LIETO/Tarvasjoki. Puustelli Harrasterallisarjaa luokassa 12 ajava tarvasjokelainen Jari Piirainen ja kartturinsa Nina Välikangas ovat osallistuneet kuluneena kesänä osakilpailuihin Tammisaaressa sekä Sastamalassa napaten molemmista luokkahopean.
Nyt kun harrasterallisarja on tältä kaudelta ohi, Piirainen ja Välikangas ovat Etelä-Suomen kattavassa loppupistetilastossa luokkansa kakkosia.
Kyrön Seudun Urheiluautoilijoita edustavan Piiraisen mielestä kausi ei olisi voinut paljon paremmin sujua. Tekniikka on toiminut, nuotitus on onnistunut ja vauhti on parantunut jokaisessa kisassa loppua kohden.
Nina Välikangas on Jari Piiraisen vaimon sisko. Hän ryhtyi kartturiksi reilu vuosi sitten.
Nuottitreeniä saadakseen Piirainen ja Välikangas ajoivat 20.8. Liedon Rallisprintin sijoittuen luokassaan hopealle ja kokonaiskisassa sijalle 12. Syyskuun puolivälissä he aikovat osallistua vielä Mynämäellä järjestettävään Rantaralliin.
Aluksi oli kova into ja Escort
Luokka 12 on tarkoitettu takavetoisilla autoilla nuoteista ajaville senioreille, eli yli 50-vuotiaille kuljettajille.
Jari Piirainen täytti äskettäin 58 ja ajokokemusta miehellä riittää – takana on yli 160 kisaa.
Markku Alénia, Ari Vatasta sekä muita suomalaistähtiä ihailleen Jari-pojan rallikipinä syttyi toden teolla, kun hän pääsi isänsä kanssa avustamaan rallien järjestelyissä. Heti ajokortin saatuaan Piirainen otti tuntumaa rallipolkuihin klassisella Fordilla.
– Ensimmäinen F-sarjan ralliautoni oli vanhakoppainen Escort 1300. Sen jälkeen oli vuorossa välikoppainen Escort 1600. Kaksi viimeistä Fordia oli kaksitonnisia Escorteja, rallikonkari luettelee.
Ford tuntui hänestä ainoalta oikealta ralliautolta, mutta sittemmin romantiikka on haihtunut. Escortit ovat jääneet miehen mieleen työteliäinä rakennussarjoina, joihin kerättiin osia sieltä ja täältä.
– Niiden kanssa pärjäsi ja menestyikin, kunhan osasi ajaa. Autolla ei ollut niin paljon merkitystä kuin nykyään, hän kiteyttää.
M3 on toiveiden täyttymys
Jari Piirainen piti ralleista taukoa vuosina 1989–1993 rakentaessaan omakotitaloa Tarvasjoelle ja vuosina 2005–2009, jolloin oli vuorossa tallin rakennusta. Iso asia elämässä oli tyttären syntymä 2005.
Tallin valmistuttua Piirainen hankki kisapelikseen E36-korimallin BMW 325i:n. Se oli vakioauto; luotettava ja tanakka, mutta jarruttaessa sillä oli taipumus puskea.
– Hidastamisen sijaan piti uskoa, että kurvista selviää tietyllä vauhdilla ja oli vaan käännettävä rattia, Piirainen muistelee.
Vuonna 2015 hän sai huoltoryhmänsä ja silloisen kartturinsa Veijo Tapanaisen avustuksella valmiiksi nykyisen kisapirssinsä, E36-korimallin BMW M3:n. Siihen Piirainen on yhä tyytyväinen. Kotitallissa rakennettu M3 on tasapainoinen ja vauhtia voi ottaa pois missä vaiheessa tahansa.
Jossain vaiheessa Piirainen haluaisi varustaa Bemarinsa kisakäyttöön tarkoitetulla vaihdelaatikolla. Hän kertoo harkitsevansa myös auton keventämistä.
Treenipaikat ovat vähissä
Ralleissa Jari Piirainen arvioi pelaavansa liiankin varman päälle, mikä tuo sekunteja erikoiskokeiden loppuaikaan.
Treenaaminen lisäisi rentoutta, auttaisi hiomaan ajolinjoja sekä jarrutuspaikkoja, mutta harjoitteluun tarkoitetut tienpätkät ovat vähissä. Helpoiten treenaaminen onnistuu Lopella, Saukkolan EK:lla. Toinen treenikäyttöön järjestettävissä oleva tieosuus on Sauvossa.
Keskeinen kisareissujen sekä harjoittelun määrää rajaava tekijä on raha. Piirainen sanoo harrastuksen nielevän vaivatta kaikki liikenevät eurot eikä sponsorien saaminen ole helppoa. Suurimman kuluerän muodostavat renkaat, jotka kestävät yhden kisan tai puolitoista.
Vuoden 2024 ralleja Piirainen ei ole vielä paljoa suunnitellut. Unelmanaan hänellä on osallistua ennen pitkää johonkin Virossa ajettavaan kisaan, esimerkiksi Saarenmaa Ralliin. Virolaisilla kun on kova ralli-into ja pienetkin kisat ovat siellä hienosti järjestettyjä.
Kuka?
Jari Piirainen
58-vuotias
Syntynyt Littoisissa
Asuu perheineen Tarvasjoella
Harrastaa rallin lisäksi sulkapalloa
Kuuluu Kyrön Seudun Urheiluautoilijoihin
Työskentelee Sandvikillä sähköasentajana ja asemavastaavana