Eemeli tiktokkaa maataloustöistä – Peltohommat kiinnostavat nuoria ja pääkaupunkiseudun asukkaita

0
Eemeli Laukkanen on satsannut laitteisiin, joilla saa tehtyä laadukkaita videoita. Satsaus on kannattanut, sillä Eemelin maatalousaiheisten videoiden seuraajamäärä kasvaa koko ajan. Myös yritykset ovat alkaneet kiinnostua Eemelin Tiktok-kanavasta ja tarjota yhteistyötä.

PÖYTYÄ. Kuusikaupoistaan tunnettu Eemeli Laukkanen innostui noin puolitoista vuotta sitten Tiktokista. Nyt hänellä on Tiktokissa yli 13 000 seuraajaa. Monen aikuisen voi olla vaikea ymmärtää tiktokin suosiota, sillä näyttäytyyhän se ainakin lasten ja nuorten vanhemmille monesti siltä, että nuoriso vain vetelehtii tuijottamassa joutavia videonpätkiä kykenemättä irtautumaan kännykkänsä ääreltä. Otetaanpa kuitenkin Eemeliltä selvää, minkälaista sisältöä hän seuraa ja Tiktokiin tuottaa, ketkä häntä seuraavat, minkälaista palautetta hän saa ja minkälaista työtä sisällön tuottaminen vaatii.

Tapaan Eemelin toukotöiden merkeissä. Se sopii hyvin teemaan, sillä Eemelin Tiktok-videoista useimmat liittyvät maataloustöihin.

–Katsojakunta on todennäköisesti maataloudesta kiinnostunut, Eemeli toteaa.

Tarkempaakin tietoa seuraajista Tiktok tarjoaa. Eemelin seuraajista 69 prosenttia on miehiä ja 31 prosenttia naisia. Vaikka Tiktok on pääasiassa nuorten suosima somesovellus, seuraajakunnan ikäjakauma hieman yllättää ottaen huomioon Eemelin aihepiirin. Hänen seuraajistaan 62 prosenttia on 18–24-vuotiaita.

–Naamakirja-ajan ihmisiä on yhteensä noin 16 prosenttia, Eemeli sanoo viitaten Facebookin parissa viihtyvään aikuisväestöön.

Jos seuraajakunnan ikäjakauma on pieni yllätys, vielä isompi ja todellisempi yllätys on, että iso osa Eemelin seuraajista on pääkaupunkiseudulta.

–Ehkä heistä on mielenkiintoista nähdä, mistä ruoka tulee pöytään, Eemeli miettii ja näkee, että somesuosio muun muassa mahdollistaa maaseudun ja kotimaisen ruuantuotannon puolesta puhumisen.

EEMELIN saama palaute videoista on lähes poikkeuksetta positiivista. Se kannustaa ja motivoi jatkamaan videoiden tekemistä, vaikka hyvän sisällön tuottaminen käy melkeinpä työstä.

–Yhden videon tekemiseen voi mennä 3–4 tuntia aikaa, Eemeli laskee ja kertoo julkaisevansa uuden videon vähintään kerran viikossa tai kahdessa.

–Julkaisutahti on kausittainen. Nyt keväällä on sesonkiaika ja paljon mielenkiintoista kuvattavaa, joten olen julkaissut keskimäärin joka toinen päivä.

Tietty julkaisutahti täytyy pitää, sillä pitkän julkaisuvälin aikana seuraajia voi lähteä.

Eemeli käyttää paljon aikaa videoiden editoimiseen. Leikkuupöydälle jää 15 minuutin kuvamateriaalista monta minuuttia ennen kuin 2–3 minuutin mittainen julkaistava versio on valmis.

–Siinä on jäätävä pilkkomishomma.

Videoilleen Eemeli hakee erilaisia kuvakulmia ja lisää tunnelmaan sopivaa musiikkia. Osa videoista on ennakkoon suunniteltuja ja asiasta riippuen Eemeli saattaa jopa käsikirjoittaa. Hän myös tekee jälkikäteen spiikkauksia, jos nauhoittaessa ei ole jaksanut tai pystynyt puhumaan.

Videoiden laatuun hän on satsannut hankkimalla videoimiseen ja valokuvaamiseen parhaiten sopivan kännykän, mikrofonin ja dronen. Tärkeintä on hänen mukaansa kuitenkin brändätä oma tuotteensa.

–Tykkäyksiä tulee parhaiten, kun tuo omaa persoonaansa esille eikä pelkkiä koneita, Eemeli tietää jo kokemuksesta.

Eemelin videoista suosituimpia ovat olleet ne, joissa pikkuveli Eino, 7, on ollut mukana. Einoon toisaalta liittyy myös julkaisu, jonka Tiktok on Eemeliltä poistanut.

–Julkaisulla oli 45 000 tykkäystä. Tiktok poisti sen, koska pikkuveli sytytti siinä nuotion, Eemeli kertoo ja huomauttaa, että myöskään aseita ei saa näyttää, ellei mainita leikkiaseeksi.

Metsästystä harrastava Eemeli tietää niin ikään, ettei ammuttuja riistaeläimiä saa näyttää. Saaliittensa sijasta hän on kuitenkin päässyt esittämään pellolle peurajahtiin piiloutuneita susia.

Eemeli itse katsoo mieluiten niin ikään maatalousaiheisia videoita. Hän seuraa muun muassa amerikkalaista farmariperhettä, joka tekee hänen mielestään hienoa sisältöä. Heiltä Eemeli saattaa saada inspiraatioita omiinkin videoihinsa, mutta kopioimista hän pyrkii välttämään.

