Ysitien parannussuunnitelma on, mutta rahoituksesta ei tietoa – Kuulemistilaisuus pidetään lähiaikoina

0
Kuvituskuva.

AURANMAA. Onnettomuusriski Varsinais-Suomen ja Satakunnan maantieliikenteessä on koko maan vertailussa huomattavan korkea, selviää Varsinais-Suomen ELY-keskuksen julkistamasta liikenneturvallisuussuunnitelmasta vuosille 2024–2050.

Alueen tieliikenteessä kuolee vuosittain keskimäärin 21 ihmistä ja loukkaantuu vakavasti 116 ihmistä. Näistä suurin osa on yhden autoilijan onnettomuuksia ja kohtaamisonnettomuuksia.

Valtatie 9 on keskimääräistä vaarallisempi päätie. Jos nelikaistatie olisi moottoritie ja jos olisi olemassa keskikaiteet, kohtaamisonnettomuudet minimoituisivat, todetaan suunnitelmassa. Samoin nelikaistaosuuden muuttaminen moottoritieksi parantaisi turvallisuutta.

Valtatie 9 on valtion rahoituksessa kärkiehdokkaana, mutta mitä saadaan, ei ole tiedossa.

–Valitettavasti rahoitusta ei ysitien osalta ole olemassa, sanoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen projektipäällikkö Sakari Hurskainen .

Julkinen kuulemistilaisuus tulossa

Kolmivaiheisesta ysitien parantamisesta ja ohituskaistasuunnitelmasta Aura–Kuuskoski–Jalkala, Kumila–Mellilä ja Koskenranta–Rantalankulma järjestetään alkuvuodesta kuulemistilaisuus. Ajankohdasta ja paikasta tiedotetaan myöhemmin.

Suunnitelma valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä. Milloin valtatie 9:n parannus valmistuu?

–Ei ole kristallipalloa, en tiedä. Ja poliitikothan sen päättää, hallitus ja liikenneministeriö, tuleeko tähän rahaa vai ei, Hurskainen sanoo.

Tienrakennus on kallista, mutta niin ovat onnettomuudetkin. Kuolonkolarin laskettu yhteiskuntataloudellinen kustannus on 2,56 miljonaa euroa ja vakavan loukkaantumisen hinta 1,27 miljonaa. Kuolemien ja vakavien loukkaantumisten vuosittainen kustannus Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa noin 220 miljoonaa euroa.

Edellinen vastaava suunnitelma ehti vanhentua. Suunnitelman voimassaoloaika on viisi vuotta.