KOSKI / Jättälä. Mopoilija törmäsi tiistai-iltana 11.7. Härkätiellä kaarretta reunustavaan kaiteeseen. Tarkempi onnettomuuspaikka on Kosken Jättälän kylässä, Uudentalontien lähellä olevassa Rannikon kurvissa. Aiempi ulosajo samassa paikassa sattui perjantai-iltana 7.7., jolloin henkilöauto osui kaiteeseen.
Marttilalaisella Simo Päivärinnalla on ollut kiinteistö Rannikon kurvin tuntumassa kohta 25 vuotta. Sinä aikana hän on nähnyt lukuisia pienempiä ja suurempia onnettomuuksia. Niissä on sattunut vakavia loukkaantumisia, mutta kuolemantapauksia ei ole Päivärinnan tiedossa.
Hänen mukaansa kuluva kesä on ollut Rannikon kurvissa tavanomaista rauhallisempi. Kaiteeseen on törmäilty ja tielle on tullut sirpaleita, mutta pahoilta rytinöiltä on vältytty.
– Toukokuusta 12.7. saakka ulottuvalla ajanjaksolla on sattunut kolme auton ulosajoa, hän laskee ja toteaa senkin olevan liikaa.
Tiukkeneva kaarre
Rannikon kurviin ajavien onnettomuusalttiutta selittää Päivärinnan mielestä se, että kaarre tiukkenee kesken kaiken. Se voi yllättää etenkin ne, jotka ajavat Marttilasta Kosken keskustan suuntaan.
– Mutka näyttää helpommalta kuin se todellisuudessa on, Päivärinta kiteyttää.
Mikäli kaarteeseen ajaa 60 km/t -nopeusrajoituksen mukaisesti, siitä selviää hänen kokemustensa perusteella ongelmitta, vaikka kurvin tiukkeneminen yllättäisikin.
Vuonna 2016 kaarteeseen tehtiin suurehko remontti, jonka yhteydessä tien eroosiosuojausta parannettiin ja kaarteen kallistuskulmaa loivennettiin.
Päivärinnan mielestä remontti ei välttämättä parantanut liikenneturvallisuutta. Kallistuskulman loiventaminen tepsi siten, ettei kaarre enää houkuta kaahaamaan samaan tapaan kuin aiemmin ja ajonopeudet putosivat selvästi.
– Toisaalta on myös niin, että loivennuksen myötä ulosajo voi sattua aiempaa pienemmästä nopeudesta, Päivärinta sanoo.