Kolumni: Robotilla kylälle

0
Ruokarobotteja odottamassa kuljetustehtävää Turun keskustassa.
Ruokarobotteja odottamassa kuljetustehtävää Turun keskustassa.

Oletteko nähneet Turun-reissuillanne sympaattisilta näyttäviä kuusipyöräisiä ruoanjakelurobotteja?

Aina kun moinen tulee vastaan, mieleni tekee istahtaa kyytiin nautiskelemaan verkkaisesta matkanteosta. Tyttäreni väittää sen olevan ehdottomasti kiellettyä. Robotti kuulemma jämähtäisi paikoilleen odottamaan häirikön poistumista.

Olkoot sitten, mutta minulla ei ole myöskään ollut tilaisuutta kokeilla ruoan tilaamista robokuljetuksella. Sen sanotaan olevan helppoa, mikäli robotteja sattuu olemaan lähikulmilla. Pitää vain ladata S-kaupat-sovellus App Storesta tai Google Play Storesta, tehdä tilaus ja pyytää robotti matkaan.

S-ryhmän tiedote kertoo niiden kulkevan itsenäisesti 99 prosenttia liikkeelläoloajastaan. Robotit suunnittelevat reittinsä tekoälyn ja GPS-paikannuksen avulla. Ne tarkkailevat ympäristöä 12 kameralla, ultraäänisensoreilla ja tutkilla.

Miettikääpä millainen potentiaali moisissa vehkeissä piilee esimerkiksi vanhustenhoidon saralla. Timo-vaarilla on 30 vuoden päästä valittavissa ilmainen robokyyti, joka tekee pakolliset pysähdykset kaupallisten yhteistyökumppanien määrittelemissä paikoissa.

Seurakunta määräisi, että vaari kyyditään aamuhartauteen, josta matka jatkuu kyytipalvelun tarjoamiseen osallistuvan jalkahoitolan, puoluetoimiston ja parturikampaamon kautta apteekkiin sekä kauppaan. Matkalla robotti voi tehdä kyselytutkimuksen tekohampaiden puhdistuksesta ja yrittää myydä harjan sekä pesuaineen. Mikäli ei osta, kulku muuttuu nykiväksi.

Reittiohjelman kierrettyään ja markkinoinnilliset tiedotteet kuunneltuaan Timo-vaari pääsisi yhteen omavalintaiseen kohteeseen ja saisi luvan olla siellä lyhyen aikaa. Sitten robotti heittäisi hänet kotiin ja noutaisi seuraavan vanhuksen.

Jos Timo-vaarilla sattuisi olemaan rahaa, hän voisi tilata maksullisen premium-kuljetuksen. Se saisi robotin kiitämään reipasta kävelyvauhtia suoraa päätä toivottuun kohteeseen. Mainosten kailottamisen sijaan laite kyselisi lapsuusmuistoja ja kommentoisi niitä ihastelevaan sävyyn. Tokihan premium-roboteissa olisi tuulilasi ja lämmitettävä penkki.

Miltäköhän se tuntuisi? Kun asiaa tarkemmin miettii, täytyy toivoa ajokortin säilyvän mahdollisimman pitkään. Robotilla körötellessä saattaisi tulla Hiacea ikävä.

vs. päätoimittaja

Timo Koskensalo

timo.koskensalo@avl.fi