu vetoakseleita ja koiranluita tasaiseen tahtiin. Suurimpia remontteja poliisivuosina on ollut koko vasemman kyljen uusiminen.
Huoltotoimitusten määrä kertoo Eskelisen mielestä siitä, että valtiovalta piti kovassa käytössä olleesta autosta hyvää huolta ja ongelmia pyrittiin ehkäisemään ennakoinnilla.
Ennen kuin auto päästettiin yksityisomistukseen, virkavalta poisti siitä poliisin tekniset laitteet. Riisuminen tehtiin ronskilla kädellä, sivuleikkuria käyttäen.
Jäljellä on vielä kuljettajan oven viereen asennettu niin sanottu poliisipistoke. Sen avulla on mahdollista johtaa virtaa autoon vaikkapa leiriydyttäessä.
Eskelinen tuumaa pistokkeen sekä tummennettujen lasien olevan keskeinen osa poliisiauton ilmettä.
– Moottoritiellä jotkut lähtevät ohittamaan reipasta vauhtia ja huomatessaaan pistokkeen sekä tummat lasit, he hidastavat rinnalla ja jättäytyvät ajamaan kaikessa rauhassa kauas taakse, Eskelinen esittelee.
Erikoinen lisävaruste löytyy myös auton alta. Siellä on pohjapanssarina 8 millimetriä paksu alumiinilevy.
Katto vaatii tarkastelua
Entisen maijan kummallisuuksiin lukeutuu säännöllisesti tehtävä kattotarkistus. Sinne tulee helposti vuotoja, jos ei huomaa tarkkailla antennien ja hälytysvalojen jäljiltä jääneitä reikiä ja niiden tilkkeeksi asennettujen kumituttien kuntoa.
Tavallisiin pakettiautoihin verrattuna maija on sisätiloiltaan epäkäytännöllinen. Auton takaosassa on paksusta lasikuidusta valmistettu ”asiakastila”, joka hankaloittaa lastaamista. Metsästystä harrastava Eskelinen on todennut, että ammutun peuran saa kyytiin, kun eläimen nostaa ensin pulkkaan ja sitten kitkuttaa lastin puita pitkin sivuovesta autoon.
– Tavallisessa pakettiautossa voi mennä itse sisälle ja vetää kuorman kyytiin, mutta tässä se on mahdotonta, hän sanoo.
Pisimmäksi Transportterillaan tekemäksi matkaksi Eskelinen mainitsee Nordkapin-reissun vuonna 2019. Muuten matka sujui mukavasti, mutta ilmastoinnin kompressori väsähti 35 asteen helteessä.
Kompressoriremonttia suurempi operaatio tuli eteen pari vuotta sitten venttiilinnostajan tullessa tiensä päähän. Siitä seurasi nokka-akseliremontti ja samalla auto sai uuden turbon.
Yli puoli miljoonaa mittarissa
Kaiken kaikkiaan Jarkko Eskelinen on entiseen poliisijuhtaan tyytyväinen. Auto toimii hyvin, vaikka matkamittariin tulee kohta 600 000 kilometriä. Toisinaan ikä kuuluu moottorista. Eskelinen arvioi, että siellä saattaa olla suutinvikaa.
Aiotko säästää maijan, kenties entisöidä sen?
– Pidän autoja käyttövehkeinä. Luultavasti ajan tämän loppuun ja luovun, kun tätä ei enää kannata laittaa.
Seuraavaksikin autokseen Eskelinen voi kuvitella ostavansa entisen poliisiauton tai ambulanssin. Ne kun ovat hyvin huollettuja ja valmiita uuteen elämänvaiheeseen siviilikulkuneuvoina.
Mikä?
Volkswagen Transporter T5
Vuosimalli 2007
Palveli Porin kihlakunnan poliisilaitosta vuoteen 2013
Poliisi luopui autosta, kun sillä oli ajettu 337 000 km
Etuvetoinen
Varustettu automaattivaihteistolla