TEKIJÄNÄ Eemeli uskoo kehittyneensä alkuajoista ja kenties saaneensa myös lisää esiintymisvarmuutta.

–Jännä juttu, miten visuaalinen silmä kehittyy, hän miettii ja toteaa esimerkiksi musiikin ajoittamisessa olleen opettelemista.

Eemeli myöntää, että videoiden katselu on koukuttavaa. Hän ei kuitenkaan näe sitä pahana asiana.

–Tiktokista löytyy myös asioita, joita voi tarvita ja jotka ovat mielenkiintoisia. Poliittisestikin se on vaikuttava paikka, hän perustelee ja toteaa, ettei kaikki Tiktokin sisältö ole turhanpäiväistä.

Toisaalta oma ja ”samanmielisten” käyttäytyminen vaikuttaa siihen, minkälaisia videoita Tiktok tarjoaa.

–Jos katsoo humoristisia läppävideoita, niitä tulee lisää, mutta Tiktokia voi käyttää monella tavalla. Itselleni tulee sekä humoristisia että asiavideoita.

Hänen omista videoistaan viraaliksi on mennyt kaverin kanssa tehty video, jossa kaveri kertoo betonitöissä olevan aamu-, ilta- ja yövuoro, jonka jälkeen pääsee nukkumaan.


Fitness, hyvinvointi, kauneus, ruoka ja autot kiinnostavat

Auranmaalaiset seuraavat Auranmaan Viikkolehden tekemän kyselyn mukaan tiktokkaajia, joiden aiheina ovat muun muassa kehonmuokkaus voimaharjoittelulla, hyvinvointi, ruoka, kauneus tai autot ja moottoriurheilu. Kohtuullisen pieneksi jäänyt otos tuskin kertoo koko totuutta auranmaalaisten kiinnostusten kohteista, mutta mainintoja saivat muun muassa Pt Vatanen, Amanda Syrjälä, ToniHeikki, Whistlindiesel ja ajoissamotorsport sekä legoihin keskittynyt Brickaway. Näistä esimerkiksi ToniHeikkiä tituleerataan koko Suomen einespojaksi, joka videoillaan kokkailee ja maistelee eineksiä.

Kyselyymme vastanneet kertoivat seuraamistaan kanavista seuraavaa:

”Seuraan Alix Earlea, joka opiskelee University Of Miamissa ja tekee videoita yliopistoelämästä. Alix tekee myös paljon GRWM eli get ready with me videoita. Niissä hän meikkaa ja valitsee asun. Seuraan Alixin kanavaa aktiivisesti, koska hänen sisältönsä on aitoa ja sitä on viihdyttävää katsoa. Alix julkaisee myös hauskoja videoita itsestään ja on avoin esimerkiksi hänen boob jobista (= rintaleikkaus).”

”Seuraan itsjabulania, joka julkaisee kokkausvideoita, joista saa paljon inspiraatiota. Viime aikoina hän on tehnyt videosarjaa, jossa hän kysyy vastaantulijoilta heidän lempiruokiaan. Sen jälkeen hän kokkaa ruuat. On mukava saada inspiraatiota ruuanlaittoon ja uusia reseptejä.”

”Seuraan jodeanaaisia, joka on suomenruotsalainen lukiolainen ja julkaisee videoita jokapäiväisestä elämästään. Hän tekee myös GRWM-videoita. Hänen sisältönsä on suomeksi ja ruotsiksi. Suomenruotsia on helpompi ymmärtää ja hänen videoillaan voi myös harjoittaa ruotsin kielen taitoa.”

”En seuraa mitään tiettyjä, vaan satunnaisia vastaantulevia kanavia. Eniten erilaisiin sarjoihin ynna muihin sellaisiin liittyviä edit- tai cosplaykanavia, koska ne ovat mielestäni hienoja.”

”Seuraan meemi kanavia, koska ne ovat hauskoja.”

”Pääosin seuraan Tiktok-kanavia, jotka julkaisevat urheiluun liittyviä asioita.”

”Seuraan jotain sisustuskanavia, koska ne rentouttavia.”

”Tiktokissa seuraan omia kavereitani sekä tykkään katsoa itsjabulanin, tarusirkanojan, BeautyByEnnan ja Peppi Tuomikosken tekemä tiktokkeja.”

”Seuraan artisteja, koska he päivittävät sinne muun muassa keikoilta ja backstagekamaa. Lisäksi seuraan kavereita, Quotes-sivuja, koska sieltä löytää ihania lausahduksia ja Veeti Ossia, koska hän on huippu. Ja muita randomtilejä jotka on vaan kiinnostavia ja haluaa nähdä useammin niiden videoita.”

Kaikkia kyselyyn vastanneita ei Tiktok kiinnosta, vaan osaa jopa epäilyttää, kuten eräs vastasi:

”En käytä Tiktokkia, koska en tykkää käyttää palvelua, joka kerää hyvin paljon tietoa käyttäjistään. Tiktok on julkisesti tunnustanut tallentavansa IP -osoitteen, käyttäjän sijainnin kaiken muun perusinfon lisäksi, puhumattakaan kaikesta siitä datasta, jota se ei tunnusta keräävänsä. Kuten dataa ihmisistä, joilla ei ole edes kyseistä sovellusta asennettuna.”