KOSKI. Vuosimallin 1957 Cadillac Series 62 on ollut koskelaisella Jari Valtosella työn alla neljä vuotta. Alun perin hän aikoi vain puhdistella auton etupäätä, mutta nälkä kasvoi syödessä ja pian amerikanrauta oli pieninä palasina hallin lattialla.
Vielä keväällä näytti siltä, että Cadillac ehtisi valmistua tulevana lauantaina pidettävään Kosken Kohauksen harrasteajoneuvotapahtumaan. Verhoilumateriaalien viipyminen matkalla Yhdysvalloista Suomeen pakotti Valtosen malttamaan mielensä ja siirtämään tähtäimen ensi vuoteen.
Cadillacin sijaan hän lähtee tämänkertaiseen Kohaukseen vuoden 1958 Jawa-moottoripyörällä, joka on varustettu sivuvaunusta tehdyllä peräkärryllä.
Muhkeaa muotoilua
Syvennytäänpä Jari Valtosen hallissa viittä vaille valmiina olevaan autoon.
Cadillacissa Valtosta kiehtoo niin 50-luvun populaarikulttuuria kuin avaruusaikaakin henkivä muotoilu.
Kuuluisa yksityiskohta on etupuskurien ”dagmarit”. Cadillacin muotoilija Ed Glowacken mukaan niiden oli määrä kuvastaa vauhtia ja voimaa. Jotkut tulkitsivat ulokkeet tykinammuksiksi tai ohjuksiksi, toiset väittivät puskurin muistuttavan NBC-kanavan TV-tähti Egnor Dagmarin rintavarustusta.
Valtosen Cadillac on vailla äveriäämpien mallien erikoisuuksia, kuten sähkömoottorien voimalla liikkuvia penkkejä, sähköikkunoita ja sähköisesti avautuvaa takaluukkua.
– Se on kunnostustyön kannalta onnekas asia, hän tuumaa.
Cadillac-harrastajat sanovat pienten sähkömoottorien pyörittämien koneistojen olevan kalliita korjattavia ja vikaherkkiä auton muuhun tekniikkaan verrattuna. Ne kun mitoitettiin kestämään Cadillacin arvioitu käyttöikä, noin 15 vuotta.
Perinpohjaista työtä
Suomeen Jari Valtosen Cadillac tuotiin 1988. Se on säilynyt Pohjolan perällä sangen hyvässä kunnossa.
– Helmoihin ja lattiaan hitsasin noin neliömetrin uutta peltiä. Jossain vaiheessa auto on kolaroitu, minkä jäljiltä molemmat etulokasuojat olivat rutussa ja toinen takakylki oli tehty pakkelista. Kylkien oikomiseen vierähti puolisen vuotta, Valtonen kertoo.
Nyt Cadillac näyttää uudenveroiselta alta ja päältä. Eikä ihme, sillä Valtosen luettelema työlista tuntuu loputtoman pitkältä.
Muun muassa kori on maalattu, puskurit on kromattu uudelleen, jokainen prikka on sinkitty, runko on hiekkapuhallettu sekä maalattu ja pohja on massattu. Kaikki kumiosat on uusittu. Neliportainen Hydramatic-vaihdelaatikko on kunnostettu uudenveroiseksi, samoin kuin Espoosta löytynyt vuosimallin 1959 moottori.
Maalaustyöt hoiti koskelainen autoharrastaja Aki Petrimäki, jonka Camaroon Valtonen on puolestaan tehnyt metallitöitä.
Maltilla kustomoitu
Erityisen tyytyväinen Jari Valtonen on 15 millin teräsputkista rakentamaansa etusäleikköön. Se tekee Cadillacin ilmeestä entistä menevämmän.
– Tykkään kustomoida autoa mieleni mukaan ja rakennan siitä itseni näköisen. Säilytän kuitenkin kaikki alkuperäisosat ja piirrän sabluunat niiden paikoista, jotta auto on mahdollista palauttaa alkuperäiseen asuun ja viedä haluttaessa museorekisteriin, hän selittää.
Entäpä Cadillacin ajo-ominaisuudet?
– Eivät häpeä yhtään nykyautoille. Moottoritienopeutta voi ajaa yhdellä sormella ohjaten, mikä on minun mielestäni tämän aikakauden autolta aika hyvin, Valtonen vastaa.
Old cars & bikes -harrasteajoneuvotapahtuma Kosken Kohauksessa 29.7. Ajoneuvot kokoontuvat kello 10 jälkeen Koulukeskuksen parkkipaikalle, josta lähtee kulkue Nuortentuvan kentälle kello 11.30. Ajoreitti on sama kuin parina edellisenä vuotena: Koskentie–Kasperintie–Hämeentie–Härkätie.
Cadillac
Vuosimalli 1957
Tuotu Suomeen 1988
Ollut Jari Valtosella vuodesta 2017
Moottori 6,4-litrainen V8
330 hevosvoimaa
Paino noin 2 300 kg