PÖYTYÄ/Kyrö. Arto Mäkitalo, 77, sanoo aavistaneensa Varhan kaavailut lakkauttaa kotitaajamansa terveysasema. Mikäli lakkautus käy toteen, Mäkitalon mielestä se iskee rajuimmin pienituloisiin eläkeläisiin, joilla ei ole autoa. Digilaitteiden käyttö ei tuo hänen mielestään ratkaisua ongelmaan, sillä harva ikäihminen osaa käyttää niitä.
– Vaikeuksia aiheuttaa myös se, että digipalvelut uudistuvat ja muuttuvat koko ajan. Mikäli tiettyä palvelua ei käytä jatkuvasti, menettää taidon asioida sen avulla, Mäkitalo tuumii.
Hän arvelee pärjäävänsä uusienkin terveyspalvelujen kanssa niin kauan kuin saa ajaa omalla autollaan. Palvelujen etääntyminen on Mäkitalolle keskeinen syy pitää henkilöauto, vaikka se kallista onkin.
Kyröläisessä rivitalossa asuminen on ollut Mäkitalon mielestä terveellinen valinta, sillä talossa riittää pihatalkkarin töitä ja taajamassa on mukava tehdä päiväkävelyjä. Terveellistä elämäntapaa tukeva asia on mahdollisuus tavata hoitohenkilöstöä kasvotusten kotikylän terveysasemalla.
Jos viimeksi mainittu mahdollisuus poistuu, ihmisten kynnys hakeutua hoitoon nousee entisestään.
– Etenkin kun moni ajattelee helposti olevansa vaivaksi, Mäkitalo sanoo.
Laatu edellä
Neljä kuukautta vanhan Martta-vauvan äiti Sohvi Rantala tuumaa pysyvänsä perheineen Kyrössä, vaikka matka terveyspalveluihin pitenee. Hänkin arvelee terveysasemien karsimisen vaikeuttavan ennen muuta ikäihmisten pärjäämistä.
Hankalia sote-päätöksiä tehtäessä on Rantalan mielestä kuitenkin keskityttävä siihen, että tarpeen tullen on saatavilla oikeanlaisia, laadukkaita palveluja ja vielä oikeaan aikaan.
Niin kauan kuin perheellä on auto, matka Riihikoskelle tuntuu Rantalasta kohtuulliselta.
– Toki joskus voi tulla se päivä, ettei autoa ole, hän lisää.
Vastaanotto olisi tärkeä
Savosta Kyröön kolme kuukautta sitten muuttanut Hilkka Hasanen olisi tyytyväinen uuteen kotipaikkaansa, kunhan peruspalvelut säilyisivät. Hänen mielestään Kyrössä pitäisi jatkossakin olla hoitajan vastaanotto edes yhtenä päivänä viikossa.
– Hoitaja osaisi arvioida tilanteen ja lähettää tarvittaessa eteenpäin, Hasanen sanoo.
Mikäli vastaanottopisteen pyörittäminen osoittautuu mahdottomaksi, Hasanen toivoo Varhalta palvelua, joka järjestää hoitohenkilön menemään esimerkiksi Kyrössä asuvan asiakkaan luo.